Miałem okazję spędzić tydzień z Renault Kadjar. Polubiłem go, a moja żona i dziecko wręcz pokochali. Samochód reprezentuje najszybciej rozwijający się segment rynku, czyli kompaktowe crossovery. Kadjar dzieli podzespoły z Nissanem Qashqai i Dacią Duster. Nissan to samochód, który ten segment praktycznie stworzył. Z kolei Dacia to w tej chwili bestseller wśród prywatnych klientów w Polsce. Trzeba przyznać, że to dość utytułowana rodzina. Czy Kadjar to niedoceniony brat? Oczywiście, że nie!
Nadwozie i wnętrze
Samochód ma bardzo pojemne wnętrze i zapewnia podwyższoną pozycję za kierownicą. W testowanej wersji Intense Blue dCi 150 4×4 wyposażony był praktycznie we wszystko, czego możemy oczekiwać od nowoczesnego auta w 2019. Wygodne (bo francuskie) podgrzewane skórzane fotele, klimatyzacja dwustrefowa, czy wielki panoramiczny szklany dach- to wszystko mieliśmy na pokładzie tego SUV-a. Rzeczy, które mnie spodobały się najbardziej, to właśnie szklany sufit, i coś, czego nigdzie indziej nie spotkałem- składane oparcie fotela pasażera. Zaprojektowane jako ułatwienie do wożenia długich przedmiotów, dla mnie okazało się zbawieniem w… transporcie dziecka. Siedzący z tyłu maluch nie miał przed sobą oparcia i dlatego miał panoramiczny widok. Bobas jeździł jak zahipnotyzowany i cały czas mógł swobodnie poznawać świat. To edukacyjno-wychowawczy majstersztyk. W Kadjarze jest sporo miejsca nad głową i na nogi dla pasażerów obu rzędów. Zbyt mały jest jedynie bagażnik, który w wersji 4×4 ma dość skromne 408 litrów pojemości(472 l napęd na przód). Wszyscy pasażerowie mają dostęp do złączy USB, a system audio BOSE rozpieszcza jakością dźwięku w tej klasie. Z przodu kierowca korzysta z kolorowego systemu R-LINK 2, który jest responsywny i intuicyjny, ale niezbyt ciekawy graficznie. Drugi ekran znajduje się bezpośrednio przed kierowcą i czytelnie przekazuje wszystkie informacje.
Technika
Nasz egzemplarz miał najmocniejszy silnik diesel o pojemności 1.8 i mocy 150 KM (340 Nm). To jedyna wersja z napędem na obie osie. Niestety ten wariant dostępny jest tylko z 6-biegową manualną skrzynią biegów. W dzisiejszych czasach automat powoli staje się standardem. Kupując samochód tej klasy, szczególnie mając w zamyśle codzienne przemieszczanie się, sugerowałbym rozważenie automatycznej przekładni. Świetny 7-biegowy dwusprzęgłowiec jest dostępny z mniejszym dieslem albo z bardzo dobrym silnikiem benzynowym 1.3, który jest żwawy i oszczędny. Niestety tam dostępny jest tylko napęd na przednią oś. Czy warto zrezygnować z napędu na obie osie? Zastosowany system 4×4 dynamicznie przydziela moment między kołami i z pewnością będzie nieoceniony, jeżeli mieszkamy na wsi lub w warunkach, gdzie często jest śnieg. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że suchy asfalt nie pozwala poczuć zalet tego rozwiązania. Zawieszenie francuskiego SUV-a jest komfortowe i zapewnia pewne prowadzenie. Wysoko zawieszone auto nie boi się też dziur ani krawężników, a jego zewnętrzne rozmiary pozawalają na komfortowe parkowanie w miejskiej dżungli.
Bezpieczeństwo
Dla zapewnienia maksymalnej kontroli podczas jazdy do dyspozycji są 2 kamery, 12 czujników i radar, które stale czuwa nad bezpieczeństwem podczas podróży. System kontroli pasa ruchu poinformuje o konieczności skorygowania toru jazdy. System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych powiadomi o jej przekroczeniu. System Easy Park Assist przejmie kontrolę nad autem i wykona manewr parkowania.
Podsumowanie
Pisałem, dlaczego Kadjara pokochał mój syn, a czym auto wkupiło się w łaski mojej żony? Kadjar łatwo się prowadzi, jest prosty w obsłudze i świetnie się nim parkuje. Ale przede wszystkim moja małżonka pokochała Kadjara za to, co miał do zaoferowania naszemu dziecku. Ja polecam każdego z trojaczków Duster-Kadjar-Qashqai. Każdy z nich ma swoja osobowość i swoje zalety, a przy tym zachowuje wyrazisty charakter. Jeżeli tylko napęd na cztery koła nie będzie Państwu potrzebny, to sugerujemy wybór silnika, który da się sparować z 7-biegowym automatem.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Autor
NADWOZIE
długość/szerokość/wysokość (mm) 4489/1836/1613
rozstaw osi (mm) 2646
pojemność bagażnika (l) 408/472
koła 19-calowe Yohan
SILNIK/NAPĘD
typ, liczba zaworów R4 turbodiesel
poj. skokowa 1749
maks. moc (KM) 150
maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min) 340/1750
skrzynia biegów manualna 6
napędzana oś 4×4
OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 10,60
V maks. (km/h) 197
spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test) 5,2/6,7
CENA (PLN)
Podstawowa 86 900
testowanego modelu 118 900