Przez wielu fanów model E46 uznawany jest za ostatniego klasycznego reprezentanta serii 3. Kolejna generacja była dużo bardziej odważna stylistycznie, ale przedsmak tych rewolucji możemy zauważyć właśnie w E46 Compact. Oryginalne i kontrowersyjne detale oraz mała popularność okazały się wystarczająco przekonujące dla Krystiana, który zdecydował się na auto z tą wersją nadwozia. Prezentowany samochód to 320td ze 150-konnym turbodieselem z 2003 roku.
Recepta na znakomity wygląd BMW to sporo subtelnych zmian i rasowe modyfikacje podwozia. Zmniejszony skok amortyzatora i niskie osadzenie osiągnięto poprzez montaż gwintowanego zawieszenia FK HighSport. Dodatkowo poliuretanowe tuleje z przodu zapewniają większą sztywność. Za odpowiednie pochylenie kół przedniej osi odpowiedzialne są camber plates, dzięki którym wynosi ono 3 stopnie. Z tyłu zdecydowano się pójść jeszcze dalej i osiągnięto 3,9 stopnia, używając regulowanych wahaczy (camber arms). Konstrukcję usztywniają górne rozpórki kielichów: przednia i tylna.
Głównym celem wszystkich zmian jest stylistyka auta, w której pierwsze skrzypce grają felgi. Są to 18-calowe brytyjskie 3SDM 006 z wypolerowanymi frontami. Z przodu mają szerokość 8,5 cala i są osadzone przy użyciu 25 mm dystansów. Z tyłu są odpowiednio szersze (9,5 cala), a zastosowane dystanse to 20 mm. Opony pochodzą od azjatyckiego producenta Nankang. Na przedniej osi jest to model AS-1 w rozmiarze 205/35/18, na tylnej NS2 w rozmiarze 225/35/18.
Seryjna jednostka napędowa ma usprawniony układ dolotowy oraz wydech. Czyste i zimne powietrze dociera do silnika dzięki filtrowi K&N oraz zamontowanemu za przednim zderzakiem intercoolerowi marki FMIC. Spaliny odprowadzane są przez przelotowy wydech o średnicy 2 cali, zakończony tłumikiem RM6 od RM Motors. Ostatnią, niewidoczną zmianą jest nowy program dla silnika.
Żeby uzyskać spójną stylistycznie i kolorystycznie kompozycję właściciel zdecydował się na połączenie srebrnych i czarnych elementów. Z zewnątrz, zamiast seryjnych, zamontowano zderzaki pakietu stylistycznego M, które pomalowano na te właśnie kolory. Czarne są również lusterka zewnętrzne, listwy boczne i nerki w przednim grillu. Oryginalne przednie i tylne logo BMW zastąpiono czarno-białymi odpowiednikami. W przednich lampach pojawiły się ciemne wkłady oraz ksenonowe żarniki, które są autorskim projektem Krystiana.
Właściciel zdecydował się również na utrzymanie wnętrza w odcieniach czerni. Wszystkie listwy ozdobne i seryjna podsufitka zostały wymienione na odpowiedniki w tym kolorze. Delikatne zmiany objęły zegary (srebrne ramki) i kierownicę (nowa skóra, nici w kolorach M-Technik), a za fotelami znanymi jako sportsitze znajduje się roll bar. W dziedzinie audio o odpowiednią dawkę niskich tonów dba subwoofer marki Blaupunkt, obsługiwany przez wzmacniacz tego samego producenta. Seryjna jednostka sterująca ustąpiła miejsca produktowi marki Pioneer.
Krystian konsekwentnie dąży do stylistycznego ideału, a jego BMW wciąż się zmienia. Przedstawiany Compact prezentuje się jako dojrzały i przemyślany projekt, a najbardziej wyróżnia go dbałość o detale. Na czas wystaw wycieraczki zostają usunięte, bo zaburzają wygląd. Z kolei przedni zderzak został ponownie pomalowany przed spotkaniem z nami, ponieważ Krystian uważał, że nie jest idealny. Czy można oczekiwać więcej?
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Piotr Mokwiński
BMW E46 320td Compact, 2003 r. |
SILNIK/NAPĘD: |
fabryczny o symbolu M47n, 1995 ccm, maksymalna moc 150 KM przy 4000 obr./min i 330 Nm przy 2000 obr./min
Modyfikacje: układ dolotowy: filtr K&N, intercooler od FMIC.pl, układ wylotowy: przelot 2-calowy na końcowym tłumiku RM Motors RM6; obecna maksymalna moc 186 KM przy 3546 obr./min i 408 Nm przy 2590 obr./min |
ZAWIESZENIE/HAMULCE |
gwintowane FK HighSport; regulacja kątów z przodu camber plates, rozpórka górna, komplet tulei poliuretanowych, kąt – 3 stopnie; regulowane wahacze z tyłu camber arms, rozpórka górna, kąt – 3,9 stopnia; układ hamulcowy: seryjny z przodu – 300 mm, z tyłu – 294 mm
Wyposażenie fabryczne: ABS, DSC, DRL, elektryczne szyby, automatyczna klimatyzacja, centralny zamek, domykanie szyb z pilota, autoalarm |
KOŁA/OPONY: |
3SDM 006 18 cali z przodu 8,5 j i dystans 25 mm, z tyłu 9,5 j i dystans 20 mm; felgi mają wypolerowane fronty; opony: z przodu 205/35/r18 Nankang AS1, z tyłu 225/35/r18 Nankang NS2 |
NADWOZIE |
zderzaki z przodu i z tyłu M-pakiet (wstawki pomalowane w piano black); listwy, nerki – piano black; lampy z przodu ksenonowe, przerobione z oryginalnych lamp halogenowych; ciemne kierunkowskazy z przodu; lampy z tyłu full red; znaczek BMW z przodu i z tyłu carbon |
WNĘTRZE |
kierownica Sport (obszyta w dwóch rodzajach skór: zwykła i perforowana z trójkolorową nitką M-pakiet), sportsitze, czarna podsufitka, roll bar, listwy czarne, z połyskiem, srebrne ramki na zegary |
AUDIO: |
radio Pioneer, subwoofer Blaupunkt, wzmacniacz Blaupunkt |
INNE: |
wyróżnienie za auto na zlocie Chillen am Grillen by WrocLow od ekipy Lowet |
STYL: |
stance: czysto, nisko i dobry fitment |
WŁAŚCICIEL: |
Krystian Kito Henen |
PODZIĘKOWANIA: |
szczególne podziękowania należą się Wilonowi oraz Kawie, za to, że zawsze służą bezinteresowną pomocą przy BMW i nie tylko. Pozdrowienia dla wszystkich z WrocLow! |
(BMW TRENDS 3/2015)