Passat B1­čöą - niezapomniany, po prostu! | Trends

Niezapomniany Passat B1 – ten pierwszy, jak nowy

VW-Passat-B1-widok z przodu

Rok 1973 obfitowa┼é w wiele wydarze┼ä. Dokonano uroczystego otwarcia opery w Sydney, Bahamy zyska┼éy niepodleg┼éo┼Ť─ç, a nowy model VW klasy ┼Ťredniej o oznaczeniu wewn─Ötrznym Typ 32 ujrza┼é ┼Ťwiat┼éo dzienne. Tak narodzi┼é si─Ö jeden z najpopularniejszych modeli, szczeg├│lnie w Polsce – Passat.

Projekt od Giugiaro

Zbudowany na tej samej platformie, co Audi 80 z 1972 roku, posiada┼é wzd┼éu┼╝nie umieszczony silnik i nap─Öd na przednie ko┼éa. Nadwozie nowego VW produkowano w wariancie  2- i 4-drzwiowym typu sedan i 3- oraz 5-drzwiowym typu limuzyna.

VW-Passat-B1-reflektor przedni

Konstrukcja poszczeg├│lnych typ├│w r├│┼╝ni┼éa si─Ö przede wszystkim klap─ů baga┼╝nika, otwieran─ů z szyb─ů lub bez. D┼éugo┼Ť─ç samochodu wynosi┼éa 4190 mm, czyli mniej, ni┼╝ ma Golf sz├│stej generacji.

VW-Passat-B1-widok od tylu

W 1974 roku pojawi┼é si─Ö Variant, czyli odmiana kombi. Trzy lata p├│┼║niej auto poddano face liftingowi, a produkcj─Ö w Europie zako┼äczono w 1980 roku. Ta niezbyt pasjonuj─ůca historia to pocz─ůtek jednego z najpopularniejszych samochod├│w koncernu VW. Obecnie najnowsza generacja Passata, bo o nim mowa, jest nadal flagow─ů limuzyn─ů koncernu. Pierwszy jego model, oznaczony symbolem B1, zaprojektowany zosta┼é przez Giorgetto Giugiaro.

VW-Passat-B1-napis Passat L

Ten sam projektant odpowiada┼é za nie┼Ťmiertelny kszta┼ét Golfa pierwszej generacji. Pod wzgl─Ödem technicznym B1 jest najmniejszym przedstawicielem linii Passat├│w. O wysokich walorach u┼╝ytkowych samej konstrukcji mo┼╝e ┼Ťwiadczy─ç to, ┼╝e w Brazylii ostatnie Passaty pierwszej generacji zjecha┼éy z ta┼Ťm produkcyjnych w 1988 roku. Ciekawostk─ů jest r├│wnie┼╝ rynek w USA, gdzie auto sprzedawano pod nazw─ů Dasher.

Ponadczasowy Passat B1

Prezentowany B1 jest prawdziwym unikatem. Czas i koleje los├│w prawie doszcz─Ötnie zniszczy┼éy znakomit─ů wi─Ökszo┼Ť─ç tych wiekowych aut. Kiedy jecha┼éem na spotkanie z jego w┼éa┼Ťcicielem, spodziewa┼éem si─Ö, ┼╝e auto b─Ödzie klasykiem w dobrym stanie z zadbanym wn─Ötrzem.

VW-Passat-B1-tylna lampa

Rosn─ůca popularno┼Ť─ç youngtimer├│w sprawia, ┼╝e coraz wi─Öcej os├│b porywa si─Ö na restaurowanie wiecznie m┼éodych VW z dusz─ů w stylu retro. Otwarcie trzeba przyzna─ç, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç projekt├│w ko┼äczy si─Ö na zamiarach i szumnych zapowiedziach ca┼ékowitej odbudowy, po czym auta znowu szukaj─ů pasjonata, kt├│ry przygarnie je pod sw├│j dach.

Gdy dojecha┼éem na miejsce, a w┼éa┼Ťciciel otworzy┼é drzwi gara┼╝u, z uznaniem pokiwa┼éem g┼éow─ů. Passat B1 w czystej postaci, bez zb─Ödnych dodatk├│w, bez niepotrzebnych zmian, ot, odrestaurowany klasyk. Po kr├│tkiej rozmowie dowiedzia┼éem si─Ö, ┼╝e auto pochodzi 1976 roku i mia┼éo dw├│ch w┼éa┼Ťcicieli. Ka┼╝de spojrzenie na karoseri─Ö potwierdza┼éo pierwsze wra┼╝enie nienagannego stanu blacharskiego i lakierniczego.

VW-Passat-B1-zamek bagaznika

Motywowany dziennikarskim w┼Ťcibstwem i zwyczajn─ů ciekawo┼Ťci─ů po┼éo┼╝y┼éem si─Ö, by oceni─ç stan prog├│w i pod┼éogi ┼╝├│┼étego Passata. Kiedy wsta┼éem i otrzepa┼éem kolana z resztek py┼éu z dezaprobat─ů popatrzy┼éem w stron─Ö mojego 9-letniego samochodu, na kt├│rym pojawiaj─ů si─Ö pierwsze oznaki korozji.

