ŠKODA i historia emblematu RS "Rally Sport"- HISTORIA - Trends Magazines
23 kwietnia 2021

Tuning, modyfikacje, porady – BMW, VW i inne

previous arrow
next arrow
Slider

ŠKODA i historia emblematu RS “Rally Sport”- HISTORIA

Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go jako skrót od “Rally Sport” w prototypowych pojazdach rajdowych ŠKODA 180 RS i 200 RS.

Od tego czasu, także dzięki znaczącym osiągnięciom ŠKODY 130 RS w latach 70-tych i 80-tych, symbol RS stał się synonimem rajdów samochodowych na najwyższym poziomie. Od 2000 r. historię sukcesów sportowych aut ŠKODY kontynuują modele produkcyjne RS, konsekwentnie projektowane z myślą o doskonałych osiągach. Obecnie w ofercie marki znajdują się dwa samochody z tym emblematem: OCTAVIA RS oraz KODIAQ RS.

OCTAVIA w wersji RS: historia pełna sukcesów

W 2000 roku ŠKODA wystartowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata z modelem OCTAVIA WRC. W tym samym czasie na rynku pojawił się pierwszy samochód produkcyjny z emblematem RS symbolizującym połączenie sportowych emocji z jazdy i funkcjonalności charakterystycznej dla wszystkich modeli ŠKODY.

Pierwsza ŠKODA OCTAVIA RS została wyposażona w 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 132 kW (180 KM). Do 2005 roku wyprodukowano 17 600 egzemplarzy tego modelu w wersji sedan i combi. Drugą generację ŠKODY OCTAVIA RS można było zamówić z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) oraz po raz pierwszy z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Przed zakończeniem sprzedaży drugiej generacji modelu, łączna produkcja obydwu wersji wyniosła 100 tys. pojazdów.

Wprowadzona na rynek w 2013 roku ŠKODA OCTAVIA trzeciej generacji odniosła jeszcze większy sukces. W pierwszym wariancie samochód był dostępny w wersjach 2.0 TSI o mocy 162 kW (220 KM) i TDI o mocy 135 kW (184 KM) oraz po raz pierwszy z napędem na cztery koła. Kolejna wersja silnika benzynowego posiadała moc 169 kW (230 KM) a dla modelu OCTAVIA RS 245 imponujące 180 kW (245 KM). W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii wersje RS osiągnęły ponad 20 proc. udziału w sprzedaży modelu OCTAVIA. Całkowita produkcja trzeciej generacji tego modelu wyniosła 172 tys. pojazdów.

Podobne

VW_Golf_Mk2_1.3_CL

Czy bez odpowiedniego VIN-u nie ma zabawy? Golf II 1.3 CL zmienił się w GTI – TUNING

W wielu książkach znajdziemy radę, by uwierzyć w swą wielkość, zanim naprawdę się ją osiągnie. Czy rzeczywiście warto? To pokażą dalsze losy Golfa 1.3 GTI budowanego przez „Zalka”. Połączenie 1.3 i GTI może bowiem kojarzyć się z tuningowaniem za pomocą samych naklejek i twierdzeniem, że po Polsce jeździ więcej BMW ///M, niż wyprodukowała ich bawarska…

Używany Touareg II – czy warto?

Wysoki komfort jazdy, realna dzielność terenowa, mocne silniki i możliwość holowania przyczep o masie do 3,5 tony. Używany Touareg drugiej generacji ma komplet asów w rękawie, które oferuje za ułamek ceny nowego egzemplarza. Przymierzając się do zakupu nie wolno jednak zapominać o kosztach eksploatacji na poziomie aut z półki premium. Pojawienie się na rynku trzeciej…