Obiekt marzeń wielu, nie tylko tuż po debiucie, dzisiaj pożądany youngtimer. BMW E38 ma niejedno oblicze, a każde tak samo zachwycające. Udowadniają to te dwa znacznie różniące się egzemplarze. Oto porównanie BMW E38 735i vs. E38 740iL.
Po ośmiu latach produkcji udanego modelu E32 BMW postanowiło wypuścić następcę. Nowa, trzecia już generacja serii 7, opatrzona kodem fabrycznym E38, od początku wprowadziła zamieszanie na rynku segmentu F. Widok tak majestatycznej limuzyny w Polsce do dzisiaj budzi podziw, dlatego też nadal jest chętnie kupowana do modyfikacji lub jako youngtimer. Przedstawiamy porównanie przedstawicieli dwu filozofii: bardzo zadbanego, w pełni fabrycznego E38 735i oraz E38 740i w wersji Long, w równie rewelacyjnym stanie, ale po znacznej wizerunkowej i technicznej metamorfozie.
BMW 735i Adama
Zacznijmy od pierwszego egzemplarza. Jest to E38 Adama, po face liftingu, które opuściło fabrykę w 1999 roku. Auto już w Polsce było używane codziennie i z roku na rok dopieszczane. Cały czas jest w nienaruszonym fabrycznym stanie i serwisowane w ASO. Siódemka, mimo wieku, wcale nie wygląda na swoje lata. Wręcz przeciwnie – obcując z tym autem można by pomyśleć, że wczoraj wyjechało z salonu.
Pod maską cichutko pomrukuje 3,5-litrowe V8, oznaczone kodem M62B35. Silnik generuje 235 KM oraz 345 Nm, co zdecydowanie czuć, gdy wkręca się na obroty. W trakcie przyspieszenia upaja kierowcę przepięknym dźwiękiem ośmiu cylindrów. Jednostka spięta z automatem zapewnia relaks zarówno na trasie, jak i w mieście, co dla Adama ma szczególne znaczenie.
O wnętrzu powiedzieć, że jest zadbane, to zdecydowanie za mało. Po zajęciu miejsca w samochodzie można poczuć zapach szarobrązowej zadbanej skóry, która idealnie komponuje się z drewnianymi wstawkami w drzwiach, konsoli środkowej i na desce rozdzielczej. E38 jest też wyposażone w wiele gadżetów, takich jak czujniki parkowania, elektroniczny zamek w klapie, elektryczne i podgrzewane fotele, elektryczne lusterka, a także wielofunkcyjna kierownica i działający telefon. Jeśli uświadomimy sobie, że mamy do czynienia z autem z lat 90., to wyposażenie jest naprawdę zachwycające. Siódemka nie odstaje od dzisiejszych samochodów ani jakością wykonania, ani wyposażeniem.
Z zewnątrz jest całkowicie seryjne. E38 postawione na 16-calowych felgach, z lśniącym lakierem sprawia wrażenie, jakby dopiero co opuściło bramy bawarskiej fabryki. Stopień oryginalności modelu i liczne fabryczne rarytasy najbardziej wpływają na jego wyjątkowość. Taki youngtimer zdecydowanie zwraca na siebie uwagę mknąc po ulicach, szczególnie gdy od dokładnie wypolerowanej powłoki odbijają się światła latarni.
BMW 740iL Kamila
Tym razem mamy styczność z tak zwanym longiem. Oznacza to, że seryjna karoseria została przedłużona o 14 cm. Zmiana w zestawieniu z pierwszym modelem jest bardzo zauważalna, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz auta, szczególnie na tylnej kanapie. Auto z fabryki wyjechało w 1998 roku, jeszcze przed face liftingiem.
Z daleka słychać, że silnik tej E38 to również widlasta ósemka. Model oznaczony jest jako 740iL, a pod maską pracuje 4,4-litrowy motor (M62B44) bez zmiennych faz rozrządu. Za wyjątkowo agresywne brzmienie odpowiada wyspawany całkowicie na zamówienie wydech ze stali kwasoodpornej. Jednostka przeszła wiele usprawniających serwisów, dzięki czemu bez problemu generuje 286 KM mocy i 440 Nm.
Auto zostało zbudowane w stylu VIP, czyli możliwie jak najniżej i najbardziej luksusowo. Pierwszy warunek spełnia zawieszenie pneumatyczne, które podczas postoju pozwala obniżyć karoserię o kilkanaście centymetrów. Jest to zestaw zbudowany na amortyzatorach BC Racing Extreme low, który w połączeniu z kompresorem Viair odpowiada za dobre prowadzenie auta i niezwykły wygląd przy najniższym ustawieniu. Oprócz regulacji wysokości zainstalowane zostały podkładki camber plates, odpowiadające za regulację kąta pochylenia kół z przodu, oraz camber arms, czyli regulowane wahacze z tyłu. Układ hamulcowy został zmodyfikowany, by pasował do zacisków z wersji 750i, dzięki czemu samochód dużo sprawniej hamuje.
