Rewolucyjny Passat B5, o którym było głośno - Trends Magazines

Rewolucyjny Passat B5, o którym było głośno

VW Passat B5 tuning od tyłu

Kamil otrzymał na VW Manii 2011 nagrodę dla właściciela Auta Sezonu 2011. Później udowodnił, że nie należy do osób spoczywających na laurach, dwukrotnie wprowadzając w swym Passacie rewolucyjne modyfikacje.

Jak z „woła roboczego” zrobić „Diabła”?

Historia niesamowitej przemiany B5 Variant w czerwonego „Diabła” rozpoczęła się w Złocieńcu w lutym 2009 roku. Kamil zdecydował się na zakup auta, które u jego niedoszłego teścia pełniło funkcję „woła roboczego”, wożąc cement i ciągnąc przyczepkę z cegłami. Samochód nosił ślady intensywnego użytkowania, miał uszkodzony tylny zderzak i pokrywę bagażnika. Z dachu oraz klapy silnika odpadał lakier bezbarwny, a cała powłoka była wyblakła.

VW Passat B5 tuning widok z przodu

Atut „zmęczonego” Passata stanowiło natomiast wyposażenie, w skład którego wchodziły m.in. spryskiwacze reflektorów – auto wyprodukowano na rynek szwedzki – oraz obite welurem podgrzewane fotele.

VW Passat B5 tuning podświetlony głośnik

Pierwsze modyfikacje czerwonego kombi

Kamil rozpoczął pracę od zadbania o stan mechaniczny czerwonego kombi. Po wymianie rozrządu oraz mocowań tylnej belki wiosną 2009 roku mógł przystąpić do pierwszych modyfikacji, którymi były montaż klapy bagażnika z poddanej liftingowi europejskiej wersji Passata B5 (3BG) oraz instalacja przednich lamp ksenonowych Hella. Na lato Kamil założył 16-calowe felgi Keskin KT5 oraz przyciemnił szyby.

VW Passat B5 tuning widok z boku

 

 

W 2010 roku samochód został pomalowany, zamontowano też w nim regulowane zawieszenie FK Automotive, zastąpione później przez gwintowane amortyzatory i sprężyny Raceland z przodu, a z tyłu przez gwintowany zestaw TA Technix.

VW Passat B5 tuning kokpit

Wnętrzem auta zajął się mieszkający w Poznaniu kolega Kamila, który pokrył fotele i kanapę czarno-czerwoną skórą. Kamil nabył zaś chromowane 18-calowe obręcze Drazen, a tylny zderzak wymienił na wyposażony w dokładkę z systemem Parktronic.

VW Passat B5 tuning reflektor przedni

Po założeniu chromowanych nakładek na lusterka wybrał się wraz z kolegami do Lejdy na słynny zlot Men in Volkswagen. Jak mówi ze śmiechem, zdobył tam nagrodę za drugie miejsce w kategorii VW Passata, bo w konkursie Show and Shine startowały tylko dwa egzemplarze tego modelu.

VW Passat B5 tuning tył auta

Długo, bo aż do zimy 2010 roku, trwały poszukiwania klapy bagażnika z wydania na rynek USA. W sezonie 2011 czerwone kombi jeździło już z pełnym zestawem elementów z północnoamerykańskiej edycji Passata, czyli listwą przedniego zderzaka, kierunkowskazami z odblaskami oraz poliftingową klapą bagażnika. Co charakterystyczne dla Passatów B5 sprzed face liftingu w wydaniu na rynek USA, auto ma również światła obrysowe w tylnym zderzaku.

Dalsze prace

VW Passat B5 tuning koło

Kamil zakupił też felgi RH ZW3 o średnicy 18 cali i szerokości 8,5 cala z przodu oraz 10 cali z tyłu. W nowych obręczach, zarówno przednich, jak i tylnych, umieścił tarcze hamulcowe Zimmermann Sport.

VW Passat B5 tuning fotele przednie

Przednie siedzenia wymienił na sportowe fotele RECARO z Golfa IV, obszyte przez kolegę z Poznania. Wnętrze wzbogacił o elementy czarnej skóry oraz alcantary, którą w Java Car Design założono na górne części tablicy przyrządów oraz boczki drzwi.

VW Passat B5 tuning kokpit

Praca nad systemem car audio zaczęła się od montażu połączonych ze wzmacniaczami Focal głośników tej samej firmy. Z przodu zastosowano model KRX3, z tyłu zestaw z serii K2 Power.

