Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI EA888?: opinie i usterki | Trends

Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI EA888: opinie i usterki

Coraz więcej osób szukających nowego, czy używanego auta kieruje uwagę na jednostki benzynowe. Te nowoczesne mogą być trwałe, dynamiczne i bez typowych problemów „ropniaków”. Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI z gamy EA888 są bardzo popularne, a naszym zdaniem to bardzo dobra jednostka. Sprawdźmy, jakie są opinie i usterki motorów EA888 i jaka wersja jest najlepsza.

O mniejszych motorach TSI (1.0 i 1.5) już rozprawialiśmy, teraz wzięliśmy pod lupę mocniejsze silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI EA888 i sprawdzamy ich opinie i usterki. Jednostka EA888 była montowana w wielu modelach koncernu VW: VW Golf, Passat, Passat CC, Tiguan, Scirocco, Sharan, Audi A3, A4, A5, czy Seat Leon, Alhambra – to tylko najważniejsze, a więc lista jest spora i na rynku aut używanych jest z czego przebierać. Przy wyborze kluczowe jest odszyfrowanie, jaka dokładnie wersja jednostek EA888 pracuje pod maską interesującego nas samochodu.

Skoda Octavia 3 szara render
Silnik EA888 znajdziemy np. pod maską Skody Octavii.

Początek nowej ery EA888 GEN2 i początek problemów

Te z początku produkcji (2007) miały spore problemy z dużym zużyciem oleju, wynikające z nieprawidłowej konstrukcji tłoków i pierścieni. Dodatkowo zanotowano wiele przypadków zatarcia silnika. Dlaczego? Z powodu niedostarczenia odpowiedniej ilości oleju, dlatego tych wersji nie polecamy.

Silniki 1.8 i 2.0 TSI/TFSI EA888 (tzw. GEN.2)
Motor Moc Kod Okres prod. Modele
1.8 TSI 160 KM BZB
CDAA
03/2008-10/2012 Golf VI, Passat B6,
Passat B7, Passat CC
2.o TSI 200 KM CAWB 01/2008-07/2010 Passat B6, Passat CC,
Scirocco III

EA888 GEN.3 – zmiany na lepsze

Rok 2011 przyniósł dużą zmianę na plus. Producent zlikwidował wadę w postaci niedopracowanej konstrukcji tłoków i pierścieni i praktycznie wyeliminował kwestię pobierania oleju. Jedynym problem pozostał delikatny ubytek płynu chłodzącego.

Nowsze konstrukcje oznaczone są symbolem GEN.3. Poprawę konstrukcji zawdzięczamy zastosowaniu nowych tłoków, a także przekonstruowanej głowicy. Dodatkowo turbosprężarka zaś zyskała zawór spustowy sterowany elektronicznie.

Upraszczając możemy powiedzieć, że każdy model z tym silnikiem wyprodukowany po 2011 roku był pozbawiony wad poprzednika. Jednak trzeba być tu ostrożnym i zwracać uwagę na dokładną wersję silnikową (najlepiej po kodzie). 

Silnik 2.0 TSI EA888 pracuje pod maską chociażby Golfa GTI.

Najnowsza jednostka GEN.3B – ideał?

Najnowszą wersję silników EA888 zaprezentowano w 2016 roku. Można ją rozpoznać po łańcuchu rozrządu (nie pasku jak w przypadku poprzednika GEN.3) i plastikowej misce olejowej. Zastosowano tu też cykl Budacka (od konstruktora Ralfa Budacka), dzięki któremu silnik osiąga wyższy stopień sprężania. Dla przykładu – w przypadku pierwszego silnika Gen.3B, 190-konna jednostka Volkswagena Tiguana, osiąga stopień sprężania 11,7:1 (w starszym, porównywalnym silniku – 9,6:1). Przekłada się to na lepszą elastyczność silnika i też lepszą ekonomię.

Dodajmy, że jednostki EA888 GEN.3B występowały tylko w odmianie 2-litrowej, za to w bardzo szerokim wachlarzu mocy od 190 do nawet 280 KM. Jak dotąd, w silnikach 1.8 TSI i 2.0 TSI nowej generacji nie zanotowano większych wad konstrukcyjnych. Naszym zdaniem zdecydowanie warto zainteresować się modelami z tą jednostką EA888 Gen.3. 

Konrad Maruszczak

 

Podobne

Scirocco II z 1.8T, czyli ile kosztuje swap i czy jest trudny

270 KM mocy przy masie około 950 kg Scirocco II to proporcje, które gwarantują mocne wrażenia za kierownicą samochodu. Jednak ile to kosztuje? Realizacja projektu składa się z dwóch etapów. Pierwszy to przeprowadzenie swapu, czyli montaż nowej jednostki napędowej, oraz doprowadzenie wszystkiego do takiego stanu, by samochód mógł się poruszać po drogach. Drugi etap obejmuje…

Dwa modele VW T2 - doga i bus

Doka i Bus – dwa światy VW T2

Dwóch ludzi, dwa Volkswageny T2, stanowiące zjawisko niespotykane na polskiej scenie tuningowej. Gdy pojawiają się na zlocie czy przejeżdżają ulicami Warszawy, niczym magnez przyciągają spojrzenia. Każdy z samochodów prezentuje odrębny styl modyfikacji. Nie trzeba być Sherlockiem Holmesem, by już po krótkiej chwili spędzonej z nimi dopatrzyć się znaczących różnic. Wydaje się, że każdy „skręcił” we…