Porsche z rodowodem VW - 914 - Trends Magazines

Porsche z rodowodem VW – 914

VW Porsche 914 widok z przodu

Samochód sportowy o numerze 914 był wspólnym przedsięwzięciem Volkswagena i Porsche. Pod koniec lat 60. obie firmy potrzebowały nowych modeli. Porsche szukało zamiennika dla swojego podstawowego modelu 912 (czyli 911 z czterocylindrowym silnikiem), a Volkswagen chciał nowego sportowego coupé, które zastąpi Volkswagena Type 34 Karmann Ghia.

VW Porsche 914

Z potrzeby chwili

W tym czasie większość prac rozwojowych Volkswagena była prowadzona przez Porsche w ramach umowy, która sięga czasów powstania tej firmy. Aby wywiązać się z niej całkowicie, Volkswagen musiał zlecić Porsche ostatni projekt i postanowił, że będzie to właśnie sportowe 914. Miał nim kierować Ferdinand Piëch, odpowiedzialny w Porsche za badania i rozwój. Pracę nad samochodem przebiegały pomyślnie i 1 marca 1968 roku zaprezentowano prototyp 914.

VW Porsche 914 logo

Niestety, dalszy rozwój skomplikował się po śmierci prezesa Volkswagena, Heinricha Nordhoffa. 12 kwietnia 1968 roku zastąpił go niezwiązany z dynastią Porsche Kurt Lotz. Następstwem nominacji Lotza było unieważnienie ustnej umowy między Volkswagenem i Porsche. Zdaniem nowego prezesa VW miał wszystkie prawa do tego modelu. Lotz nie widział powodu, aby dzielić się nimi z Porsche. Jednak konieczne były regulacje prawne i finansowe dalszych losów 914.

VW Porsche 914 widok z boku

Od koncepcji do koncepcji

Niekorzystny dla Porsche rozwój sytuacji sprawił, że koncepcja 914 jako taniego samochodu sportowego zawiodła, zanim rozpoczęła się seryjna produkcja. Pierwotnie zamierzano sprzedawać pojazd z czterocylindrowym silnikiem (914/4) jako Volkswagena, zaś z sześciocylindrowym jako Porsche (914/6). W rezultacie wspomnianych zawirowań 914/6 kosztował tylko nieco mniej niż 911T, kolejny najtańszy samochód w ofercie Porsche. To wszystko nie przeszkodziło Porsche przekonać Volkswagena, aby ten pozwolił sprzedawać obie wersje jako Porsche w Ameryce Północnej. Firma argumentowała, że posiadanie modeli Volkswagena i Porsche z tym samym nadwoziem byłoby ryzykowne dla biznesu w Stanach Zjednoczonych.

VW Porsche 914 silnik

W pierwszych latach produkcji, aż do roku modelowego 1972, ta lekka targa była dostępna z dwoma różnymi silnikami: 1,7-litrowym czterocylindrowym zespołem Volkswagena z wtryskiem paliwa Bosch lub wspomnianym dwulitrowym sześciocylindrowym motorem z niewiele droższego modelu w ofercie Porsche – 911T. Powolna sprzedaż i rosnące koszty skłoniły Porsche do rezygnacji z wersji 914/6 w 1972 roku po wyprodukowaniu zaledwie 3 tys. 351 sztuk (około 3 proc. planowanej produkcji). Od sierpnia 1972 roku wprowadzono nowy czterocylindrowy silnik 2.0, który był o 10 KM słabszy od szóstki. Z kolei tańszy model 914/4 stał się bestsellerem. Pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy wyprzedził on nawet Porsche 911  – 115 tys. sztuk, które zostały sprzedane na całym świecie.

Gdzie powstawało 914?

VW Porsche 914 tabliczka znamionowa

Za budowę odpowiedzialny był Karmann. To właśnie tam produkowany były nadwozia, a samochody na potrzeby VW ostatecznie też wykańczane. Auta Porsche były dostarczane do Zuffenhausen, gdzie odbywał się końcowy montaż.

VW Porsche 914

Niezależnie od wersji silnikowej jednostka napędowa była montowana centralnie przed tylną osią i sparowana z odpowiednio przerobioną pięciobiegową manualną skrzynią biegów Porsche z 911. Modele 914/6 miały niższe przełożenia i większe hamulce, aby zrekompensować większą masę i wyższą moc silnika. Były też wyposażone w zapłon po lewej stronie kierownicy. Zawieszenie i podwozie były w większości takie same.

VW Porsche 914 kokpit

W pierwszej wersji centralnie umieszczony 80-konny silnik 1.7 produkcji VW pozwalał na przyśpieszenie do 100 km w czasie ponad 13 s, co nawet w latach 70. było dość słabym wynikiem. Przypomnijmy, że amerykańskie muscle cars w tym samym okresie miały moce grubo przekraczające 300 KM. Ostatecznie produkcja 914 zakończyła się w połowie lat 70. Samochód nigdy nie doczekał się bezpośredniej kontynuacji. Dziś jego duchowym spadkobiercą jest Porsche 718 Spyder. Z kolei w ofercie Volkswagena nie ma dziś samochodu z tylnym napędem. Do niedawna w Ameryce Południowej powstawały jeszcze Garbusy i busy T2, ale dziś nawet one są jedynie wspomnieniem.

VW TRENDS 2/2020

Sporo kosztuje

Za klasyczne auta z logo bądź choćby historią związaną z marką Porsche trzeba sporo zapłacić. Dlatego jesteśmy przekonani, że 914 to ciekawy youngtimer i inwestycja kapitału.

VW Porsche 914 wnetrze

 

Na zdjęciach prezentujemy 914/4 własnoręcznie odrestaurowane przez Darka z classiccars4you.com, należące do jego prywatnej kolekcji. To ostatni samochód, który mieliśmy okazję poznać podczas naszego spotkania i zarazem jedyny, który nie pochodzi z Brazylii.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

VW Porsche 914

Porsche 914

NADWOZIE                                          

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       3985/1650/1220

Rozstaw osi (mm)                                     2450

Masa własna (kg)                                      898

SILNIK/ NAPĘD

Typ, liczba zaworów                                 4, bokser, 8 V

Poj. skokowa (ccm)                                  1679

Maks. moc (KM)                                      80

Maks. mom. obr. (Nm)                             131

Skrzynia biegów                                       5-biegowa manualna

Napędzana oś                                            tylna

OSIĄGI

0–100 km/h (s)                                          13,3

V maks. (km/h)                                         177

Podobne

BMW kontra lokomotywa! X5 xDrive50 vs. Lxd2

BMW kontra lokomotywa! X5 xDrive50 vs. Lxd2. Mocarne i majestatyczne  X5 xDrive50i i lokomotywa Lxd2. Czy mają równe szansa, a może mają coś wspólnego? Znacznie więcej niż z pozoru mogłoby się wydawać! Wielkości fizyczne bywają trudne do wyobrażenia. Stają się bardziej namacalne, gdy dysponujemy punktami odniesienia. Prędkość? Jej wielkości doświadczamy, kiedy policjant wręcza nam mandat,…

Stare BMW za ponad 700.000 zł. – GIEŁDA

165 tys. Euro. To cena, za którą niemiecki tuner MANHART proponuje Alpinę B6S. To najbardziej wyjątkowa odmiana Alpiny na bazie E30 dodatkowo po renowacji i tuningu MANHART. B6S powstała w 61 egzemplarzach i była budowana w oparciu o nadwozie BMW E30 M3. Ten egzemplarz nie jest dla purystów, ponieważ nie posiada oryginalnego wolnossącego silnika o pojemności 3,5…