Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto - Trends Magazines
17 maja 2021

Tuning, modyfikacje, porady – BMW, VW i inne

previous arrow
next arrow
Slider

Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto

Brazylijski Volkswagen BY widok z przodu

Jednym ze sztandarowych modeli w brazylijskiej ofercie Volkswagena był Gol. Na jego bazie postanowiono stworzyć mniejsze i bardziej nowoczesne auto.

W 1953 roku rząd Brazylii zakazał importu gotowych samochodów. Przepis mający na celu ożywienie lokalnego przemysłu stał się zaczątkiem jednego z najciekawszych rozdziałów w historii Volkswagena. Początkowo w São Paulo Garbusy tylko składano, dopiero w 1959 roku uruchomiono ich produkcję.

Brazylijski Volkswagen BY widok z boku

Ponieważ oczekiwania tamtejszych klientów odbiegały od preferencji nabywców z Europy, a możliwości lokalnych poddostawców były inne, brazylijska oferta modelowa Volkswagena szybko zaczęła ewoluować. Kolejne auta produkowano na bazie Garbusa. Jednym z ostatnich modeli utrzymanych w tej konwencji był Volkswagen Brasília. W 1980 roku zadebiutował jego następca – subkompaktowy model Gol.

Tajny projekt BY

Brazylijski oddział Volkswagena szukał pomysłu na stworzenie samochodów wywodzących się z Gola. Tajnym projektem był BY, który przez ponad 30 lat był owiany legendą i nigdy nie ujrzał światła dziennego. Obecnie jedyny istniejący prototyp z 1987 roku jest ozdobą kolekcji przy fabryce Volkswagen Anchieta.

Brazylijski Volkswagen BY bagażnik

Założenia projektu były obiecujące. Firma chciała tworzyć najmniejszy model w ofercie, który do słupka B miał być podobny do Gola w celu ograniczenia trudności i kosztów produkcji. Inżynierowie brali jednak pod uwagę kilka modyfikacji poprawiających wygląd czy funkcjonalność auta – przymierzano się do wklejania przedniej szyby, usunięto boczne rynienki dachu i zamontowano przesuwaną kanapę, która pozwalała na powiększanie bagażnika kosztem ilości przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu. Taka kanapa pojawiła się w 2004 roku w Foksie – produkowanym w Brazylii maluchu Volkswagena. Kolejną ciekawostką jest belka tylnego zawieszenia, która nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

Brazylijski Volkswagen BY widok od tyłu

 

Dlaczego nie odniósł sukcesu?

Mocne skrócenie tyłu zaburzyło proporcje nadwozia, co przyczyniło się do niepowodzenia projektu. Dla uzyskania równowagi nie było jednak możliwe skrócenie pasa przedniego, gdyż pracował tam silnik AP o pojemności 1,6 l – doskonale znany z brazylijskich modeli Gol, Voyage, Parati oraz Saveiro. Zarząd koncernu obawiał się też dodatkowych kosztów, które wynikały z unikatowej wówczas konstrukcji  belki tylnego zawieszenia.

Brazylijski Volkswagen BY spód auta

Pozostaje żałować, że projekt BY nie doczekał się seryjnej produkcji. Ten miejski samochód mógłby sporo namieszać na rynku.

Łukasz Szewczyk

Fot. VW
(VW TRENDS 4/2020)

Podobne

radiowóz 525d nieoznakowane BMW

To niepozorne BMW to nieoznakowany radiowóz. Gdzie można je spotkać?

Białe BMW serii 5 Touring typoszeregu E61 to dość nietypowy wybór na nieoznakowany radiowóz. Niespodziewane spotkanie z tym 525d może skończyć się kontrolą i ukaraniem. Gdzie należy się go spodziewać?  Poza BMW serii 3 flota nieoznakowanych radiowozów kojarzona jest z takimi pojazdami, jak Opel Insignia, Skoda Superb, czy VW Passat B7. Dlatego białe 525d skutecznie unika…

Nietypowy VW Golf III GTI

Dla niektórych ciągłe modyfikowanie aut to sposób na życie. Są też tacy, którzy tworzą coś wyjątkowego i niechętnie się ze swoim dziełem rozstają, pragnąc cieszyć się nim jak najdłużej. Jedni i drudzy to prawdziwi fanatycy, którzy w to, co robią, wkładają serce i każdą wolną złotówkę. Właściciela tego Golfa również można zaliczyć do tego grona.…