Touareg TDI - V8 czy V10? Który wybrać? - Trends Magazines

Touareg TDI – V8 czy V10? Który wybrać?

VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI stojące przodem

750 Nm to wręcz powalająca wartość. Takim momentem obrotowym mógł pochwalić się już kilkanaście lat temu Volkswagen Touareg. Trzecia generacja topowego niemieckiego SUV-a może zaoferować jeszcze wyższe wartości. 900 Nm budzi uznanie.

VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI

Pierwszy Touareg

Gdy w 2002 roku niemiecki gigant motoryzacyjny zaprezentował pierwszego Touarega, w motoryzacyjnym świecie zawrzało. Producent aut dla ludu nigdy wcześniej nie miał w ofercie tak luksusowego modelu. Konstruktorzy Touarega czerpali garściami z rozwiązań stosowanych w Audi, nieśmiało nazywając go produktem klasy premium. Pokrewieństwo z ówczesnymi generacjami Q7 oraz… Porsche Cayenne budowało renomę samochodu z logo VW na przednim grillu. Renomę, która po dziś budzi uznanie.

VW Touareg I V10 TDI stojący w piasku

Touareg był pierwszym w historii SUV-em Volkswagena. Pierwszym i zarazem topowym. To on stał na szczycie gamy modelowej w 2002 roku, a jego trzecia generacja stoi na szczycie niemieckiej gamy w roku 2019.

VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI

Touareg I zaskakiwał świetnym jak na tamte czasy wykończeniem kabiny, równie świetnymi zdolnościami użytkowymi, sprawnym napędem 4×4 oraz bogatym wyposażeniem. W wersji po liftingu na pokładzie znajdowały się takie udogodnienia, jak asystent martwego pola oraz aktywny tempomat, nie wspominając o automatycznej klimatyzacji oraz rozbudowanym systemie multimedialnym. Á propos zdolności terenowych warto wspomnieć, że każda wersja topowego niemieckiego SUV-a miała stały napęd na cztery koła. Standardem były także blokada centralnego dyferencjału oraz reduktor.

Dźwignia skrzyni biegów VW Touareg I V10 TDI

Za przeniesienie mocy oraz momentu obrotowego na podłoże odpowiedzialne były manualna 6-biegowa przekładnia lub automat o takiej samej liczbie przełożeń. Mocniejsze wersje miały także pneumatyczne zawieszenie obu osi, które można było regulować przyciskiem w kabinie. A skoro mowa o układzie napędowym…

Bogata oferta silnikowa

Deska rozdzielcza VW Touareg I V10 TDI

Oferta silnikowa Volkswagena Touarega pierwszej generacji była nad wyraz bogata. Podstawowym i zarazem najsłabszym silnikiem był 2,5-litrowy diesel R5 o mocy 174 KM. Silnik ten był absolutnym minimum dla dużego i ciężkiego SUV-a. O wiele bardziej rozsądnym wyborem była 3-litrowa jednostka V6 TDI. Jej moc wynosiła 225 lub 240 KM, która pozwała na rozpędzenie się do pierwszych 100 km/h w czasie odpowiednio 8,9 i 8,3 sekundy. Do rozsądnych silników benzynowych należały 3,2-litrowe V6 o mocy 219 lub 241 KM, zastąpione w późniejszym okresie 280-konnym 3,6 FSI. W ofercie nie zabrakło także benzynowej jednostki V8. 4,2-litrowy silnik generował 309 lub 340 KM w zależności od rodzaju wtrysku. Biorąc pod uwagę w miarę rozsądne silniki to by było na tyle. Nie oznacza to jednak, że na jednostka V8 zamykała listę napędów dla pierwszego Touarega.

Zegary VW Touareg I V10 TDI

Topowym ropniakiem był silnik, który dziś śni się po nocach chyba wszystkim ekologicznym świrom. Pięciolitrowy motor V10 TDI był pokazem siły niemieckiej marki. Miał 313 KM oraz 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Po zwiększeniu ciśnienia doładowania w wersji R50 ten sam motor mógł już pochwalić się 350 KM mocy oraz 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Potęga! Pomijając Audi Q7 V12 TDI od momentu zakończenia produkcji Touarega I nikt w Europie nie odważył się na wpakowanie pod maskę samochodu osobowego większego silnika zasilanego ropą.

Kierownica i zegary VW Touareg I V10 TDI

Jeśli myślicie, że V10 TDI był największym silnikiem, jaki mógł napędzać pierwszego topowego SUV-a z logo VW na przednim grillu, jesteście w błędzie. Królem i zarazem szefem wszystkich szefów była wolnossąca jednostka W12 o mocy 450 KM. Jednak jej natura nie pozwalała na przebicie maksymalnego momentu obrotowego, jaki oferował silnik wysokoprężny. 600 Nm to także pokaźna wartość, ale silnik V10 TDI dostarczał 750 Nm!

Touareg I V10 TDI i Touareg III V8 TDI stojące bokiem

Ciekawostką w portfolio topowego wysokoprężnego Touarega jest przygoda z Boeingiem. Niemiecki SUV z silnikiem V10 TDI pod maską przez 150 metrów holował ważący ponad 150 ton samolot odrzutowy Boeing 747. Trudno o bardziej spektakularny pokaz mocy!

