To Scirocco zyskuje na popularności - Trends Magazines

To Scirocco zyskuje na popularności

Tuning Scirocco GT II widok z tyłu

Na warszawskim zlocie fanów aut klasycznych oraz youngtimerów wypatrzyłem zadbane i nieco przerobione Scirocco II. Dzięki Internetowi, poczcie pantoflowej i innym współczesnym narzędziom do zdobywania informacji dotarłem do jego właściciela. Poznajcie auto, które jest oczkiem w głowie Marcina.

Król jest tylko jeden! Nazywa się Golf i jest najczęściej przerabianym autem przez fanów koncernu z Wolfsburga. Scirocco? To kultowy model, który zyskuje na popularności. Użytkownicy oraz fani tuningu doceniają jego nieszablonową stylistykę oraz sprawdzoną technologię.

Tuning Scirocco GT II widok z przodu

Początek

Fascynacji prezentowanym modelem najpierw uległ ojciec Marcina. To właśnie on w 1999 roku kupił Scirocco II w rzadkiej wersji Tropic (w turkusowym kolorze). Ojciec zaraził Marcina miłością do Scirocco, a Marcin zainteresował ojca tuningiem.

Tuning Scirocco GT II widok z boku

Tuż po odebraniu prawa jazdy Marcin stał się właścicielem ojcowskiego Scirocco II. Jednak po kilku latach, gdy auto zaczęło mieć problemy z korozją, oddał je znajomemu mechanikowi. Czy to zraziło Marcina do tego modelu? Nic bardziej mylnego!

Tuning Scirocco GT II widok z tyłu

Nowy członek rodziny

Gdy na jednym z portali ogłoszeniowych pojawiła się oferta sprzedaży Scirocco II, Marcin natychmiast pojechał je obejrzeć. Była to wersja GT II, wyprodukowana w 1991 roku. Auto było w świetnym stanie. Dopracowania wymagało jedynie wnętrze. Przednie fotele nie były oryginalne i miały tapicerkę w inny wzór niż tylna kanapa.

Tuning Scirocco GT II kokpit

Zmiany, zmiany, zmiany

Początkowo Marcin planował tylko trochę poprawić Scirocco. Miał założyć nowe felgi, zamontować nieco obniżone zawieszenie i nic więcej. Nie było mowy o nowym silniku czy innych modyfikacjach. Wkrótce przekonał się jednak, ile prawdy jest w powiedzeniu nigdy nie mów nigdy.

Tuning Scirocco GT II silnik

Gdy okazało się, że mechaniczny wtrysk seryjnego silnika 1.8 nie jest do końca sprawny i pojawiają się problemy z mieszanką, Marcin podjął decyzję o wymianie jednostki napędowej. Od kuzyna kupił dwulitrowy 150-konny motor z serii ABF z Seata Ibiza Cupry.

Tuning Scirocco GT II podwójna rura wydechowa

Podczas zmiany jednostki napędowej przerobiono układ wydechowy od kolektora po tłumik końcowy. Wykonano również długi dolot z kwasówki, zakończony suchym filtrem stożkowym Pipercrossa, i pomalowano go proszkowo półmatowym lakierem.

Tuning Scirocco GT II koło BBS

Po zmianie silnika Marcin zajął się dopracowywaniem innych elementów auta. W pierwszej kolejności rozpoczął poszukiwania emblematów wersji 16V. Jak się okazało, nie było to łatwe zadanie. Ostatecznie kupił nie tylko znaczki widniejące na słupku B, ale także logo 16V, widoczne na schowku przed pasażerem. Na koniec założono 16-calowe felgi Dare RS, które idealnie pasują do tego auta.

Tuning Scirocco GT II oznaczenie 16V

Swego rodzaju ciekawostką jest fakt, że tydzień przed zdjęciami do tego artykułu w prezentowanym Scirocco zepsuła się skrzynia biegów. Marcin stanął jednak na wysokości zadania i zamontował nową, tak zwaną krótką skrzynię AUG.

Tuning Scirocco GT II

Głębokie uczucie

Co przyciąga Marcina do tego modelu? Klasyczne Scirocco jest twarde, niewygodne, niepraktyczne i zupełnie inne niż większość współczesnych aut. Dla wielu takie cechy to dyskwalifikujące auto wady, ale szereg zapaleńców doceni ich urok. Tak jak Marcin, który twierdzi, że za kierownicą nowych samochodów nie czuje tego magicznego „czegoś”, co odkrywa jadąc klasycznym Scirocco.

Tuning Scirocco GT II gałka zmiany biegów

 

Co irytuje Marcina w jego aucie? Zbyt duża „gleba”, przez którą samochód czasami ma problemy z pokonaniem progów zwalniających.

