Platforma MEB - na tym powstają VW ID. - Trends Magazines

Platforma MEB – na tym powstają VW ID.

Pisząc o Volkswagenach z rodziny ID. nie możemy zapomnieć o platformie MEB. Co trzeba wiedzieć na temat Modulare Elektrobaukasten?

Inżynierowie Volkswagena zmienili sposób myślenia o projektowaniu i produkcji samochodów, tworząc platformę MQB. W jej przypadku jedyną stałą była odległość pedałów od przedniej osi, oraz unifikacja zespołów napędowych czy elektroniki w desce rozdzielczej i pod maską. Rozmiary i położenie pozostałych elementów można kształtować wedle potrzeb. W efekcie MQB można wykorzystać zarówno do budowy Polo, jak i Arteona.

Korzystając z doświadczeń zebranych przy pracach nad platformą technologiczną MQB Volkswagen opracował jej odpowiednik dla aut elektrycznych – na tej bazie zbudowane są modele z elektrycznej rodziny VW ID.

Poniżej prezentujemy pięć faktów, które warto wiedzieć o płycie MEB:

  1. Punkt zwrotny w historii motoryzacji. Do 2023 roku Volkswagen AG zainwestuje ponad 30 mld euro w rozwój elektrycznych samochodów. Do 2028 roku MEB ma stać się szkieletem ponad 70 modeli koncernu, które mają zostać sprzedane do tego czasu w łącznej liczbie 28 mln egzemplarzy. Platformę budowano wyłącznie z myślą o samochodach elektrycznych, więc zbędne stały się kompromisy. Można było opracować całkowicie płaską podłogę z przestrzenią na akumulatory, skrócić zwisy nadwozia i nie projektować dużych wnęk na silnik spalinowy, skrzynię biegów, bak czy wał napędowy. W rezultacie elektryczne auto o rozmiarach Golfa będzie miało wnętrze o przestrzeni podobnej jak w Passacie.
  2. Plastyczna konstrukcja. Platforma MEB pozwoli na budowanie różnorodnych samochodów, które wpiszą się w DNA poszczególnych marek koncernu VAG. Pierwszym modelem będzie Volkswagen ID. ze 170-konnym silnikiem i akumulatorami pozwalającymi na pokonanie do 550 km na jednym ładowaniu.
  3. Różnorodne akumulatory. Już na etapie projektowania MEB założono konieczność stosowania akumulatorów o różnych pojemnościach. We wszystkich autach będą one znajdowały się między osiami i pod podłogą, co zapewni optymalne wyważenie i niskie położenie środka ciężkości, a więc i optymalne właściwości jezdne.
  4. Łatwość produkcji. Twórcy MEB założyli, że platforma ta ma być samowystarczalna i niezależna od nadwozia. To z kolei umożliwiać ma produkcję krótkoseryjnych modeli. Niewykluczone, że koncepcyjny ID. BUGGY trafi do produkcji – co prawda nie pod szyldem VW (koncern potwierdził, że nie ma tego w planach), ale może innej manufaktury… Niemiecka firma e.GO Mobile AG zapowiedziała już, że w oparciu o płytę MEB zamierza produkować auto e.GO Life.
  5. Rozwiązanie dla wszystkich. Dążąc do popularyzacji samochodów elektrycznych oraz znając trudności z opracowaniem dobrej platformy podwoziowej Volkswagen zdecydował się na udostępnienie gotowych modułów MEB innym producentom samochodów. Ponieważ MEB jest kompletnym układem jezdno-napędowym, będą mogli się oni skupić na opracowaniu nadwozia i wnętrza pojazdu.

Opr. Łukasz Szewczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Golf 2 w stylu Rat widok z góry

Jak Łukasz zamienił „japońca” na „niemca” czyli Hondę na Golfa 2 w stylu rat

Troszkę rdzy na starym czarnym Golfie i kilka innych dodatków to skromny, ale zarazem dobry pomysł na jego wyróżnienie. A wszystko zaczęło się od… Hondy Civic. Takiego właśnie samochodu szukał Łukasz („Robal”). Miało być to jego pierwsze małe i ekonomiczne auto. Wybrał znanego z bezawaryjności japońskiego hatchbacka, jednak poszukiwania skończyły się fiaskiem. Aż pewnego dnia…

BMW M3 E30 vs BMW M3 G82 – M3 kiedyś i dziś

BMW M3 E30 to absolutnie wyjątkowe auto. To pierwsza w historii eMka bazująca na serii 3, która ponad 30 lat od debiutu została uznana za kultową. Najnowsze, czyli szóste już wcielenie BMW M3, dopiero zaczyna pracować na swój kultowy wizerunek. Czy za kilkanaście, kilkadziesiąt lat będzie równie pożądanym autem jak jej pierwowzór? Każdy model BMW tworzony przez specjalistów z M GmbH…