VW Passat B5 tuning nagłośnienie w bgażniku

W obitym materiałem bagażniku umieszczono dwa napędzane wzmacniaczem US Amps subwoofery JL Audio 10W7. Nagłośnienie sterowane jest przez jednostkę Alpine IVA-W502R. Komfortowy odbiór muzyki ułatwia wygłuszenie auta, którego dokonano przy użyciu mat dynamat Extreme.

Nagroda za nagrodą

Po takich modyfikacjach samochód wyróżniony został tytułem Auta Sezonu na VW Manii 2011. Bardzo szczęśliwy po zwycięstwie Kamil postanowił zrealizować plan, który zadziwi polską scenę tuningową. Powierzył Passata gliwickim Air Riders, którzy od listopada 2011 do stycznia 2012 roku pracowali nad najbardziej rozbudowanym z możliwych rozwiązań, mającym dwa biegi (wolny i szybki) oraz pozwalającym na regulację zawieszenia każdego z kół oddzielnie. Ze zdobytych przez Kamila informacji wynika, że było to pierwsze takie zawieszenie w Polsce. Zastosowane w nim amortyzatory pochodzą z używanych wcześniej gwintowanych zestawów.

VW Passat B5 tuning z boku

Po powrocie auta z Gliwic rozpoczęła się intensywna praca nad zestawem audio. W bagażniku zainstalowano nowe głośniki i telewizor. Właściciel auta wybrał również skrzynię basową o innym kształcie. Wszystkie zmiany w zestawie multimedialnym zlecał mieszczącej się w Koszalinie firmie Audio-Technik.pl.

VW Passat B5 tuning czerwone logo VW

Celem kolejnej przemiany samochodu było nawiązanie do słynnego Zygzaka McQueena z filmu „Auta”. By osiągnąć taki efekt, Kamil zamontował obity skórą komplet foteli z motywem szachownicy. Nadwozie auta okleił zaś w sposób upodabniający do filmowego auta.

VW Passat B5 tuning komora silnika

Passat Zygzak zrobił furorę na pierwszej, szczecińskiej eliminacji Wojny Północ – Południe 2012. Kamil zebrał mnóstwo pochwał, a od sędziów otrzymał kilka cennych rad.

VW Passat B5 tuning dźwignia zamiany biegów

Zasugerowali mu pomalowanie większej liczby elementów na kolor nadwozia, usunięcie chromowanych części, takich jak podnośniki pokrywy bagażnika i klapy silnika czy listwa metalowa na tylnym zderzaku, oraz zastosowanie większego zestawu hamulców. Sędziowie zwrócili również uwagę, że Zygzak nie miał czarnych kół.

VW Passat B5 tuning pokrywa silnika

Po powrocie Kamil szybko zajął się wprowadzaniem zmian według wskazówek oraz przeróbkami według własnej inwencji. Wraz z kolegami z Audio-Technik.pl wyjął silnik, a komorę pomalował czarnym matowym lakierem, który po połączeniu z bezbarwną, chroniącą przed zabrudzeniami powłoką dał efekt określany przez Kamila jako półmat. Podobnie pomalowane zostały niektóre elementy na silniku. Na osłonie motoru znalazł się motyw z Zygzakiem McQueenem.

Kamil wymienił przednie hamulce na układ z tarczami o średnicy 345 mm z Audi RS4 i zaciskami z Porsche Cayenne Turbo.

VW Passat B5 tuning manometry

Prosto z krakowskiego Tuning Show, na którym nastąpiła pierwsza awaria air ride, samochód został przekazany do warsztatu w celu modyfikacji napędu. Zamontowano turbosprężarkę KKK stosowaną w 170-konnych jednostkach BRD, intercooler, wtryskiwacze o średnicy otworów 0,216 mm oraz wydech ze stali kwasoodpornej z końcówkami z modelu W8. Koło zamachowe wymieniono na jednomasowe.

Po Auto Moto Show Skaryszew Kamil podjął decyzję o wymianie felg. Używane do tego momentu RH ZW3 przy zaciskach z Porsche wymagały dystansów o grubości 50 mm, przy których trudno było uzyskać właściwe spasowanie kół z błotnikami.

Planowana wyprawa na Tuning Cup w Pradze nie doszła do skutku, gdyż zawiódł silnik. Auto na miesiąc trafiło do warsztatu, gdzie wymieniono motor na analogiczny do fabrycznego AFN. Zapadła wtedy decyzja o odmalowaniu całego nadwozia. Diabeł, jak nazywa swojego Passata Kamil, polakierowany jest teraz fabryczną czerwoną farbą z domieszką lakieru Ferrari na zewnątrz i czarną we wnękach, na wewnętrznej stronie klapy oraz na wewnętrznej stronie drzwi.