Scirocco GT II z pucharami

 

Á propos jazdy. Scirocco II jest trzecim autem w rodzinie. Używane jest okazyjnie, głównie w weekendy oraz podczas motoryzacyjnych zlotów. Od trzynastu lat można je podziwiać na cyklicznych spotkaniach klubu VAG Nysa. Od dwóch lat Scirocco Marcina pojawia się na międzynarodowym zlocie fanów modelu. W 2018 roku zajęło II miejsce w kategorii najładniejsze Scirocco II zlotu, a rok później zostało znane za najładniejszego Scirocco II! Marcin nie ukrywa dumy z tych wyróżnień. Cieszy się, gdy widzi uniesione do góry kciuki i z przyjemnością rozmawia z osobami, które zwracają uwagę na Scirocco, np. na stacji paliw lub podczas postoju na czerwonym świetle.

Tuning Scirocco GT II zegary

Plany na przyszłość

Auto wygląda dokładnie tak, jak wymarzył sobie jego właściciel. Nie oznacza to jednak, że Marcin nie ma pomysłów na kolejne modyfikacje, dzięki którym Scirocco II będzie jeszcze lepsze i piękniejsze. Zastanawia się choćby nad zmianą felg, choć z obecnymi auto wygląda znakomicie. Poważnie myśli także o uturbieniu jednostki ABF i uzyskaniu mocy rzędu 250–300 KM. To byłaby prawdziwa rewolucja!

Tuning Scirocco GT II tablica rejestracyjna

Marcin i jego żona planują powiększenie „rodziny”. Nie chodzi jednak o dzieci! W drodze jest już drugie Scirocco II w wersji GT, w kolorze Flash Silver Metallic, z jasnoszarym wnętrzem, bez pakietu stylistycznego Zender. Zapowiada się więc kolejne ciekawe coupé VW, które będzie ozdobą naszych dróg!

Paweł Kaczor

Fot. autor

Tuning Scirocco GT II widok z boku

Volkswagen Scirocco II GT II 1991 r.

SILNIK/ NAPĘD

Fabryczny silnik: 1.8 8V JH, 95 KM, manualna 5-biegowa skrzynia biegów, napęd na przednią oś;

Modyfikacje: swap silnika 2.0 150 KM ABF z Seata Ibiza Cupry, polerowany wibracyjnie kolektor dolotowy, 3-calowy dolot z nierdzewki, filtr stożkowy Pipercrossa, wydech z kwasówki o średnicy 2,25 cala, tłumik przelotowy z końcówką 16V OEM+, skrzynia 5-biegowa z short shifterem AGU

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Zawieszenie gwintowane AP Sportfahrwerke, przednie zaciski z Opla Omegi, tarcze hamulcowe z Corrado G60 280 mm Mikoda GT, zaciski z tyłu Scirocco 16V, tarcze z tyłu Mikoda GT, rozpórka przednich i tylnych kielichów oraz dolnych wahaczy

KOŁA/ OPONY

Felgi Dare RS 16 cali: z przodu 8 cali, z tyłu 9 cali z oponami Nankang AS2+ 195/40; dystans z tyłu -5 mm

NADWOZIE

Lakier LD7V (Silvergrau Metallic), pakiet Zender, zrolowane błotniki, znaczki 16V na słupkach B, białe kierunkowskazy z przodu

WNĘTRZE

Oryginalne wnętrze Scirocco GT III, kierownica VW Polo G40, licznik Scirocco 16V wyskalowany do 260 km/h oraz 8 tys. obr./min, dodatkowy zegar temperatury oleju, schowek z oznaczeniem 16V, gałka zmiany biegów w kształcie piłeczki golfowej

INNE

X Międzynarodowy Zlot Scirocco 2018 – II miejsce najładniejsze auto zlotu MK II, XI Międzynarodowy Zlot Scirocco 2019 – I miejsce najładniejsze auto zlotu MK II

STYL

Idealne Scirocco II (zdaniem właściciela)

WŁAŚCICIEL

Marcin „Enigma”

PODZIĘKOWANIA

Dla Ojca za zarażenie pasją do VW, dla Żony za wsparcie i zrozumienie oraz dla Hołka i Noorca ze Street Lane Garage

Podobne

VW Typ 3 TL 1600 – biały kruk

Golfy oraz klasyczne Garbusy to najczęściej przerabiane i modyfikowane auta z Wolfsburga. Tuningowane są także Polo, Scirocco oraz Lupo. Ale Volkswagen Typ 3? To auto nawet w wersji seryjnej jest prawdziwym białym krukiem na naszych drogach. Są jednak tacy, którzy tak rzadko spotykanego klasyka potrafią przerobić ze smakiem. Volkswagen Typ 3 zadebiutował w 1961 roku…

BMW M8 vs. BMW X5M

Pojedynek wagi ciężkiej – BMW M8 vs. BMW X5M

BMW X5M Competition kontra BMW M8 Competition Cabrio. W zawodowym boksie obowiązuje podział na wagi. Górny limit wagowy jednej kategorii jest zarazem dolnym limitem kolejnej. Wszystko to nie ma znaczenia, gdy dochodzimy do wagi ciężkiej. W niej walczą wszyscy o masie ponad 90,719 kg. Właśnie tak wygląda porównanie dwóch potężnych samochodów z rodziny M. W…