Od dziś drożej na autostradzie A4 - Trends Magazines

Od dziś drożej na autostradzie A4

Pomimo apelu GDDKiA, spółka Stalexport Autostrada Małopolska wprowadziła od 4 lipca podwyżkę opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków. O ile więcej zapłacą kierowcy?

Przypomnijmy, że nie mówimy tu o państwowym odcinku autostrady A4, a do tej należącej do spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Obecnie za wjazd na ten odcinek trzeba było zapłacić 12 zł i tyle samo przy bramce wyjazdowej. Cały przejazd w przypadku auta osobowego kosztował więc 24 zł. Od 4 lipca cena wzrośnie o 1 zł za wjazd i tyle samo za wyjazd, czyli przejazd całym odcinkiem będzie kosztował 26 zł. 

Zniżka za korzystanie z aplikacji

Dobra wiadomość jest taka, że obowiązuje rabat dla kierowców korzystających z płatności mobilnych. „Kierowcy samochodów osobowych, którzy wybierają metody automatyczne: elektroniczny pobór opłat A4Go, Telepass bądź videotolling (odczyt tablic rejestracyjnych) powiązany z aplikacjami Autopay, SkyCash, IKO i mPay, od 4 lipca będą objęci 23 proc. rabatem. Zapłacą 10 zł na każdej bramce – o 3 zł mniej, niż płacący gotówką czy kartą” – czytamy w komunikacie spółki. Całość więc będzie kosztować 20 zł (do tej pory było 18 zł). 

Duże auto, duża opłata

Więcej zapłacą także kierowcy większych pojazdów, jak określa SAM, koszt przejazdu pojazdem kategorii 2, 3, 4 i 5 wzrośnie z 35 zł do 40 zł na każdej bramce, czyli z 70 zł do 80 zł za cały odcinek. W przypadku tych kategorii nie ma zniżek za płatności elektroniczne. Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3 wynosi 16 zł, więc kierowcy tych pojazdów płacą na bramkach po 24 zł. Dotąd dla pojazdów kategorii 2 i 3 SAM stosowała bonifikatę od wcześniejszej stawki opłaty za przejazd autostradą (tj. 35 zł) w wysokości 13 zł.

Skąd te podwyżki?

Jak podkreśla spółka, do zmiany stawek za przejazd zmusza ich „wzrost kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii”. Jednak GDDKiA była przeciwna podnoszeniu cen oraz uznała podwyżkę za niezasadną. Jednocześnie poinformowano, że nie ma realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning_VW_Golf_3_VR6_pełna_felga

Tuning Golfa 3 w 2009. Czy to nadal fajny projekt?

Czasami podczas przeglądania stron internetowych natrafiamy na zdjęcia aut, które niespecjalnie nam się podobają i omijamy je bez żalu. Po jakimś czasie, kiedy znów trafiamy na fotografie przedstawiające te same samochody, nagle zakochujemy się w nich od pierwszego wejrzenia. Tak było w przypadku prezentowanego VW Golfa 3. Nie zwracał niczyjej uwagi, aż do pewnego momentu... Granatowy…

TEST VW Amarok – nowe rozdanie

Pikapy nie mają obecnie zbyt dobrej passy na rynku. Większość konstrukcji ma już swoje lata, zatem każda nowość pobudza ciekawość. Nie inaczej przedstawia się sytuacja z tym autem. VW Amarok to jeden z młodszych linii modelowych koncernu, choć przyznajemy, że niezwykle ciekawy. Gdy w 2010 pierwsza generacja pojawiła się na rynku w Europie (rok wcześniej…