VW Passat B5 tuning wzmacniacz audio

Przy okazji lakierowania w przedniej części samochodu zamontowano kolejny komplet głośników KRX3. Zarówno przednie, jak i tylne elementy nagłośnienia zostały wyeksponowane. Wcześniej, gdy auto jeździło w stylizacji na Zygzaka McQueena, głośniki K2 Power były ukryte za maskownicami. Obecnie, jak widać na naszych fotografiach, z przodu znajdują się dwa zestawy KRX3. Głośniki średnio- i wysokotonowe z jednego z nich umieszczone są na słupkach. Średniotonowy głośnik z drugiego ulokowano między dwoma basowymi, a wysokotonowy wmontowano w zaślepkę śruby lusterka. Kiedy samochód jest zamknięty, system wykorzystuje elementy nagłośnienia umieszczone w słupkach. Po otwarciu drzwi przestają one działać, a uaktywnia się drugi zestaw, czyli głośnik średniotonowy położony między basowymi oraz wysokotonowy przy lusterku. Dzięki temu dźwięk pozostaje szeroki i niemal w ogóle nie traci jakości.

VW Passat B5 tuning głośniki

Inną ważną dla Kamila zmianą był montaż elektrycznie sterowanych i podgrzewanych foteli RECARO z Króla Sleeperów, czyli Passata W8. W zagłówki wbudowano monitory Alpine. Wnętrze z najmocniejszej wersji Passata B5 obszyto skórą i alcantarą w Java Car Design.

Kamil wprowadził również modyfikacje w układzie hamulcowym. Czterotłoczkowe zaciski, używane wcześniej z przodu, zostały przeniesione na tył, gdzie dociskają klocki do tarcz o średnicy 312 mm. W przednich hamulcach obecnie używane są sześciotłoczkowe zaciski z Porsche Cayenne Turbo. Tarcze i zaciski oglądać można przez pomalowane na czarno 19-calowe felgi z Seata Leona Cupra z rocznika 2012. Przemiana auta, pozbawionego już naklejek stylizujących je na Zygzaka, była tak znaczna, że można mówić o trzeciej wersji projektu. Miała ona swą premierę na STS Tuning Show w Bydgoszczy.

VW Passat B5 tuning ekran LCD w zagłówku

Tydzień później, na Summer Cars Party, samochód został pokazany z dopełniającą jego nowy wizerunek zmianą – złotymi przednimi światłami. W takiej formie pojawił się na Finale Wojny Północ – Południe, w czasie którego odbyła się sesja zdjęciowa do naszego magazynu. Tuningowe zawody Kamil zakończył z drugą lokatą w kategorii VAG Millennium, miejscem w TOP 10 oraz tytułem Top Globetrotter. Jego główny konkurent w rywalizacji posiadaczy najciekawszych aut z koncernu Volkswagena, właściciel Porsche Cayenne znanego jako Carbonerre Project, już na początku dostrzegł zagrożenie ze strony atrakcyjnego rywala.

VW Passat B5 tuning korek

Kamil, który obok „Diabła” ma przeznaczonego do codziennej jazdy VW Eosa, sięgnął też po tytuł Rookie of the Year, gdyż wcześniej nie prezentował szerokiej publiczności swych czterech Golfów III. Okazało się jednak, że kompleksowe myślenie o modyfikacjach i dążenie do ciągłego rozwoju prędzej czy później prowadzi do zdobywania nagród. A co do niespoczywania na laurach – Kamil zapowiada dalsze prace nad projektem.

Andrzej Szczodrak

Fot. Piotr Mokwiński

VW Passat B5 tuning widok z boku

Volkswagen Passat B5, 1998 r.

SILNIK/NAPĘD: turbosprężarka ze 170-konnego silnika BRD, wtryskiwacze „216”, sprzęgło z jednomasowym kołem zamachowym, układ wydechowy ze stali kwasoodpornej z końcówkami z modelu W8

NADWOZIE: w pełni lakierowane na dwa kolory w sierpniu 2012, nadwozie, podnośniki tylnej klapy i pokrywy bagażnika oraz osłona w bagażniku pomalowane na czerwono z domieszką lakieru Ferrari, wnęki, wewnętrzna strona klapy oraz wewnętrzna strona drzwi polakierowane na czarno, zewnętrzny pakiet elementów z rynku USA, klapa bagażnika z poliftingowego Passata W8 na rynek USA, lampy tylne z W8, światła obrysowe w tylnym zderzaku (element charakterystyczny dla amerykańskiej edycji Passata B5 sprzed liftingu), tylna dokładka i końcówki wydechu W8, lusterka z Passata 3BG z 2004 roku, z kierunkowskazami, zaślepki Wolfsburg Edition