Odzwierciedleniem luksusu jest wnętrze pojazdu. Głównym atutem wersji long jest znacznie więcej miejsca z tyłu. Prócz podgrzewanych foteli z przodu jest tu również ogrzewana i w pełni elektrycznie regulowana tylna kanapa. Pasażer może zasłonić sobie okna elektrycznymi roletami bocznymi i dużą roletą na szybie tylnej. Kamil dokupił jeszcze mocowane do słupka czarne zasłonki. Białe skórzane siedziska kontrastują z czarnymi poduszkami, a kolorystyka wnętrza wraz ze szczegółowymi dodatkami, takimi jak drewniane popielniczki i wiele dekorów, powoduje, że z auta wysiada się naprawdę niechętnie. Fabryczne audio zostało zastąpione dotykowym radiem z systemem Android, sterującym głośnikami Hertz oraz mocnym wzmacniaczem JBL w bagażniku.
Wygląd tej E38 jest podkreślony dzięki zawieszeniu air ride oraz 20-calowym grafitowym felgom Work Rezax II na niskoprofilowych oponach. Maksymalne obniżenie powoduje, że auto niemal leży na ziemi, co wyjątkowo uwydatnia linię przedłużonej karoserii. Do zderzaka przedniego zamontowana została dokładka AC Schnitzera, wizualnie jeszcze bardziej obniżając przód. Lakier został poddany wielu korektom i profesjonalnej polerce, dzięki czemu sprawia wrażenie lustra. Odbijające się od niego światła i założone pod podwoziem LED-y wywołują po zmroku niesamowity efekt. Warto też wspomnieć o założonych na sesję zdjęciową replikach rosyjskich tablic.
Obydwie „siódemki” są różne, ale wyjątkowe
Przedstawiane dziś BMW serii 7 znacznie się od siebie różnią, niemniej obydwa są na swój sposób wyjątkowe. Pierwsze, klasycznie zachowane, zabiera nas w niezwykłą podróż w przeszłość do krainy superluksusowych samochodów lat 90. Drugie, odważnie zmodyfikowane, jest dowodem na to, że każdy może je zmienić według własnego uznania. Tym modelem zachwycają się wszyscy, niezależnie od preferowanego stylu. Przejażdżka nim to czysta przyjemność, zaś dzisiejsze zestawienie gwarantuje wiele radości z szukania różnic w innych wersjach tej samej legendarnej limuzyny.
Michał Borowski
Fot. autor
BMW E38 735i – dane techniczne
SILNIK/ NAPĘD |
Fabryczny silnik V8 o symbolu M62B35, 3498 ccm, 235 KM przy 5800 obr./min. i 345 KM przy 3800 obr./min; 5-stopniowa automatyczna skrzynia biegów |
ZAWIESZENIE/ HAMULCE |
Seryjne zawieszenie BMW E38, układ jezdny po remoncie, serwisowany w ASO; układ hamulcowy 735i, również po remoncie |
KOŁA/ OPONY |
Felgi aluminiowe BMW Styling 60 o średnicy 16 cali; opony Fulda 235/60/16 |
NADWOZIE |
Nadwozie z seryjnym oryginalnym lakierem (po profesjonalnej korekcie); karoseria zachowana w całkowicie fabrycznym stanie |
WNĘTRZE |
Skórzana tapicerka, elektryczne podgrzewane fotele, elektryczne szyby, elektryczne lusterka, czujniki parkowania, tempomat, klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, telefon |
AUDIO |
Fabryczne audio BMW E38 |
STYL |
Youngtimer |
WŁAŚCICIEL |
Adam Strzelecki |
BMW E38 740iL – dane techniczne
SILNIK/ NAPĘD |
Fabryczny o symbolu M62B44NV, 4398 ccm, 286 KM przy 5400 obr./min i 440 KM przy 3600 obr./min |
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Układ hamulcowy z wersji 750i; air ride zbudowany na amortyzatorach BC Racing wersji extreme low, miechy Ruben, kompresor Viair, przewody w podwójnym oplocie Festo, zawory Festo, butla 20 l; z przodu camber plates, z tyłu wahacze regulowane, podkładki camber shims, regulowane wahacze – camber arms; układ hamulcowy: 334 mm, zaciski z wersji 750i, przewody firmy HEL |
KOŁA/ OPONY |
Obręcze Work Rezax II o rotorach przemalowanych na grafitowy kolor ze złotym brokatem i chromowanych śrubkach, średnica felg 20 cali, szerokość felg: 9,5 cali z przodu i 10 cali z tyłu; opony Nankang NS 2 235/30/20 oraz 245/30/20 |
NADWOZIE |
Dokładka przedniego zderzaka wzór AC Schnitzer, LED-owe oświetlenie podwozia, naklejka na szybie czołowej |
WNĘTRZE |
Wskaźniki via air w tunelu środkowym, VIP curtain |
AUDIO |
Radio Android, JBL GX-A604, Hertz DSK 130.3 I Lanzar Max Pro 154D |
STYL |
Stance/VIP |
WŁAŚCICIEL |
Kamil |
To idealny przykład jak można popsuć samochód, kiedyś też popełniałem takie błędy. Robić pewne modyfikacje w limuzynie tego pokroju to poprostu nie przystoi, w tym porównaniu idealnie to widać.