Ukryte funkcje komputera w BMW E36. Co kryje OBC?

Ukryte funkcje komputera BMW E36. Co kryje OBC?

BMW E36 jeszcze przez kilka lat będą królowały na rynku wtórnym. Wyraźnie widać jednak zmianę na lepsze – zaniedbane egzemplarze ustępują miejsca zadbanym youngtimerów. Warto wiedzieć, że komputer pokładowy popularnej beemki ma sporo ukrytych funkcji.

W samochodach BMW od początku lat 90. były montowane wyłącznie elektroniczne zestawy wskaźników. W zależności od modelu i wersji możemy spotkać się z prostym zestawem zegarów, zestawem wyposażonym w check control, zegarkiem analogowym, zegarkiem elektronicznym z termometrem zewnętrznym (potocznie nazywanym prostym komputerem) oraz z pełnym komputerem OBC.

Check control to urządzenie sygnalizujące za pomocą wyświetlanego tekstu w połączeniu z sygnałem dźwiękowym wszelkie usterki i nieprawidłowości w pojeździe, a także przypominające o zgaszeniu świateł lub ostrzegające przed jazdą z zaciągniętym hamulcem postojowym.

OBC (on board computer) to natomiast pełny komputer pokładowy. Za jego pomocą sprawdzimy średnie zużycie paliwa, zasięg, jaki zdołamy pokonać na znajdującym się w baku paliwie, czas osiągnięcia zaprogramowanego celu podróży, średnią prędkość oraz uzyskamy inne standardowe informacje. Jednak nie jest to kres możliwości OBC. Przy odrobinie wprawy, uzbrojeni w odpowiednią wiedzę, po odblokowaniu komputera uzyskamy dostęp do znacznej liczby ukrytych testów i funkcji. Sprawdzimy np. aktualne ładowanie alternatora czy ilość paliwa zużywaną przez nasz pojazd w przeliczeniu na godzinę pracy, jak i wiele innych. Procedury uruchamiania i przeprowadzania testów – choć podobne – różnią się w zależności od poszczególnych modeli, dlatego podzieliliśmy nasz artykuł na fragmenty odpowiadające konkretnym BMW.

BMW serii 3 E36 – ukryte funkcje komputera OBC

Zestaw wskaźników
W BMW serii 3, oznaczanym jako E36, należy wyraźnie rozdzielić komputer pokładowy od tzw. zegarów. We wszystkich modelach występował praktycznie tylko jeden bardzo zbliżony zestaw wskaźników. Niewielkie różnice, zależne od wersji silnikowej, dotyczyły wyskalowania tarczy prędkościomierza oraz obrotomierza.

Procedura testu wskaźników jest identyczna, jak w przypadku BMW E34, niewyposażonych w check control. Zgodna jest również kolejność i rodzaj wyświetlanych informacji. Jedyną różnicą w stosunku do zestawu wskaźników z modelu E34 oraz elementem łączącym komputer pokładowy OBC (ze zintegrowanym check control) z konsolą zegarów jest niewielka kontrolka „CHECK CONTROL”, umieszczona w środkowej części zestawu, tuż obok kontrolki nie zapięcia pasów bezpieczeństwa.

Komputer pokładowy OBC – ukryte funkcje komputera E36
W BMW E36 w zależności od wersji były montowane prosty zegarek analogowy, zegarek elektroniczny z termometrem zewnętrznym, a także zegarek elektroniczny z check control z funkcją pomiaru temperatury zewnętrznej lub bez oraz pełny komputer pokładowy wyposażony również w check control. Komunikaty check control, tak jak w E34 i E32, podzielone zostały na trzy grupy ważności. Obsługa urządzenia jest bardzo zbliżona do tych w większych „siostrach”.

W BMW E36 z komputerem OBC także możemy przywołać dźwignią kierunkowskazów komunikat na wyświetlaczu check control oraz zaprogramować liczbę i kolejność wyświetlanych zdalnie informacji. Funkcje ogólnodostępne komputera również są identyczne, jedyna różnica sprowadza się do wspólnego w E36 wyświetlacza, który muszą między siebie dzielić check control oraz OBC.

Odblokowanie komputera OBC przebiega analogicznie, jak w przypadku E34, E32. Należy za pomocą klawiszy „1000” oraz „10” wejść w menu testów, wybrać numer 19 i podając sumę systemowej daty (miesiąc + dzień) odblokować komputer. Gdy już odblokujemy komputer, możemy przejść do testowania. Poszczególne testy oraz ich kolejność są zbliżone do tych w komputerze OBC IV, jednak można dostrzec pewne rozbieżności. Z tego względu, oraz dla lepszej przejrzystości, zdecydowałem się na szczegółowy opis wszystkich ukrytych testów:

TEST 01 – test wyświetlacza; zapalają się wszystkie piksele
TEST 02 – chwilowe zużycie paliwa podane w litrach na 100 km
TEST 03 – chwilowe zużycie paliwa podane w litrach na godzinę pracy
TEST 04 – średnie zużycie paliwa z ostatnich 50 km, wyrażone w litrach na 100 km
TEST 05 – aktualny zasięg w kilometrach, obliczony na podstawie testu 04 i 06
TEST 06 – niedostępny
TEST 07 – ilość paliwa w zbiorniku
TEST 08 – aktualna prędkość w km/h
TEST 09 – napięcie V, które odczytuje komputer z instalacji samochodu – można przyjąć, że jest to napięcie ładowania
TEST 10 – zmiana języka wyświetlanych komend
TEST 11 – wartości służące programowaniu check control
TEST 12 – średnia prędkość pojazdu używana przy kalkulacji planowanego czasu przybycia do celu (funkcja ANK)
TEST 13 – prawdopodobny czas osiągnięcia celu podróży
TEST 14 – data oprogramowania
TEST 15 – diagnostyczne wartości OBC. Klawisze „1000” i „100” do przewijania
TEST 16 – niedostępny
TEST 17 – zapisane dane PROM samochodu
TEST 18 – zmiana sygnału dźwiękowego
TEST 19 – odblokowanie komputera
TEST 20 – korekcja wskazań średniego zużycia paliwa
TEST 21 – reset wszystkich ustawień OBC.

Elektronika pokładowa BMW posiada wiele ukrytych funkcji. Znaczna ich część to wewnętrzne informacje producenta, niezrozumiałe dla przeciętnego użytkownika, ale są w śród nich także testy wyjątkowo przydatne przy zakupie – np. numer nadwozia, i podczas późniejszej eksploatacji auta – np. ładowanie alternatora. Mam nadzieję, że teraz przywoływanie i korzystanie z ukrytych funkcji stanie się łatwiejsze, a niektóre z testów staną się nieodzownym elementem codziennej eksploatacji.

Objaśnienia komunikatów OBC

E32/E34 E36 E38/E39 objaśnienie
GRUPA 1
Bremsflüssigkeit Bremsflüssigk. prüfen minimalny poziom płynu hamulcowego
Oeldruck Motor Stop! Öldruck Motor niskie ciśnienie oleju
Kühlwassertemp Kühlwassertemperatur za wysoka temperatura płynu chłodzącego
Handbremse lösen Parkbremse lösen zaciągnięty hamulec postojowy – informacja po przekroczeniu pewnej prędkości

 

Reifenpanne uszkodzenie opony
SPEED LIMIT LIMIT informacja o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości zaprogramowanej w komputerze OBC

 

Niveauregulung samochód przeciążony (tylna oś)
Niveauregel inaktiv regulacja poziomu zawieszenia nieaktywna
Kein Bremslicht Bremslichter defekt brak świateł hamowania – przepalone żarówki
Bremsli Elektrik Bremslicht Elektrik brak świateł hamowania – uszkodzony obwód
GRUPA 2
Getriebeprogramm Getriebenotprogramm usterka w elektronicznym sterowaniu automatycznej skrzyni biegów
1 Bremslicht 1 Bremslicht defekt przepalona żarówka świateł hamowania
Bremsbeläge Bremsbelag prüfen zużyte okładziny hamulcowe
Waschwasserstand Waschwasserstand Waschwasser füllen niski poziom płynu do spryskiwacza
Abblendlicht Abblendlicht defekt Abblendlicht prüfen przepalona żarówka świateł mijania
Rücklicht Rücklicht defekt Rücklicht prüfen przepalona żarówka świateł cofania
Kennzeichenlicht Kennzeichenlicht defekt Kennzeichenl prüfen przepalona żarówka oświetlenia tablicy rejestracyjnej
Anhängerlicht Anhängerlicht prüfen przepalona żarówka świateł przyczepy
Standlicht prüfen przepalona żarówka świateł postojowych
Nebellicht vo prüfen przepalona żarówka świateł przeciwmgielnych przednich
Nebellicht hi prüfen przepalona żarówka świateł przeciwmgielnych tylnych
Fernlicht prüfen przepalona żarówka świateł drogowych
Kühlwasserst prüfen minimalny poziom płynu chłodzącego
Motornotprogram program awaryjny silnika
Tür offen otwarte drzwi
Kofferraum offen otwarty bagażnik
Ölstand Motor prüfen minimalny poziom oleju
Reifendruck prüfen sprawdź ciśnienie w oponach
Check Control inaktiv usterka w układzie check control
GRUPA 3
Öelstand Motor Öelstand Motor prüfen minimalny poziom oleju
Kühlwasserstand Kühlwasser prüfen minimalny poziom płynu chłodzącego
Licht an? Licht an? włączone światła
Sensor Oelstand uszkodzony czujnik poziomu oleju
Check Control usterka w układzie check control

Tomek Mydłowski, fot. autor, BMW

Podobne

Lata 90. na Rajdzie Barbórka

Na Rajdzie Barbórka reprezentanci Automobilklubu Rzemieślnik zaprezentują się w samochodzie, który w połowie lat 90 przebojem wdarł się na rajdowe odcinki – Peugeot 106 Rallye S1 w specyfikacji grupy A. Jak co roku, na początku grudnia, centrum Warszawy na jeden dzień zamienia się w arenę zmagań kierowców i mechaników tworząc wyjątkowy spektakl dla tłumów kibiców…

Tuning BMW X6 M – więcej mocy

Silnik pierwszego BMW X6 M rozwijał 555 KM. Druga generacja zaoferowała 575 KM. Dla niektórych to jednak wciąż za mało. Jeżeli chcieliby cieszyć się jeszcze mocniejszym SUV-em, muszą poprosić o pomoc specjalistów od tuningu. Z rasowaniem turbodoładowanych silników BMW ze stajni M GmbH świetnie radzi sobie Manhart. Z najnowszego X6 M wycisnął obłędne 700 KM…