TEST VW T-Roc R - fantastycznie uniwersalny - Trends Magazines

TEST VW T-Roc R – fantastycznie uniwersalny

VW T-Roc R

W powszechnej opinii jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Wydaje się, że Volkswagen T-Roc R zadaje temu kłam. Naszym zdaniem robi wszystko dobrze lub bardzo dobrze. Oto test VW T-Roc R o mocy 300 KM. 

Volkswagen T-Roc to hit marki z Wolfsburga. Nie jest nim już Golf ani Passat, ale właśnie kompaktowy crossover. Auto nie jest ani za duże, ani za małe, występuje w wielu wersjach silnikowych, może być bogato wyposażone, i co ważne dziś – jest dostępne od ręki. To wszystko wpływa na bardzo dużą popularność tego modelu w Polsce.

Na początku roku T-Roc przeszedł kurację odmładzającą, a my mieliśmy okazję sprawdzić go w najmocniejszej, 300-konnej wersji R.

VW T-Roc R przeszedł zmiany

Po liftingu zmiany są niewielkie, ale zauważalne. Zmienił się kształt przedniego i tylnego zderzaka, wygładzono reflektory, a tylne lampy mają nowy kształt. W środku pojawiły się dwa wyświetlacze (jeden to zestaw zegarów, drugi to ekran do systemu infotainment), panel klimatyzacji ma dotykowe przyciski zamiast tradycyjnych pokręteł, inny jest kształt kierownicy i kratek do nawiewu.

Poprawiła się jakość materiałów w kabinie, ale wciąż nie określilibyśmy jej jako idealną. Najgorzej wyglądają plastiki na drzwiach oraz klamki. Byłyby do przełknięcia w najtańszej odmianie z podstawowym silnikiem, ale w wersji R za ponad 200.000 zł już nie. Nieco lepiej jest na desce rozdzielczej i tunelu środkowym – tu materiały nie są tak toporne, ale miękkie i miłe w dotyku.

RRasowe PoRRównanie, czyli Golf R kontra T-Roc R: która „erka” VW lepsza?

Volkswagen jest mistrzem ergonomii i to widać w T-Rocu. Wszystko jest pod ręką, obsługa jest intuicyjna, obsługi auta można się nauczyć w kilkadziesiąt minut. Irytujące jest jedynie niezapamiętywanie ustawień trybów jazdy. Po każdym odpaleniu silnika trzeba je ustawiać na nowo, także jeśli chodzi o asystentów jazdy. Być może sytuacja zmieni się, gdy zalogujemy się na swój profil kierowcy, czego my nie zrobiliśmy.

VW T-Roc R i komfort jazdy

VW T-Roc R to auto, które ma być świetnie prowadzącym się, szybkim i ostrym crossoverem. I właśnie takie jest, z jednym wyjątkiem. Standardowy samochód został podwyższony, a w sportowej wersji znów obniżony, dlatego inżynierowie musieli utwardzić zawieszenie, żeby wysokie nadwozie nie wychylało się w zakrętach. Udało się to osiągnąć, ale kosztem komfortu. Zawieszenie jest bardzo twarde, nie pomagają też opony z niskim profilem, naciągnięte na 19-calowe felgi.

W efekcie mamy świetnie prowadzącego się crossovera, ale tylko w zakrętach na drodze z nową warstwą asfaltu. Wszędzie indziej, niestety, doskwiera twardość zawieszenia.

Może wydać się dziwne, ale w tym przypadku nie uznajemy tego za wadę. Kto zdecyduje się na T-Roca w wersji R, musi być świadomy, z jakim autem ma do czynienia.

Volkswagen T-Roc R kontra CUPRA Ateca – dwa szybkie SUVy, ale który lepszy?

VW T-Roc R to prawdziwy hot hatch, mimo że crossover

W trybie R zaczyna się prawdziwa zabawa, reakcje na gaz są natychmiastowe, uszy kierowcy pieści pomruk 300-konnej jednostki, a przy redukcji biegów pojawiają się prawdziwe strzały z wydechu. Dźwięk jest co prawda podbijany z głośników, ale został dobrze skalibrowany i wydaje się naturalny.

