Niemieccy specjaliści z ADAC przebadali 94 modele samochodów i wydali werdykt. Co ciekawe, w zestawieniu dominują auta elektryczne i hybrydy, diesli była zaledwie garstka. Które samochody według Niemców są najlepsze i najgorsze? Oto ranking ADAC 2023.
Testy ADAC są specyficzne, wykonuje się je według jednolitego schematu i typowo „po niemiecku” – z zachowaniem identycznych, obiektywnych kryteriów. Uznawane są za jedne z najbardziej rzetelnych, więc warto przyjrzeć się ich wynikom.
Ranking ADAC 2023 – pod lupę wzięto 94 modele aut
W czasie testów liczą się tylko właściwości i możliwości modeli aut, nie ma tutaj podziału na droższe i tańsze samochody. Niemcy przebadali 94 najnowsze modele pojazdów i sprawdzano je według kategorii:
- nadwozie i bagażnik,
- wnętrze,
- komfort,
- silnik i napęd,
- właściwości jezdne,
- bezpieczeństwo,
- wpływ na środowisko,
- koszty.
W ramach tych kategorii przewidziano łącznie 300 prób, testów i pomiarów, a największy wpływ na ocenę końcową mają te, które dotyczą bezpieczeństwa i ekologii. Jeśli już mowa o ekologii, to ADAC nie rozpatruje elektryków jako aut bezemisyjnych. Specjaliści uznają, że prąd potrzebny do ich zasilania nie bierze się przecież „z powietrza”, rzeczywista emisyjność szacowana jest na podstawie tzw. miksu energetycznego.
Warto pamiętać, że ADAC wydaje oceny na podstawie niemieckiej skali, a więc odwrotnej do tej, którą znamy ze szkoły. U nich 1 to bardzo dobrze, 6 bardzo źle. I tak wypracowano następujący system ocen: 0,6 – 1,5 BARDZO DOBRA; • 1,6 – 2,5 DOBRA; • 2,6 – 3,5 ZADOWALAJĄCA; • 3,6 – 4,5 DOSTATECZNA; • 4,6 – 5,5 MIERNA.
Ranking ADAC 2023 – najlepsze i najgorsze auta
Najlepsze
Wśród 10 najlepszych, zdaniem ADAC, samochodów znalazły się aż trzy modele BMW. Co ciekawe, pierwsze miejsce należy do elektrycznego flagowca marki, czyli BMW i7. Wśród zestawienia TOP 10 mamy tylko cztery samochody niemieckie. Postanowiliśmy pokazać też 11 miejsce, bo tam ulokował się model… z Chin.
Marka i model | Nadwozie i bagażnik | Wnętrze | Komfort | Silnik i napęd | Właściwości jezdne | Bezp. | Ekologia | |
1. | BMW i7 xDrive60 | 2,8 | 1,7 | 1,2 | 0,9 | 2,0 | 1,3 | 1,9 |
2. | Hyundai IONIQ 6 (77,4 kWh) | 2,8 | 2,5 | 2,4 | 1,0 | 2,4 | 1,4 | 0,9 |
3. | Mercedes-Benz EQS 580 | 2,3 | 2,3 | 1,3 | 0,7 | 2,0 | 1,1 | 2,1 |
4. | Skoda Enyaq iV RS | 2,3 | 2,2 | 2,1 | 0,9 | 2,4 | 1,3 | 1,6 |
5. | VolvoXC40 Recharge Pure Electric | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 1,1 | 2,5 | 1,2 | 1,3 |
6. | BMW iX1 xDrive30 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | 1,0 | 2,5 | 1,5 | 1,5 |
7. | BMW 740d | 2,7 | 1,7 | 1,1 | 1,1 | 2,0 | 1,3 | 2,4 |
8. | Hyundai IONIQ 5 (77,4 kWh) | 2,5 | 2,3 | 2,4 | 1,0 | 2,2 | 1,8 | 1,2 |
9. | Hyundai IONIQ 6 (77,4 kWh) | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 0,8 | 2,2 | 1,5 | 1,2 |
10. | Hyundai IONIQ 5 (77,4 kWh) | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 0,8 | 2,3 | 1,7 | 1,4 |
11. | NIO | 2,6 | 2,9 | 1,9 | 1,0 | 2,4 | 1,4 | 1,4 |
Najgorsze
Marka i model | Nadwozie i bagażnik | Wnętrze | Komfort | Silnik i napęd | Właściwości jezdne | Bezp. | Ekologia | |
85. | Dacia Jogger Hybrid 140 | 3,2 | 3,0 | 3,2 | 2,7 | 2,9 | 3,2 | 2,1 |
86. | Ford Ranger Raptor 3.0 | 2,6 | 2,3 | 2,6 | 1,7 | 4,8 | 1,5 | 3,9 |
87. | Kia Picanto 1.2 | 3,3 | 3,2 | 3,4 | 3,3 | 2,7 | 2,8 | 2,1 |
88. | Dacia Sandero TCe 90 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 2,8 | 3,1 | 3,3 | 2,0 |
89. | Citroen C3 PureTech 83 | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 2,2 |
90. | Subaru BRZ 2.4 | 3,7 | 3,6 | 3,6 | 2,0 | 2,4 | 3,6 | 3,4 |
91. | Dacia Spring Electric 65 | 3,9 | 3,9 | 4,1 | 2,5 | 3,6 | 4,6 | 1,0 |
92. | Mitsubishi Space Star 1.2 | 3,6 | 3,6 | 4,3 | 3,8 | 4 | 4,6 | 1,7 |
93. | Renault Twingo E-TECH Electric | 3,4 | 3,4 | 3,8 | 1,7 | 3,3 | 4,6 | 1,1 |
94. | Fiat Panda 1.0 GSE Hybrid | 3,3 | 3,6 | 3,8 | 3,6 | 3,2 | 4,9 | 2,0 |