Touareg trzeciej generacji

VW Touareg III V8 TDI stojący w piasku

Kilkanaście lat po debiucie mocarnego Touarega pierwszej generacji Touareg III znów stoi na szczycie gamy modelowej współczesnych VW. Potężny, atrakcyjny stylistycznie, z dużym, masywnym grillem. Budzący szacunek i uznanie. Tak samo jak siedemnaście lat temu.

Kokpit VW Touareg III V8 TDI

Wyposażenie również budzi podziw. Na szczególną uwagę zasługuje olbrzymi 15-calowy wyświetlacz. Mnogością opcji, ilością informacji oraz niesłychanymi wręcz możliwościami personalizacji przewyższa współczesne smartfony. Tego chcą dzisiejsi klienci i to od VW otrzymują.

Ekran centralny VW Touareg III V8 TDI

Nie mniejsze wrażenie robi układ napędowy. W pneumatycznym zawieszeniu zastosowano rozwiązania znane z Bentleya Bentayga oraz Lamborghini Urusa. To robi wrażenie, podobnie jak topowy silnik 4.0 V8 TDI, również stosowany w Audi SQ7.

Jakie silniki warto wybierać?

Dźwignia zmiany biegów VW Touareg III V8 TDI

Bardziej rozsądną i co za tym idzie częściej wybieraną przez klientów jednostką będzie silnik 3.0 V6 TDI. 286 KM w mocniejszej odmianie daje duże pole manewru i okazuje się wystarczające do napędzania ponad 2-tonowego SUV-a. W obwodzie pozostają niezbyt popularne w tej klasie aut 340-konne 3.0 TFSI oraz słabszy 231-konny wariant trzylitrowego diesla. Jednak prawdziwym królem jest motor V8 TDI. Co prawda nie ma on dziesięciu cylindrów, jak w pierwowzorze, ale biorąc pod uwagę moc oraz maksymalny moment obrotowy pierwowzór pozostaje daleko w tyle.

Zegary VW Touareg III V8 TDI

Topowa wysokoprężna jednostka TDI ma aż 422 KM mocy i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ferrari? Lamborghini? McLaren? Nawet w topowych modelach auta tych marek nie mają równie imponującego momentu obrotowego. Parametry oferowane przez ośmiocylindrowy silnik TDI zapewniają iście sportowe osiągi. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po 4,9 sekundy. To wręcz rewelacyjny wynik, biorąc pod uwagę gabaryty oraz masę własną auta. Warto dodać, że świetne osiągi oferowane są w każdym momencie od zaraz. Bez cienia dramaturgii, bez walki z autem. Wystarczy do końca wcisnąć pedał gazu i podziwiać szybko zmieniające się za oknem obrazki.

VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI stojące tyłem

Touareg od zawsze był i nadal jest pokazem możliwości i odwagi Volkswagena. Topowy niemiecki SUV dzieli i rządzi, a jednostka napędowa V8 TDI z przepotężnym momentem obrotowym pokonuje ofertę konkurencji. Nadal uważasz, że siniki Diesla są największym złem tego świata? Przejedź się nowym Touaregiem z motorem TDI pod maską, a gwarantuję ci, że zmienisz zdanie.

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI przodem 

Touareg V10 TDI                 Touareg V8 TDI

 NADWOZIE

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)            4754/1925/1726                     4878/1984/1717

Rozstaw osi (mm)                                       2855                                      2904

Pojemność bagażnika (l)                              500                                       810

Masa własna (kg)                                        ok. 2400                                2310

Koła                                                           275/35R22                            275/40R20

SILNIK/ NAPĘD

Oznaczenie modelowe

Typ, liczba zaworów                                    V10 20V                                V8 32V

Poj. skokowa (ccm)                                     4921                                     3956

Maks. moc (KM/przy obr./min)                    313 KM/3750                         422 KM/3800

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)          750 Nm/390                          900 Nm/1250-3250

Skrzynia biegów                                          Automatyczna 6                     Automatyczna 8

Napędzana oś                                             4×4                                        4×4

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                           7,8                                        4,9

V maks. (km/h)                                           225                                       250

Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test)    12,2                                      7,4/11

CENA

Podstawowa                                               od ok. 25.000 zł                     236.290 zł (3.0 TDI)

Testowanego modelu                                  ok. 45.000 zł                          ok. 400.000 zł (4.0 TDI)

Podobne

VW_Polo_9N

Ten VW Polo robi wrażenie na każdym

C4 to nazwa plastycznej mieszaniny wybuchowej oraz oznaczenie Chevroleta Corvette produkowanego w latach 1984 ‒ 1996. Z tej właśnie generacji „korwety” pochodzą felgi zastosowane w należącym do Łukasza Polo 9N. Spasowanie koła z błotnikiem w niebieskim aucie jest zaś wynikiem zastosowania „powietrznego” zawieszenia, czyli air-ride. Wynikiem tego połączenia jest projekt, który kojarzy się z angielskim…

Test Golfa Alltrack 2.0 TDI. Alternatywa dla SUV-a?

Crossovery i SUV-y są kupowane głównie dla wyglądu. Czy można wydać mniej i mieć jeszcze przyjemniejszy w prowadzeniu, a do tego wciąż pakowny samochód? Golf w wersji Alltrack udziela twierdzącej odpowiedzi. Uterenowione modele samochodów, występujące pod nazwami Cross i Alltrack, od lat znajdują się w ofercie Volkswagena. Koncern długo zwlekał z wprowadzeniem do niej Golfa…