Panamera, czyli Porsche dla czworga - HISTORIA - Trends Magazines

Panamera, czyli Porsche dla czworga – HISTORIA

Porsche dla czworga – w ciągu ponad 70-letniej historii firmy inżynierowie Porsche nie raz powracali do tego pomysłu. Prototypy takie jak Typ 530 bazujący na modelu 356, przedłużone warianty 928 czy czterodrzwiowe coupé Typ 989 nie trafiły jednak do seryjnej produkcji. Na początku nowego tysiąclecia Porsche powzięło decyzję o zaprojektowaniu czterodrzwiowej limuzyny z nadwoziem typu hatchback. Specyfikacja pojazdu uwzględniała między innymi niezrównaną dynamikę jazdy, dużą przestronność oraz typowy dla Porsche wygląd. Pierwsza Panamera – o wewnętrznym oznaczeniu G1 – zadebiutowała publicznie 19 kwietnia 2009 r. na 94. piętrze wieżowca Światowego Centrum Finansowego w Szanghaju. Dzięki szerokiej rozpiętości charakteru, łączącego sportowe osiągi z komfortem, model wyznaczył nowe klasowe standardy. Wyróżniał się przy tym licznymi innowacjami: był to pierwszy luksusowy samochód oferowany z przekładnią dwusprzęgłową i systemem start-stop. Topowa Panamera Turbo wprowadziła na rynek zawieszenie pneumatyczne z dodatkowo regulowaną ilością powietrza, a także regulowany, wielowymiarowo rozkładany tylny spojler. Jednocześnie Gran Turismo wytyczyło kierunek dla pozostałych linii modelowych Porsche pod względem nowej koncepcji wyświetlania informacji i obsługi.

W 2011 r. linia modelowa Panamera zainicjowała nową epokę elektromobilności: Panamera S Hybrid, jako pierwsza równoległa, „pełna” hybryda w klasie aut luksusowych, była najbardziej ekonomicznym Porsche w historii, i to pomimo mocy 380 KM. Dwa lata później debiutuje Panamera S E-Hybrid, która po raz kolejny przewodzi w swoim segmencie – jako pierwsza na świecie hybryda plug-in. Gama modeli nieprzerwanie rosła, a Panamera stała się dla Porsche niezwykle ważna: Gran Turismo – o mocy nawet 570 KM, a od 2013 r. na życzenie dostępne także z wydłużonym rozstawem osi – umocniło pozycję marki w nowym segmencie.

 

Zupełnie nowa: druga generacja modelu zadebiutowała w 2016 r.

Opracowanie drugiej generacji modelu Panamera (symbol G2) odbywało się na wielu płaszczyznach: oprócz limuzyny, zaprezentowanej w Berlinie 28 czerwca 2016 r., i wersji z wydłużonym rozstawem osi na tej samej platformie zbudowano trzeci wariant modelu o nazwie „Sport Turismo”. Od 2017 r. jego awangardowy design oraz koncepcja nadwozia wprowadzają do klasy aut luksusowych dodatkowy ładunek wszechstronności. Generacja G2 jest jeszcze bardziej sportowa i elegancka od poprzedniej, ale nie mniej przestronna. Jej atrakcyjnie stylizowane nadwozie po raz kolejny kryje wiele innowacji, w tym nową, cyfrową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji. Za sprawą układów podwozia, takich jak trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś oraz elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów PDCC Sport, Panamera równie dobrze czuje się na ulicach, co na torze. Gama silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy od 330 do 550 KM. Dodatkowo, Porsche w pełni wykorzystało potencjał elektryfikacji drugiej generacji modelu Panamera: strategia doładowania (boost) z 918 Spyder zapewnia typowe dla sportowych aut osiągi w połączeniu z wysokim poziomem efektywności. Topowa odmiana Panamera Turbo S E-Hybrid generuje moc systemową 680 KM.

Panamera
Panamera 4

Obecna, druga generacja pojazdu jest w całości wytwarzana w fabryce Porsche w Lipsku i oferowana w trzech wersjach nadwoziowych. Jak dotąd klientom dostarczono ponad 250 tysięcy egzemplarzy Porsche Panamera. 

Źródło: porsche.com


Zamów prenumeratę

 

 

Podobne

M5 V10 hamownia. Głośniki na „full” i play – VIDEO

To jest jeden z tych klipów, gdzie nie potrzeba słów. Wypadałoby natomiast upewnić się przed emisją, że jest po 22. Takie treści chyba powinny być ocenzurowane... Ryk V10 o pojemności podniesionej do 5.8L z wydechem KKS robi piorunujące wrażenie. Ten samochód po prostu chce się wyrwać z łańcuchów! Black beast... https://www.youtube.com/watch?v=jjkkSphnqmU

Opancerzone BMW i7 woziły VIPów na szczycie G7

Szczyt G7 odbył się w miniony weekend w Niemczech, gdzie przywódcy państw dyskutowali o sytuacji gospodarczej. VIPów eskortowały prawdziwe czołgi z luksusowym wnętrzem. Do floty użyto nowych silnie opancerzonych BMW i7.  Ostatni szczyt G7 odbywał się w Schloss Elmau w Górnej Bawarii. Najważniejsi światowi przywódcy musieli być godnie przetransportowani, dlatego do ich przewozu wybrano nowe…