Używane BMW E46 Compact 325ti za 15 tys. zł - Trends Magazines

Używane BMW E46 Compact 325ti za 15 tys. zł

Coraz trudniej o rozsądnie wycenione starsze BMW z mocnym silnikiem. A co powiecie na E46, które do 100 km/h przyspiesza w 7,1 s, a jest do kupienia za niecałe 15 tys. zł?

Tak atrakcyjne ceny ma 325ti, czyli flagowa wersja ostatniego Compactu. Relatywnie niskie notowania – szczególnie na tle E46 w nadwoziu sedan czy coupé, które są przynajmniej o kilka tysięcy złotych droższe – to następstwo specyficznej urody trzydrzwiowego BMW, w teorii mającej zwiększyć jego powodzenie wśród młodszych odbiorców. Po zajęciu miejsca za kierownicą okazuje się, że nie taki diabeł straszny. Wnętrze nie różni się od znanego z innych wersji nadwoziowych E46. Zachowano także rozstaw osi i wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół, co jest dużym krokiem naprzód względem technicznie uproszczonego E36 Compact.

Najmocniejsze E36 323ti zostało wyprodukowane w liczbie 15 tys. egzemplarzy. Jego następca – 325ti – jest jeszcze większym rarytasem. Do klientów trafiło zaledwie 10.961 sztuk. Zwarte nadwozie w połączeniu z nieco niższą niż w przypadku Coupé masą własną oraz idealnym wyważeniem (BMW mówi o 50:50) czynią z 325ti pożeracza zakrętów. Nieprzypadkowo auto jest coraz częściej adaptowane do sportu. Atutem jest też silnik 2.5 R6 M54B25, chętnie przeszczepiany do słabszych wersji. Rozwija 192 KM i 245 Nm, a do tego nie ma słabych punktów. Nieprzypadkowo M54 jest zaliczany do najlepszych silników BMW. Z technicznego punktu widzenia 325ti nie różni się od innych E46. Ma świetnie wykonane wnętrze, zwróconą w stronę kierującego konsolę środkową, nisko osadzone fotele i komunikatywny układ kierowniczy. Jak w przypadku flagowych wersji bywa, wyposażenie jest bogatsze niż w słabszych 316/318ti. Wyposażenie standardowe 325ti obejmowało m.in. system DSC z namiastką szpery – hamowanie nadmiernie buksującego koła optymalizowało rozkład sił napędowych.

Od marca 2003 roku 325ti było oferowane z jednosprzęgłową zautomatyzowaną przekładnią SMG II – sześciobiegowa skrzynia działa całkiem sprawnie i ma procedurę startową, jednak dodatkowy osprzęt to wyższe ryzyko awarii, a nie każdy serwis poradzi sobie z naprawą. Wprowadzenie SMG na listę opcji było jedną ze składowych face liftingu, który obejmował też wprowadzenie sześciobiegowych skrzyń ręcznych, zastąpienie kontrowersyjnych lamp tylnych w stylu Lexus look odpowiednikami z czerwonymi kloszami, zamontowano mocniej profilowane nakładki na progi oraz wydłużono uchwyt do podnoszenia klapy bagażnika. W efekcie Compact stał się bardziej wyrazisty.

Listę typowych usterek otwiera układ chłodzenia z podatnymi na pękanie wężami i zbiorniczkami wyrównawczymi oraz niezbyt trwałymi termostatami i sprzęgłami wentylatorów. Podczas oględzin trzeba skontrolować poprawność działania elektrycznego osprzętu. Zawodzą m.in. panele sterowania klimatyzacją, siłowniki szyb, wentylatory dmuchawy i maty poduszki powietrznej w fotelach pasażera. Paletę usterek układu jezdnego tworzą pęknięte tylne sprężyny, cieknące amortyzatory czy luzy na tulejach zawieszenia lub maglownicy.

Wciąż niedocenione BMW 325ti jest jednym z najtańszych sposobów na jazdę mocnym BMW. Zarówno nowsze, jak i starsze modele w podobnym stanie technicznym kosztują więcej. Aktualnie dostępne egzemplarze są wyceniane na 9–17 tys. zł. Większość stoi na oryginalnych felgach i nie ma akcesoryjnych wydechów czy nakładek aerodynamicznych. Pozwala to przypuszczać, że model rzadko trafiał w ręce młodych gniewnych. Nie wiadomo, jak długo utrzyma się korzystna sytuacja. Zarówno w Polsce, jak i na Zachodzie kolejne Compacty są adaptowane do sportu.

Niektórzy mogą się zastanawiać: warto wybrać 170-konne E36 323ti czy mocniejsze o 22 KM E46 325ti? Kiedy priorytetem są wrażenia z jazdy, warto postawić na nowszy model ze sztywniejszym nadwoziem, bardziej bezpośrednim układem kierowniczym, mniej elastycznymi tulejami zawieszenia czy zmniejszoną o 60 kg masą nieresorowaną. Atutem jest też mocny układ hamulcowy, który bez modyfikacji zdaje egzamin nawet w sporcie – tworzą go wentylowane tarcze o średnicach 300 i 294 mm.

Szymon Łukasik

Fot. BMW

DANE TECHNICZNE

Silnik 2.5 R6 (192 KM, 245 Nm)
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Długość/ szerokość/ wysokość 4262/1751/ 1408 mm
Rozstaw osi 2725 mm
Koła 205/55 R16
Masa własna 1405 kg
0–100 km/h 7,1 s
V maks. 235 km/h

To warto wiedzieć:

– 325ti należy do najrzadszych modeli BMW

– Nie był eksportowany do USA

Tym się nie przejmuj:

– Drobne usterki mechaniczne

To warto sprawdzić:

– Stan nadwozia
– Zgodność samochodu z oryginałem

(BMW TRENDS 3/2018)

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

BMW M4 po tuningu w JMS Fahrzeugteile

Ostatnie projekty na bazie M3 i M4 kipią mocą i momentem obrotowym. JMS Fahrzeugteile poszło inną drogą, wychodząc ze słusznego założenia, że 431 KM i 550 Nm to wystarczająco dużo. Niemiecki dystrybutor akcesoriów tuningowych wyposażył M4 Cabrio w gwintowane zawieszenie KW Variant 3 (od 2199 euro), które umożliwiło zmniejszenie prześwitu przedniej osi o 45 mm…

Alpina XB7 – Titanic na kołach

Ledwo BMW pokazało odświeżone X7, a już Alpina zaprezentowała swoje auto bazujące właśnie na wielkim SUVie z Monachium. Oto Alpina XB7 po liftingu.  Ciekawe, że Alpina XB7 pojawiła się już następnego dnia po premierze BMW X7 po faceliftingu. Może to być spowodowane przejęciem Alpiny przez bawarski koncern. Ale nie skupiajmy się na szczegółach, sprawdźmy co…