Szczególne BMW E46 320 td Compact - Trends Magazines

Szczególne BMW E46 320 td Compact

Przez wielu fanów model E46 uznawany jest za ostatniego klasycznego reprezentanta serii 3. Kolejna generacja była dużo bardziej odważna stylistycznie, ale przedsmak tych rewolucji możemy zauważyć właśnie w E46 Compact. Oryginalne i kontrowersyjne detale oraz mała popularność okazały się wystarczająco przekonujące dla Krystiana, który zdecydował się na auto z tą wersją nadwozia. Prezentowany samochód to 320td ze 150-konnym turbodieselem z 2003 roku.

Recepta na znakomity wygląd BMW to sporo subtelnych zmian i rasowe modyfikacje podwozia. Zmniejszony skok amortyzatora i niskie osadzenie osiągnięto poprzez montaż gwintowanego zawieszenia FK HighSport. Dodatkowo poliuretanowe tuleje z przodu zapewniają większą sztywność. Za odpowiednie pochylenie kół przedniej osi odpowiedzialne są camber plates, dzięki którym wynosi ono 3 stopnie. Z tyłu zdecydowano się pójść jeszcze dalej i osiągnięto 3,9 stopnia, używając regulowanych wahaczy (camber arms). Konstrukcję usztywniają górne rozpórki kielichów: przednia i tylna.

Głównym celem wszystkich zmian jest stylistyka auta, w której pierwsze skrzypce grają felgi. Są to 18-calowe brytyjskie 3SDM 006 z wypolerowanymi frontami. Z przodu mają szerokość 8,5 cala i są osadzone przy użyciu 25 mm dystansów. Z tyłu są odpowiednio szersze (9,5 cala), a zastosowane dystanse to 20 mm. Opony pochodzą od azjatyckiego producenta Nankang. Na przedniej osi jest to model AS-1 w rozmiarze 205/35/18, na tylnej NS2 w rozmiarze 225/35/18.

Seryjna jednostka napędowa ma usprawniony układ dolotowy oraz wydech. Czyste i zimne powietrze dociera do silnika dzięki filtrowi K&N oraz zamontowanemu za przednim zderzakiem intercoolerowi marki FMIC. Spaliny odprowadzane są przez przelotowy wydech o średnicy 2 cali, zakończony tłumikiem RM6 od RM Motors. Ostatnią, niewidoczną zmianą jest nowy program dla silnika.

Żeby uzyskać spójną stylistycznie i kolorystycznie kompozycję właściciel zdecydował się na połączenie srebrnych i czarnych elementów. Z zewnątrz, zamiast seryjnych, zamontowano zderzaki pakietu stylistycznego M, które pomalowano na te właśnie kolory. Czarne są również lusterka zewnętrzne, listwy boczne i nerki w przednim grillu. Oryginalne przednie i tylne logo BMW zastąpiono czarno-białymi odpowiednikami. W przednich lampach pojawiły się ciemne wkłady oraz ksenonowe żarniki, które są autorskim projektem Krystiana.

Właściciel zdecydował się również na utrzymanie wnętrza w odcieniach czerni. Wszystkie listwy ozdobne i seryjna podsufitka zostały wymienione na odpowiedniki w tym kolorze. Delikatne zmiany objęły zegary (srebrne ramki) i kierownicę (nowa skóra, nici w kolorach M-Technik), a za fotelami znanymi jako sportsitze znajduje się roll bar. W dziedzinie audio o odpowiednią dawkę niskich tonów dba subwoofer marki Blaupunkt, obsługiwany przez wzmacniacz tego samego producenta. Seryjna jednostka sterująca ustąpiła miejsca produktowi marki Pioneer.

Krystian konsekwentnie dąży do stylistycznego ideału, a jego BMW wciąż się zmienia. Przedstawiany Compact prezentuje się jako dojrzały i przemyślany projekt, a najbardziej wyróżnia go dbałość o detale. Na czas wystaw wycieraczki zostają usunięte, bo zaburzają wygląd. Z kolei przedni zderzak został ponownie pomalowany przed spotkaniem z nami, ponieważ Krystian uważał, że nie jest idealny. Czy można oczekiwać więcej?

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

 

BMW E46 320td Compact, 2003 r.

SILNIK/NAPĘD:
fabryczny o symbolu M47n, 1995 ccm, maksymalna moc 150 KM przy 4000 obr./min i 330 Nm przy 2000 obr./min

Modyfikacje: układ dolotowy: filtr K&N, intercooler od FMIC.pl, układ wylotowy: przelot 2-calowy na końcowym tłumiku RM Motors RM6; obecna maksymalna moc 186 KM przy 3546 obr./min i 408 Nm przy 2590 obr./min

ZAWIESZENIE/HAMULCE
gwintowane FK HighSport; regulacja kątów z przodu camber plates, rozpórka górna, komplet tulei poliuretanowych, kąt – 3 stopnie; regulowane wahacze z tyłu camber arms, rozpórka górna, kąt – 3,9 stopnia; układ hamulcowy: seryjny z przodu – 300 mm, z tyłu – 294 mm

Wyposażenie fabryczne: ABS, DSC, DRL, elektryczne szyby, automatyczna klimatyzacja, centralny zamek, domykanie szyb z pilota, autoalarm

KOŁA/OPONY:
3SDM 006 18 cali z przodu 8,5 j i dystans 25 mm, z tyłu 9,5 j i dystans 20 mm; felgi mają wypolerowane fronty; opony: z przodu 205/35/r18 Nankang AS­1, z tyłu 225/35/r18 Nankang NS2
NADWOZIE
zderzaki z przodu i z tyłu M-pakiet (wstawki pomalowane w piano black); listwy, nerki – piano black; lampy z przodu ksenonowe, przerobione z oryginalnych lamp halogenowych; ciemne kierunkowskazy z przodu; lampy z tyłu full red; znaczek BMW z przodu i z tyłu carbon
WNĘTRZE
kierownica Sport (obszyta w dwóch rodzajach skór: zwykła i perforowana z trójkolorową nitką M-pakiet), sportsitze, czarna podsufitka, roll bar, listwy czarne, z połyskiem, srebrne ramki na zegary
AUDIO:
radio Pioneer, subwoofer Blaupunkt, wzmacniacz Blaupunkt
INNE:
wyróżnienie za auto na zlocie Chillen am Grillen by WrocLow od ekipy Low­et
STYL:
stance: czysto, nisko i dobry fitment
WŁAŚCICIEL:
Krystian Kito Henen
PODZIĘKOWANIA:
szczególne podziękowania należą się Wilonowi oraz Kawie, za to, że zawsze służą bezinteresowną pomocą przy BMW i nie tylko. Pozdrowienia dla wszystkich z WrocLow!

(BMW TRENDS 3/2015)

Podobne

BMW E38 735i vs. E38 740iL 8

Porównanie BMW E38 735i vs. E38 740iL

Obiekt marzeń wielu, nie tylko tuż po debiucie, dzisiaj pożądany youngtimer. BMW E38 ma niejedno oblicze, a każde tak samo zachwycające. Udowadniają to te dwa znacznie różniące się egzemplarze. Oto porównanie BMW E38 735i vs. E38 740iL. Po ośmiu latach produkcji udanego modelu E32 BMW postanowiło wypuścić następcę. Nowa, trzecia już generacja serii 7, opatrzona kodem…