Nürburgring zelektryzowany. Nowy rekord VW ID.R - Trends Magazines

Nürburgring zelektryzowany. Nowy rekord VW ID.R

Elektryczny Volkswagen ID.R ustanowił rekordowy czas w wyścigu górskim na Pikes Peak oraz triumfował w prestiżowym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Teraz wymagającą Północną Pętlę Ringu ID. R pokonał w czasie 6:05.336. Oznacza to, że jechał ze średnią prędkością 206,96 km/h i pobił poprzedni rekord o 40.564 s.

Fanom motoryzacji położonego w górach toru przedstawiać nie trzeba. To czynny od końca lat 20. XX wieku i jeden z najbardziej wymagających obiektów na świecie. Do dziś na Nürburgringu odbywają się 24-godzinne maratony, jak również sesje dla amatorów, którzy za niewielką opłatą mogą pokonać chociażby jedno okrążenie po 20,832-kilometrowej Północnej Pętli słynnego „Ringu”. W trakcie przygotowań do bicia rekordu ID. R pokonał znacznie więcej okrążeń. Inżynierowie musieli bowiem znaleźć optymalne ustawienie dla zawieszenia oraz elementów odpowiadających za generowanie docisku aerodynamicznego. Nürburgring Nordschleife jest tak szybkim torem, że z warto zrezygnować z części docisku, a więc i wysokich oporów, na rzecz wyższych prędkości maksymalnych na długich prostych.

Testy rozpoczął Romain Dumas. – To było wspaniałe doświadczenie po raz pierwszy poprowadzić ID. R na moim ulubionym torze. Prędkość ID. R w zakrętach jest znacznie wyższa niż w samochodach wyścigowych kategorii GT, którymi miałem okazję ścigać się na Północnej Pętli. Czuję się dobrze w kokpicie i to jest najważniejsze. Na tym torze jest więcej dużych nierówności niż na torach, na których do tej pory testowaliśmy ID. R. Dlatego skoncentrowaliśmy się na znalezieniu odpowiedniej charakterystyki amortyzatorów i optymalnego prześwitu auta, aby dostosować je do unikalnych wymagań Północnej Pętli Nürburgringu – mówił doświadczony kierowca.

Przed Dumasem postawiono ambitny cel. ID. R, będący sportową wizytówką nowej rodziny samochodów, miał pobić rekord okrążenia najbardziej wymagającego toru świata (6:45,90) w kategorii aut elektrycznych. Plan udało się zrealizować z ogromną rezerwą czasową. Romain Dumas poprawił wynik Petera Dumbrecka, prowadzącego chiński prototyp NIO EP9, aż o 40,564 sekundy. Czy napęd elektryczny może budzić emocje? Najlepszym komentarzem niech będzie średnia prędkość okrążenia na poziomie 206,96 km/h! Warto dodać, że to także jeden z najlepszych zarejestrowanych czasów w historii tego obiektu! Lepsze było jedynie przeszło 1000-konne, hybrydowe Porsche 919 Hybrid EVO (5:19.546). W kategorii pojazdów z drogową homologacją prym wiodą także model grupy Volkswagena – Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ (6:44.97) oraz Porsche 911 GT2 RS (6:47.25).

Cechą charakterystyczną obecnej ewolucji 680-konnego Volkswagena ID. R są jego właściwości aerodynamiczne dostosowane do wysokich prędkości. – W zeszłym roku na krętej górskiej drodze na szczyt Pikes Peak i w rozrzedzonym powietrzu chodziło o uzyskanie jak największego docisku do podłoża. Na Północnej Pętli ID. R będzie jechał ze średnią prędkością powyżej 200 km/h, a na prostych – nawet do 270 km/h. Dlatego wykorzystaliśmy zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne posiłkując się systemem DRS znanym z Formuły 1, ponadto udoskonaliliśmy system zarządzania energią, który reguluje sposób oddawania mocy przez obydwa silniki elektryczne i odzyskiwania energii podczas hamowania – wyjaśnia François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport. Istotą systemu DRS (Drag Reduction System) jest sterowany hydraulicznie element tylnego spojlera, dzięki któremu kierowca może jednym przyciskiem zmniejszyć opór powietrza o około 20 procent. W przeciwieństwie do Formuły 1 system DRS w Volkswagenie ID. R nie jest wykorzystywany podczas wyprzedzania, lecz do zwiększania efektywności auta.

 

Nie tylko Romain Dumas miał możliwość poprowadzenia Volkswagena ID. R po słynnym torze. Miłośnicy wyścigów mogą wirtualnie zmierzyć się z profesjonalnymi kierowcami. Z okazji światowej premiery nowej wersji modelu ID. R Volkswagen udostępnił internetową grę na bezpłatnym symulatorze wyścigów RaceRoom. Na liczącą 20,832 km Północną Pętlę gracze mogą w niej wyruszyć nawet za kierownicą ID. R i zmierzyć się z Dumasem – jeśli chcą, także korzystając z gogli VR. Komputerowy model pojazd przygotowano zgodnie z parametrami oryginalnego ID. R, a inżynierowie z Volkswagen Motorsport przekazali twórcom gry szczegółowe informacje na temat specyfiki jazdy elektrycznym autem sportowym, by każdy mógł na domowym komputerze jak najbardziej realnie poczuć radość z jazdy takim samochodem.

Volkswagen ID. R
Silnik dwa silniki elektryczne
Moc maks. 680 KM
Maks. moment obrotowy 650 Nm
Przeniesienie napędu przekładnie bezpośrednie
Wymiary (długość / szerokość / wysokość) 5200 / 2350 / 1200 mm
Rozstaw osi 2850mm
Masa własna <1100 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 2,25 s
V maks. ok. 270 km/h

 

Podobne

Scirocco II z 1.8T, czyli ile kosztuje swap i czy jest trudny

270 KM mocy przy masie około 950 kg Scirocco II to proporcje, które gwarantują mocne wrażenia za kierownicą samochodu. Jednak ile to kosztuje? Realizacja projektu składa się z dwóch etapów. Pierwszy to przeprowadzenie swapu, czyli montaż nowej jednostki napędowej, oraz doprowadzenie wszystkiego do takiego stanu, by samochód mógł się poruszać po drogach. Drugi etap obejmuje…

VW AMAROK dźwignia zmiany biegów

Auta VAG bez manualnych skrzyń biegów

Koniec ze spalinami, koniec z manualnymi skrzyniami - grupa Volkswagena zamierza wycofać z oferty manualne skrzynie biegów. Czas oswoić się z automatem. Już jakiś czas temu dowiedzieliśmy się, że auta spalinowe mają zniknąć z oferty producentów do 2030 roku. Z racji charakterystyki motorów elektrycznych, skrzynie biegów zazwyczaj nie są w nich wymagane, a nawet jeśli…