Nürburgring zelektryzowany. Nowy rekord VW ID.R - Trends Magazines

Nürburgring zelektryzowany. Nowy rekord VW ID.R

Elektryczny Volkswagen ID.R ustanowił rekordowy czas w wyścigu górskim na Pikes Peak oraz triumfował w prestiżowym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Teraz wymagającą Północną Pętlę Ringu ID. R pokonał w czasie 6:05.336. Oznacza to, że jechał ze średnią prędkością 206,96 km/h i pobił poprzedni rekord o 40.564 s.

Fanom motoryzacji położonego w górach toru przedstawiać nie trzeba. To czynny od końca lat 20. XX wieku i jeden z najbardziej wymagających obiektów na świecie. Do dziś na Nürburgringu odbywają się 24-godzinne maratony, jak również sesje dla amatorów, którzy za niewielką opłatą mogą pokonać chociażby jedno okrążenie po 20,832-kilometrowej Północnej Pętli słynnego „Ringu”. W trakcie przygotowań do bicia rekordu ID. R pokonał znacznie więcej okrążeń. Inżynierowie musieli bowiem znaleźć optymalne ustawienie dla zawieszenia oraz elementów odpowiadających za generowanie docisku aerodynamicznego. Nürburgring Nordschleife jest tak szybkim torem, że z warto zrezygnować z części docisku, a więc i wysokich oporów, na rzecz wyższych prędkości maksymalnych na długich prostych.

Testy rozpoczął Romain Dumas. – To było wspaniałe doświadczenie po raz pierwszy poprowadzić ID. R na moim ulubionym torze. Prędkość ID. R w zakrętach jest znacznie wyższa niż w samochodach wyścigowych kategorii GT, którymi miałem okazję ścigać się na Północnej Pętli. Czuję się dobrze w kokpicie i to jest najważniejsze. Na tym torze jest więcej dużych nierówności niż na torach, na których do tej pory testowaliśmy ID. R. Dlatego skoncentrowaliśmy się na znalezieniu odpowiedniej charakterystyki amortyzatorów i optymalnego prześwitu auta, aby dostosować je do unikalnych wymagań Północnej Pętli Nürburgringu – mówił doświadczony kierowca.

Przed Dumasem postawiono ambitny cel. ID. R, będący sportową wizytówką nowej rodziny samochodów, miał pobić rekord okrążenia najbardziej wymagającego toru świata (6:45,90) w kategorii aut elektrycznych. Plan udało się zrealizować z ogromną rezerwą czasową. Romain Dumas poprawił wynik Petera Dumbrecka, prowadzącego chiński prototyp NIO EP9, aż o 40,564 sekundy. Czy napęd elektryczny może budzić emocje? Najlepszym komentarzem niech będzie średnia prędkość okrążenia na poziomie 206,96 km/h! Warto dodać, że to także jeden z najlepszych zarejestrowanych czasów w historii tego obiektu! Lepsze było jedynie przeszło 1000-konne, hybrydowe Porsche 919 Hybrid EVO (5:19.546). W kategorii pojazdów z drogową homologacją prym wiodą także model grupy Volkswagena – Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ (6:44.97) oraz Porsche 911 GT2 RS (6:47.25).

Cechą charakterystyczną obecnej ewolucji 680-konnego Volkswagena ID. R są jego właściwości aerodynamiczne dostosowane do wysokich prędkości. – W zeszłym roku na krętej górskiej drodze na szczyt Pikes Peak i w rozrzedzonym powietrzu chodziło o uzyskanie jak największego docisku do podłoża. Na Północnej Pętli ID. R będzie jechał ze średnią prędkością powyżej 200 km/h, a na prostych – nawet do 270 km/h. Dlatego wykorzystaliśmy zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne posiłkując się systemem DRS znanym z Formuły 1, ponadto udoskonaliliśmy system zarządzania energią, który reguluje sposób oddawania mocy przez obydwa silniki elektryczne i odzyskiwania energii podczas hamowania – wyjaśnia François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport. Istotą systemu DRS (Drag Reduction System) jest sterowany hydraulicznie element tylnego spojlera, dzięki któremu kierowca może jednym przyciskiem zmniejszyć opór powietrza o około 20 procent. W przeciwieństwie do Formuły 1 system DRS w Volkswagenie ID. R nie jest wykorzystywany podczas wyprzedzania, lecz do zwiększania efektywności auta.

 

Nie tylko Romain Dumas miał możliwość poprowadzenia Volkswagena ID. R po słynnym torze. Miłośnicy wyścigów mogą wirtualnie zmierzyć się z profesjonalnymi kierowcami. Z okazji światowej premiery nowej wersji modelu ID. R Volkswagen udostępnił internetową grę na bezpłatnym symulatorze wyścigów RaceRoom. Na liczącą 20,832 km Północną Pętlę gracze mogą w niej wyruszyć nawet za kierownicą ID. R i zmierzyć się z Dumasem – jeśli chcą, także korzystając z gogli VR. Komputerowy model pojazd przygotowano zgodnie z parametrami oryginalnego ID. R, a inżynierowie z Volkswagen Motorsport przekazali twórcom gry szczegółowe informacje na temat specyfiki jazdy elektrycznym autem sportowym, by każdy mógł na domowym komputerze jak najbardziej realnie poczuć radość z jazdy takim samochodem.

Volkswagen ID. R
Silnik dwa silniki elektryczne
Moc maks. 680 KM
Maks. moment obrotowy 650 Nm
Przeniesienie napędu przekładnie bezpośrednie
Wymiary (długość / szerokość / wysokość) 5200 / 2350 / 1200 mm
Rozstaw osi 2850mm
Masa własna <1100 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 2,25 s
V maks. ok. 270 km/h

 

Podobne

Audi e-tron S

Nowe Audi e-tron S i e-tron S Sportback generują prawie 1000 Nm

Audi kontynuuje elektryczną ofensywę i prezentuje dwa nowe modele Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback. Oba auta mają 973 Nm momentu obrotowego i wykorzystują do napędu trzy silniki elektryczne. Moc i osiągi W Audi e-tron S i e-tron S Sportback przekładnia typu S przez osiem sekund zapewnia pełne zwiększenie mocy - 370 kW…

VW Scirocco II GTX widok z tyłu

Wymarzony klasy – VW Sciroco II GTX

Adam zawsze marzył o nietypowym samochodzie. Już będąc właścicielem Fiata Cinqucento wiedział, że prędzej czy później kupi auto, za którym wszyscy będą się oglądać. Początkowo Adam nie myślał jednak o kupnie Volkswagena. Bardziej interesował go jakiś bawarski klasyk lub Opel Manta. Ale okazało się, że w podobnym przedziale cenowym, uwzględniając remont blacharsko-mechaniczny, bezkonkurencyjny jest Volkswagen Scirocco. Gdy zobaczył wystawione…