Seat Ibiza FR wart rozważenia - Trends Magazines

Seat Ibiza FR wart rozważenia

Seat Ibiza RF

Z czym kojarzy Wam się Ibiza? Być może z wyspą na Morzu Śródziemnym? Petroheadom pewnie przyjdzie na myśl hatchback z lat 80-tych z silnikiem współprojektowanym przez Porsche. Mnie osobiście Ibiza oczywiście kojarzy się z samochodem Seat, ale w głowie rysuje mi się nadwozie drugiej generacji – modelu 6K (1993-2002).

Seat Ibiza RF

Wtedy to Ibiza była praktycznie bliźniaczym autem do VW Polo, a najmocniejsza wersja GTI miała 2 litry pojemności i 150 KM. A jak jest dziś? Najnowszy typoszereg oznaczony jest literami KJ i powstał w oparciu o modułową platformę MQB. Tym razem najmocniejsza wersja nosi oznaczenie FR, a jej silnik jest o 50% mniejszy i ma okrągły litr pojemności. To trzycylindrowy, turbodoładowany motor i występuje w 2 konfiguracjach 95- i 115-konnej.

Seat Ibiza RF

My prezentujemy mocniejszą odmianę sparowaną z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. Dzięki temu Seat rozpędza się do 100 km/h w 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 193 km/h. SEAT ochoczo reaguje na gaz, a dostępne od niskich obrotów 200 Nm czyni jazdę bardzo przyjemną.

Seat Ibiza RF

Ibiza waży jedynie 1100 kg i to ogromny sukces producenta. Dlaczego? Np. uchodząca za ultralekką, maleńka i stricte sportowa Alpina A110 waży dokładnie tyle samo. Nic dziwnego, że Ibiza dobrze się prowadzi. Zawieszenie jest stabilne i komfortowe. Po raz kolejny należy to uznać za ogromny plus, bo przy samochodzie tej wielkości wyposażonym w 18-calowe felgi nie jest łatwym uzyskanie dobrego tłumienia nierówności.

Seat Ibiza RF

Wersja FR we flagowym kolorze Desire Red prezentuje się świetnie. LED-owe oświetlenie, czarne dodatki jak np. grill plaster miodu, czy ramki okien wyglądają iście sportowo. Jedynie chromowane końcówki wydechów w tylnym zderzaku są plastikowymi atrapami – szkoda. Dodatkowy pakiet wyposażenia Red to czerwone zaciski hamulcowe i czerwone wykończenie pasów bezpieczeństwa we wnętrzu.

Seat Ibiza RF

 

Deska rozdzielcza obszyta eko-skórą i skórzana wypłaszczona kierownica również mają czerwone przeszycia. Tapicerka jest z neoprenowego materiału i ma ciekawe motywy graficzne w kolorach szarym i czerwonym. Przednie fotele są wygodne, a z tyłu nie brakuje miejsca dla dwóch osób dorosłych. Bagażnik ma 355 litrów.

Seat Ibiza RF

To imponująca wartość, dla porównania Golf VII ma 380 litrów. Do małego Seata trafiły też ciekawe technologie. Moją ulubioną jest aktywny tempomat gotowy do pracy w pełnym zakresie prędkości. Na szczęście Hiszpanie pozostali przy klasycznych zegarach. W bogatych wersjach VW Polo mamy duży ekran, a tutaj wciąż analogowy obrotomierz i prędkościomierz. I wiecie co? Są super.

Seat Ibiza RF

Czcionka użyta do oznaczeń jest drapieżna, a wskazówki zaczynają swój bieg na godzinie szóstej. Kuriozalnie 50 km/h na tarczy znajduje się na godzinie dziewiątej, więc ruch wskazówki od zera do 50 km/h to jedna czwarta okręgu. Dzięki temu wskaźnik dosłownie biegnie po tarczy i wygląda to bardzo sportowo. Multimedia to znany z innych produktów VAG moduł dotykowy. Tutaj podstawowa wersja nie grzeszy nowoczesnym wyglądem, ale jest czytelna i prosta w obsłudze.

Seat Ibiza RF

Dla mnie Ibiza okazała się dużym zaskoczeniem. To bardzo pojemne, dynamiczne i dojrzałe auto. Efekty prac inżynierów i projektantów zaowocowały nowoczesnym, kompletnym, ale wciąż lekkim pojazdem. Jazda tym małym kompaktem daje odświeżające poczucie, że wciąż można zbudować samochód, który będzie świetnym kompanem i da dużo frajdy z jazdy za rozsądne pieniądze.

Seat Ibiza RF

Wersja FR dodatkowo kusi ciekawymi akcentami stylistycznymi, a na ulicy bardzo przypomina większego brata Leona. Prezentowany egzemplarz kosztuje około 80 tys. złotych. Pozornie, to duża kwota za auto segmentu B, ale tak skonfigurowana Ibiza oferuje bardzo dużo i jeżeli najczęściej poruszacie się w mieście, to warto zastanowić się, czy nie jest alternatywą dla większych kompaktów. Jest aż tak dobra.

Seat Ibiza RF

A w trasie? Przejechałem nią po autostradach niecały tysiąc kilometrów i tam również sprawdza się świetnie. Oczywiście produkty VW będą lepiej wykończone. Auta francuskie mogą skusić stylistyką, ale Ibiza jest zbyt dobra, żeby chociaż nie sprawdzić jej w salonie. Nie zaglądajcie do Seata jedynie, gdy szukacie auta z silnikiem diesel. W polskich cennikach taka wersja nie występuje.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

 Seat Ibiza RF

Seat Ibiza FR

NADWOZIE                                                      

długość/szerokość/wysokość (mm)                 4059/1780/1444

rozstaw osi (mm)                                                2564

pojemność bagażnika (l)                                    355

masa własna (kg)                                               1100

koła                                                                     18-calowe

SILNIK/NAPĘD

oznaczenie modelowe                                        1.0 TSI

typ, liczba zaworów                                            R3 turbo 12V

poj. skokowa (ccm)                                                  999

maks. moc (KM/przy obr./min)                          115

maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)                200/2000

skrzynia biegów                                                 7-biegowa automatyczna

napędzana oś                                                    przednia

OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                                   9,3

V maks. (km/h)                                                   195

spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test)            6,4/7,2

CENA

Podstawowa                                                       52.500 z

testowanego modelu                                          74.100 zł

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

SUV Volkswagena z silnikiem VR6? To nie tuning, a auto seryjne

Volkswagen Teramont X to wspólne dzieło niemieckiej marki i chińskiego koncernu SAIC. Niestety, klienci Starego Kontynentu będą musieli obejść się smakiem.  SUVy z dużymi silnikami wciąż są popularne w Europie pomimo restrykcyjnych norm emisji spalin. Volkswagen Teramont X wygląda na odpowiednika Audi Q8, jego wymiary to 4917 mm długości i 1989 mm szerokości, a rozstaw…

VW Garbus w stylu rat widok od tyłu

Garbus w stylu rat i z pneumatyką

Volkswagen Garbus to bez wątpienia jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut w historii motoryzacji. Dziś pierwsze Garbusy nieczęsto widuje się na naszych drogach. Można je za to podziwiać na zlotach fanów niemieckiej marki. Cenione są zarówno w pełni seryjne modele, jak i takie, które poddano gruntownym i gustownym modyfikacjom. Bartek, właściciel opisywanego Garba, postanowił połączyć dwa style. Co z tego wyszło?…