Coraz więcej osób szukających nowego, czy używanego auta kieruje uwagę na jednostki benzynowe. Te nowoczesne mogą być trwałe, dynamiczne i bez typowych problemów „ropniaków”. Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI z gamy EA888 są bardzo popularne, a naszym zdaniem to bardzo dobra jednostka. Sprawdźmy, jakie są opinie i usterki motorów EA888 i jaka wersja jest najlepsza.
O mniejszych motorach TSI (1.0 i 1.5) już rozprawialiśmy, teraz wzięliśmy pod lupę mocniejsze silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI EA888 i sprawdzamy ich opinie i usterki. Jednostka EA888 była montowana w wielu modelach koncernu VW: VW Golf, Passat, Passat CC, Tiguan, Scirocco, Sharan, Audi A3, A4, A5, czy Seat Leon, Alhambra – to tylko najważniejsze, a więc lista jest spora i na rynku aut używanych jest z czego przebierać. Przy wyborze kluczowe jest odszyfrowanie, jaka dokładnie wersja jednostek EA888 pracuje pod maską interesującego nas samochodu.
Początek nowej ery EA888 GEN2 i początek problemów
Te z początku produkcji (2007) miały spore problemy z dużym zużyciem oleju, wynikające z nieprawidłowej konstrukcji tłoków i pierścieni. Dodatkowo zanotowano wiele przypadków zatarcia silnika. Dlaczego? Z powodu niedostarczenia odpowiedniej ilości oleju, dlatego tych wersji nie polecamy.
Silniki 1.8 i 2.0 TSI/TFSI EA888 (tzw. GEN.2) | ||||
Motor | Moc | Kod | Okres prod. | Modele |
1.8 TSI | 160 KM | BZB CDAA |
03/2008-10/2012 | Golf VI, Passat B6, Passat B7, Passat CC |
2.o TSI | 200 KM | CAWB | 01/2008-07/2010 | Passat B6, Passat CC, Scirocco III |
EA888 GEN.3 – zmiany na lepsze
Rok 2011 przyniósł dużą zmianę na plus. Producent zlikwidował wadę w postaci niedopracowanej konstrukcji tłoków i pierścieni i praktycznie wyeliminował kwestię pobierania oleju. Jedynym problem pozostał delikatny ubytek płynu chłodzącego.
Nowsze konstrukcje oznaczone są symbolem GEN.3. Poprawę konstrukcji zawdzięczamy zastosowaniu nowych tłoków, a także przekonstruowanej głowicy. Dodatkowo turbosprężarka zaś zyskała zawór spustowy sterowany elektronicznie.
Upraszczając możemy powiedzieć, że każdy model z tym silnikiem wyprodukowany po 2011 roku był pozbawiony wad poprzednika. Jednak trzeba być tu ostrożnym i zwracać uwagę na dokładną wersję silnikową (najlepiej po kodzie).
Najnowsza jednostka GEN.3B – ideał?
Najnowszą wersję silników EA888 zaprezentowano w 2016 roku. Można ją rozpoznać po łańcuchu rozrządu (nie pasku jak w przypadku poprzednika GEN.3) i plastikowej misce olejowej. Zastosowano tu też cykl Budacka (od konstruktora Ralfa Budacka), dzięki któremu silnik osiąga wyższy stopień sprężania. Dla przykładu – w przypadku pierwszego silnika Gen.3B, 190-konna jednostka Volkswagena Tiguana, osiąga stopień sprężania 11,7:1 (w starszym, porównywalnym silniku – 9,6:1). Przekłada się to na lepszą elastyczność silnika i też lepszą ekonomię.
Dodajmy, że jednostki EA888 GEN.3B występowały tylko w odmianie 2-litrowej, za to w bardzo szerokim wachlarzu mocy od 190 do nawet 280 KM. Jak dotąd, w silnikach 1.8 TSI i 2.0 TSI nowej generacji nie zanotowano większych wad konstrukcyjnych. Naszym zdaniem zdecydowanie warto zainteresować się modelami z tą jednostką EA888 Gen.3.
Konrad Maruszczak