Różne opony na osiach – jaki jest efekt dla samochodu? - Trends Magazines

Różne opony na osiach – jaki jest efekt dla samochodu?

Różne typy opon na osiach auta to rozwiązanie, którego nie wyklucza prawo czy kodeks drogowy. Jednak nie jest to korzystne dla samochodu. Stosowanie różnych opon z przodu i tyłu auta może być niebezpieczne. Ma znaczenie nie tylko dla trakcji pojazdu. Równie negatywnie wpływać może na systemy wewnętrzne systemy samochodu – ABS i ESP.

Różne opony na osiach to wariant, po który sięga się głównie ze względu na oszczędności. Bywa tak, że kierowca decyduje się na pozostawienie opon zimowych z tyłu samochodu i wymienia na letnie wyłącznie przednie. W ten sposób użytkowane bywają nie tylko modele do typowych aut osobowych. Zdarza się to również wśród opon specjalistycznych i terenowych – w komplet opon przeznaczonych do użytku poza asfaltem możemy się zaopatrzyć na https://www.sklepopon.com/opony/4×4. Jaki wpływ ma takie rozwiązanie dla samochodu pod względem bezpieczeństwa?

Różne opony na jednej osi a zachowanie auta

Mieszanie opon może przybierać różne warianty. Nie dotyczy wyłącznie kwestii jednoczesnego używania modeli letnich i zimowych. Równie ważne jest zachowanie auta w sytuacji, gdy opony różnią się pod względem głębokości bieżnika. Jaki ma to wpływ na zachowanie samochodu?

Można to sprowadzić do jednego efektu – nieprzewidywalności na drodze. Różne opony na osi przedniej i tylnej to potencjalne ryzyko utraty przyczepności. Auto nie będzie zachowywało się tak przewidywalnie, jak w sytuacji, gdy wszystkie opony są zbliżone. Przede wszystkim możliwa jest łatwiejsza utrata sterowności samochodu. Różne opony na osiach spowodują, że np. w przypadku hamowania, auto nie zareaguje tak, jak spodziewa się tego kierowca. Może dojść do sytuacji, że opony na tylnej osi zadziałają prawidłowo, jednak ogumienie na osi przedniej będzie nadsterowne – w efekcie możliwy jest poślizg.

Taka sytuacja to również potencjalnie nieprawidłowe działanie ważnych systemów stabilizacji samochodu. Różne opony na jednej osi lub równoczesne zastosowanie zimowych i letnich wpłynie negatywnie na systemy ABS i ESP. W obu przypadkach dojdzie do nieprawidłowej interpretacji działania kół ze względu na różnice w zachowaniu opon np. podczas jazdy na lodzie.

Opony zimowe i letnie cechują się diametralnie innymi wynikami hamowania i stabilizacji na suchej drodze i nawierzchni mokrej. Wynika to z kilku elementów. Są nimi:

  • układ bieżnika opon
  • ilość lamel odprowadzających wodę
  • skład mieszanki, z której powstały opony

W efekcie, różne opony na przedniej i tylnej osi spowodują, że dojdzie do zachwiania proporcji między przodem a tyłem auta. Niezależnie od tego czy poruszamy się rodzinnym sedanem, czy samochodem terenowym.

Szczególnie groźna dla przyczepności jest blokada ABS. System steruje ciśnieniem w układzie hamulcowym w sposób, który ma ograniczać potencjalne blokowanie się kół. W ten sposób oddziałuje na komplet kół, w przypadku którego odnotowuje większą przyczepność. Nadmierne różnie pomiędzy osiami doprowadzą do automatycznego odłączenia ABS. W efekcie kierowca samochodu – np. przyzwyczajony do działania systemu – może utracić kontrolę nad pojazdem.

Czy można stosować różne opony na osiach auta 4×4?

Szczególnie ważna jest kwestia dopasowania opon w przypadku modeli terenowych. To samochody cięższe i z założenia przygotowane do jazdy w trudnych warunkach drogowych. Różne opony na dwóch osiach 4×4 to poważne konsekwencje dla sterowności. Dotyczy to zarówno łączenia opon zimowych oraz letnich, jak i sytuacji, w której różnią się one wymiarami. Niewłaściwe względem osi szerokości i wysokości opon również mogą doprowadzić do utraty kontroli.

Warto pamiętać, że opony mogą się znacząco różnić nawet mimo tego, że mają identyczne rozmiary. Dotyczy to np. przyczepności, indeksu prędkości czy nośności. W przypadku samochodów 4×4 zastosowanie różnych opon może doprowadzić to takich sytuacji jak:

  • samoczynne odłączanie napędu
  • przegrzewanie się mechanizmów
  • większy hałas podczas jazdy

Efektem zastosowania różnych opon na obu osiach samochodu terenowego będzie także ich szybsze zużycie. Nawierzchnia opon będzie nadmiernie przeciążona – dodatkowo pojawi się nierównomierne jej ścieranie.

Producenci opon terenowych zdecydowanie zalecają stosowanie tych samych opon w samochodach z napędem 4×4. Nie należy więc:

  • używać dwóch opon letnich z przodu i dwóch zimowych z tyłu
  • wykorzystywać opony o różnym stopniu eksploatacji
  • zakładać np. węższe opony z przodu, a szersze z tyłu

Można bezwzględnie przyjąć, że w przypadku 4×4, opony na wszystkich kołach powinny być takie same. Dotyczy to zarówno stopnia zużycia, jak i marki producenta i wymiarów.

Oczywiście swoiste ujednolicenie opon może być trudne. Rozwiązaniem w takiej sytuacji bywa np. regularne zmienianie ich miejscami tak, aby eksploatacja była podobna na obu osiach samochodu. Natomiast jeśli niezbędna jest wymiana opon, konieczne jest zastąpienie wszystkich – a nie jednej lub dwóch sztuk.

Podobne

BMW Jana Pawła II można oglądać w Częstochowie

Czarne BMW E34 kojarzy nam się raczej z polskim kryminalnym półświatkiem lat 90., a nie z Janem Pawłem II. Jak widać polski papież miał niezły gust motoryzacyjny.  BMW 525ix zaparkowało w Częstochowie już w 2010 roku, ale dopiero teraz pokazano je szerokiej publiczności. Wyjątkowe auto można oglądać w nowych pomieszczeniach wystawowych bastionu św. Rocha na…

Rusza sezon Mazda MX-5 Cup Poland

Nowy puchar wyścigowy Mazda MX-5 Cup Poland jest gotów do startu. Dziesięć wyczynowych roadsterów zostało zaprezentowanych mediom i partnerom podczas imprezy na Autodromie Słomczyn pod Warszawą, ogłoszono też nazwiska części kierowców, którzy wystartują w pierwszych rundach na Torze Poznań w dniach 11-13 czerwca. Za inicjatywą powstania nowego, jednomarkowego pucharu wyścigowego stoi firma UNITEL Motorsport, której…