KOŁA/OPONY: felgi Ronal z Seata Leona Cupra R, średnica 19 cali, szerokość 8 cali, ET53, opony Dunlop Sport Maxx o rozmiarze 225/35R19

ZAWIESZENIE: dwubiegowe zawieszenie pneumatyczne (pracują cztery lub osiem zaworów) z amortyzatorami z gwintowanych zestawów Raceland (z przodu) i TA-Technix (z tyłu)

HAMULCE: przednie: 6-tłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo z Porsche Cayenne Turbo, tarcze o średnicy 345 mm z Audi RS4; tylne: 4-tłoczkowe Brembo z Porsche Cayenne Turbo z tarczami 312 mm montowanymi fabrycznie z przodu w Audi A6 2,5 TDI

WNĘTRZE: malowana na czarno komora silnika, wewnętrzna część klapy silnika (wygłuszenie) obite czarną skórą z czerwonym, skórzanym logo VW, osłona silnika z motywem Zygzaka McQueena, skóra na rurze dolotu powietrza i osłonie zbiorniczka wspomagania, obszyta skórą kierownica o kształcie charakterystycznym dla usportowionych modeli VW z emblematem Wolfsburg Edition z polakierowaną na czerwono obwódką, gałka dźwigni zmiany biegów Wolfsburg Edition, pełen pakiet z modelu W8: tablica przyrządów, tapicerka drzwi, oryginalne elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele Recaro z W8 obszyte w sposób nawiązujący do modeli Colour Concept, do górnej linii szyb wykończenie czarną alcantarą, czarna podsufitka na wzór Golfa GTI, poniżej tapicerka skórzana (łącznie z dywanami), chromowane listwy z modelu W8 pomalowane na czerwono, model Passata 3BG w skali pod podłogą bagażnika

AUDIO: jednostka sterująca Alpine IVA W502R, trzy zestawy Focal KRX3 (dwa w przednich drzwiach, jeden w bagażniku), Focal K2POWER (tylne drzwi), głośniki sterowane wzmacniaczami – Focal, dwa głośniki basowe JL Audio 10W7 napędzane podświetlonym, umieszczonym w górnej części bagażnika odwróconym wzmacniaczem US Amps, dwa monitory Alpine w zagłówkach, kondensator Stinger 10 Farad, procesor basu, konsola PlayStation 3, monitor w bagażniku

INNE:

Nagroda za najlepsze koło na zlocie VAG Pojezierze

Nagroda DEBIUT ROKU 2012 od ULTIME.PL na STS Tuning Show w Bydgoszczy

Zwycięstwo w AIR-RIDE Battle na Finale Wojny Północ – Południe

II miejsce w kategorii VAG Millennium na Finale Wojny Północ – Południe

miejsce w TOP 10 na Finale Wojny Północ – Południe

Tytuł Rookie of the Year w cyklu Wojna Północ – Południe 2012

Tytuł Top Globetrotter w cyklu Wojna Północ – Południe 2012

STYL: OEM+

WŁAŚCICIEL: Kamil „Bandzior”

PODZIĘKOWANIA: ekipie Tuning Kingz, a szczególnie „Dzikiemu” za czepianie się szczegółów na kolejnych eliminacjach WPP, co wyeliminowało słabe detale mojego „Diabła”; ekipie Audio-Technik za naprawdę wiele czasu mi poświęconego i cierpliwość w słuchaniu mojego marudzenia o detalach.

(VW TRENDS 2/2013)

Podobne

sleeper

Ten Garbus z 1973 ma 517 KM. I to jest dopiero sleeper!

Tuning chłodzonych powietrzem Volkswagenów to jedna z najbardziej zróżnicowanych i "kolorowych" gałęzi modyfikacji aut. Na bazie sympatycznego Garbusa powstało już dosłownie wszystko... pokazywaliśmy nawet kuloodporne VW! A co mamy dla Was tym razem? To prawdziwy potwór! Sleeper Bug Ale jak się okazuje nawet kilkadziesiąt lad od premiery modyfikowane VW nadal zaskakują Ten egzemplarz z 1973…

Najdroższe BMW M5 w historii?

BMW M5 nigdy nie należało do tanich samochodów. W końcu to esencja sportowego auta zamknięta w eleganckim nadwoziu. Dodatkowo to auto tworzą ludzie, którzy od wielu lat są specjalistami w dziedzinie tworzenia szybkich i piekielnie precyzyjnych samochodów. Ceny BMW M5 E34 mogą dziś przyprawić o zawrót głowy, ale ten egzemplarz bije na głowę nawet najnowszą…