Platforma MEB - na tym powstają VW ID. - Trends Magazines

Platforma MEB – na tym powstają VW ID.

Pisząc o Volkswagenach z rodziny ID. nie możemy zapomnieć o platformie MEB. Co trzeba wiedzieć na temat Modulare Elektrobaukasten?

Inżynierowie Volkswagena zmienili sposób myślenia o projektowaniu i produkcji samochodów, tworząc platformę MQB. W jej przypadku jedyną stałą była odległość pedałów od przedniej osi, oraz unifikacja zespołów napędowych czy elektroniki w desce rozdzielczej i pod maską. Rozmiary i położenie pozostałych elementów można kształtować wedle potrzeb. W efekcie MQB można wykorzystać zarówno do budowy Polo, jak i Arteona.

Korzystając z doświadczeń zebranych przy pracach nad platformą technologiczną MQB Volkswagen opracował jej odpowiednik dla aut elektrycznych – na tej bazie zbudowane są modele z elektrycznej rodziny VW ID.

Poniżej prezentujemy pięć faktów, które warto wiedzieć o płycie MEB:

  1. Punkt zwrotny w historii motoryzacji. Do 2023 roku Volkswagen AG zainwestuje ponad 30 mld euro w rozwój elektrycznych samochodów. Do 2028 roku MEB ma stać się szkieletem ponad 70 modeli koncernu, które mają zostać sprzedane do tego czasu w łącznej liczbie 28 mln egzemplarzy. Platformę budowano wyłącznie z myślą o samochodach elektrycznych, więc zbędne stały się kompromisy. Można było opracować całkowicie płaską podłogę z przestrzenią na akumulatory, skrócić zwisy nadwozia i nie projektować dużych wnęk na silnik spalinowy, skrzynię biegów, bak czy wał napędowy. W rezultacie elektryczne auto o rozmiarach Golfa będzie miało wnętrze o przestrzeni podobnej jak w Passacie.
  2. Plastyczna konstrukcja. Platforma MEB pozwoli na budowanie różnorodnych samochodów, które wpiszą się w DNA poszczególnych marek koncernu VAG. Pierwszym modelem będzie Volkswagen ID. ze 170-konnym silnikiem i akumulatorami pozwalającymi na pokonanie do 550 km na jednym ładowaniu.
  3. Różnorodne akumulatory. Już na etapie projektowania MEB założono konieczność stosowania akumulatorów o różnych pojemnościach. We wszystkich autach będą one znajdowały się między osiami i pod podłogą, co zapewni optymalne wyważenie i niskie położenie środka ciężkości, a więc i optymalne właściwości jezdne.
  4. Łatwość produkcji. Twórcy MEB założyli, że platforma ta ma być samowystarczalna i niezależna od nadwozia. To z kolei umożliwiać ma produkcję krótkoseryjnych modeli. Niewykluczone, że koncepcyjny ID. BUGGY trafi do produkcji – co prawda nie pod szyldem VW (koncern potwierdził, że nie ma tego w planach), ale może innej manufaktury… Niemiecka firma e.GO Mobile AG zapowiedziała już, że w oparciu o płytę MEB zamierza produkować auto e.GO Life.
  5. Rozwiązanie dla wszystkich. Dążąc do popularyzacji samochodów elektrycznych oraz znając trudności z opracowaniem dobrej platformy podwoziowej Volkswagen zdecydował się na udostępnienie gotowych modułów MEB innym producentom samochodów. Ponieważ MEB jest kompletnym układem jezdno-napędowym, będą mogli się oni skupić na opracowaniu nadwozia i wnętrza pojazdu.

Opr. Łukasz Szewczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Autopay, czyli przez bramkę bez zatrzymywania się. Czy to koniec korków do opłat?

W sierpniu 2019 r. ponad 100 tys. klientów skorzystało z Autopay. To aplikacja umożliwiająca automatyczne płatności za przejazd autostradą. Na AmberOne Autostradzie A1 prowadzącej nad polskie morze średnio 8-9 proc. przejazdów dziennie opłacanych było za pośrednictwem Autopay. Z kolei w ciągu dwóch pierwszych tygodni funkcjonowania Autopay na A4 odnotowano ponad 25 tys. przejazdów, co stanowi…

Najdroższe BMW M5 w historii?

BMW M5 nigdy nie należało do tanich samochodów. W końcu to esencja sportowego auta zamknięta w eleganckim nadwoziu. Dodatkowo to auto tworzą ludzie, którzy od wielu lat są specjalistami w dziedzinie tworzenia szybkich i piekielnie precyzyjnych samochodów. Ceny BMW M5 E34 mogą dziś przyprawić o zawrót głowy, ale ten egzemplarz bije na głowę nawet najnowszą…