Na duży plus zasługuje legendarna skrzynia DSG, która w trybie manualnym błyskawicznie zmienia przełożenia. Każdej zmianie towarzyszy mruknięcie. W trybie komfortowym jednak skrzynia zbyt prędko zmienia przełożenia, przy 60 km/h jedziemy już na szóstym biegu i mamy wrażenie, jakby silnik się dusił.

Prawdziwy cel istnienia tego auta odkrywamy w ciasnych zakrętach, jadąc z dużą prędkością. Nadwozie w ogóle się nie wychyla, samochód jedzie jak po szynach, a napęd na cztery koła daje poczucie stabilności nawet na mokrej drodze.

Osiągi są fenomenalne, T-Roc przyspiesza do setki w czasie krótszym niż 5 s, a prędkości autostradowe pojawiają się bardzo szybko. Trzeba się pilnować, bo łatwo o mandat.

VW T-Roc R potrafi być też rodzinny

Drugą naturą niemieckiego crossovera jest jego praktyczność. Dzięki wysokiemu nadwoziu łatwo się wsiada, bagażnik jest na tyle pojemny, że spakujesz czteroosobową rodzinę na weekendowy wyjazd, a duże zakupy nie stanowią problemu. Przez wysoki prześwit niestraszne mu miejskie krawężniki, ale trzeba uważać na dużych rozmiarów felgi. W ciasnym parkingu T-Roc dobrze sobie radzi, bo ma małą średnicę zawracania i kompaktowe wymiary.

VW T-Roc Cabrio Edition Grey – czy to najbardziej niedorzeczne auto świata?

Uniwersalny, czyli…?

Niemiecki crossover w wersji R jest praktyczny, wygodny na dłuższe trasy, dobrze sprawdza się podczas odwożenia dzieci do szkoły, a w drodze powrotnej do domu możesz poczuć się jak nastolatek na torze gokartowym. Przez obsesyjną dbałość o ekologię w trybie normalnym T-Roc spali niecałe 10 l, ale potrafi też „łyknąć” 15 l.

Auto łączy cechy wydawałoby się nie do połączenia. Nie jest idealne, bo jakość plastików po czasie zaczyna irytować, a do twardości zawieszenia w codziennej jeździe trudno się przyzwyczaić. Jednak dla kogoś, kto szuka bardzo szybkiego, ładnego i praktycznego crossovera, Volkswagen T-Roc R może okazać się bardzo dobrą propozycją.

Konrad Maruszczak

Fot. autor

Volkswagen T-Roc R – dane techniczne

Silnik Benzynowy 2.0 TSI
Maksymalna moc 300 KM (221 kW)
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000–5200 obr./ min
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna DSG
Napęd Na cztery koła 4MOTION
Długość/ szerokość/ wysokość 4236/ 1819/ 1559 mm
Rozstaw osi 2594 mm
Prześwit 161 mm
Pojemność bagażnika 392 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Masa własna 1568 kg
0–100 km/h 4,9 s
V maks. 250 km/h
Średnie zużycie paliwa (homologowane/ test) 8,4/10,4 l/ 100 km
Cena od 220.890 zł (testowany 233.900 zł)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW_Typ_Kdf

Garbus za 268.184 Euro! KdF Wagen – HISTORIA

Historia Garbusa jest długa i skomplikowana. Wizja prostego i taniego samochodu dla ludu została brutalnie przerwana przez wojnę i konieczność przestawienia się na produkcję frontowego Kübelwagena. Czy w całości? Okazuje się, że nie. Do końca drugiej wojny światowej udało się wyprodukować ok. 630 sztuk Garbusa. Nie do końca „cywilnego”, gdyż większość egzemplarzy trafiła do wojskowych…

Ził 130 z silnikiem BMW X5 M

700-konny Ził 130 z silnikiem M Power. Rosyjski potwór!

"Rosja to stan umysłu". Potwierdza to Ził 130 youtubera, który poddał go ekstremalnym modyfikacjom. Toporne nadwozie rosyjskiej wywrotki otrzymało nowe serce- silnik z BMW X5 M. Wilk w owczej skórze Ził 130 to wciąż częsty widok w Rosji. Ciężarówka ma zwykle pod maską benzynowy silnik V8 o pojemności 6 litrów i mocy 170 KM. Arachiczna kontrukcja…