VW-Passat-B1-bagaznik

Po kr├│tkiej rozmowie z w┼éa┼Ťcicielem doszli┼Ťmy do wniosku, ┼╝e po prostu teraz ju┼╝ nie robi si─Ö takich samochod├│w.

Silniki Passat B1

Zajrza┼éem pod mask─Ö. Poprzecznie umieszczony silnik o pojemno┼Ťci 1,3 litra wygl─ůda┼é, jakby by┼é jeszcze docierany. Ma┼ée jednostki nap─Ödowe w latach 70. by┼éy odpowiedzi─ů na kryzys paliwowy na ┼Ťwiecie.

VW-Passat-B1-silnik

Po latach 50., w kt├│rych ekonomia by┼éa s┼éowem abstrakcyjnym, przysz┼éa pora na oszcz─Ödzanie. W wyniku tego procesu najwi─Ökszy motor, jaki mo┼╝na by┼éo znale┼║─ç pod mask─ů B1,. mia┼é pojemno┼Ť─ç 1600 ccm. Wracaj─ůc jednak do  silnika prezentowanego samochodu, musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e dawno nie widzia┼éem jednostki w takim stanie technicznym. Co wi─Öcej, w┼éa┼Ťciciel zapewni┼é mnie, ┼╝e pracuje r├│wnie przyjemnie jak wygl─ůda.

VW-Passat-B1-alternator Bosch

Zapytany o przebieg, z u┼Ťmiechem na ustach powiedzia┼é: 27 tysi─Öcy kilometr├│w. Zerkn─ůwszy wcze┼Ťniej na zegary zauwa┼╝y┼éem tam ten wynik, lecz by┼éem pewien, ┼╝e licznik wyzerowa┼é si─Ö co najmniej kilka razy. Wiedziony ciekawo┼Ťci─ů zacz─ů┼éem wypytywa─ç o histori─Ö auta. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e przez blisko 5 lat sta┼éo u dilera Volkswagena w Kolonii pe┼éni─ůc rol─Ö maskotki salonu.

VW-Passat-B1-tunel ┼Ťrodkowy

Potem zosta┼éo kupione przez zamo┼╝nego starszego pana, kt├│ry przejecha┼é nim przez 28 lat niespe┼éna 23 tysi─ůce kilometr├│w. Opowie┼Ť─ç ta przypomina bajk─Ö prosto z serwis├│w aukcyjnych, ale oryginalne po┼╝├│┼ék┼ée ju┼╝ dokumenty u┼Ťwiadomi┼éy mi, ┼╝e w tym przypadku jest to stuprocentowa prawda.

VW-Passat-B1-dzwignia zmiany biegow

Doskona┼éy stan techniczny samoch├│d zawdzi─Öcza┼é byciu raczej eksponatem ni┼╝ przedmiotem u┼╝ytkowym, gdy┼╝ jego pierwszy w┼éa┼Ťciciel kolekcjonowa┼é samochody dla czystej przyjemno┼Ťci ich posiadania. Do Polski auto trafi┼éo prosto z serwisu aukcyjnego Ebay, za po┼Ťrednictwem kt├│rego sprzedane zosta┼éo po do┼Ť─ç rozs─ůdnej cenie.

Oryginalne wn─Ötrze B1

Kontynuuj─ůc ogl─Ödziny wsiad┼éem do ┼Ťrodka. Wszyscy doskonale wiemy, jak pachn─ů nowe auta. Przyzna─ç musz─Ö, ┼╝e pierwszy raz zapach nowo┼Ťci poczu┼éem w samochodzie starszym ode mnie o blisko dekad─Ö.

VW-Passat-B1-kokpit

Stan tapicerki wprawi┼éby w zdumienie nawet najwi─Ökszego malkontenta. Oryginalno┼Ť─ç ponad wszystko, mo┼╝na by powiedzie─ç, parafrazuj─ůc s┼éowa pewnej pie┼Ťni. Kiedy zachwyca┼éem si─Ö stanem dywanik├│w i foteli, w┼éa┼Ťciciel wr─Öczy┼é mi kluczyki i z iskierkami w oczach zapyta┼é, czy nie zechcia┼ébym si─Ö przejecha─ç.

VW-Passat-B1-oryginalne zegary

Prawd─Ö m├│wi─ůc tak podekscytowany nie by┼éem od czasu przeja┼╝d┼╝ki Golfem W12 na jednej z zamkni─Ötych prezentacji. Passat nie przyspiesza┼é niczym rakieta, nie by┼é przesadnie cichy, silnik z wyczuwaln─ů rezerw─ů reagowa┼é na dodawanie gazu, jednak moja rado┼Ť─ç ros┼éa z kilometra na kilometr.

 

Po powrocie na miejsce postoju w┼éa┼Ťciciel przetar┼é polerowane felgi z Porsche, kt├│re s─ů jedynym nieoryginalnym dodatkiem do wiekowego auta. Ko┼éa te, zwane potocznie telefonami, nie gryz─ů si─Ö z ca┼éo┼Ťci─ů, jako ┼╝e ich projekt deski kre┼Ťlarskie opuszcza┼é w podobnym okresie co prezentowany samoch├│d.

VW-Passat-B1-felga z logo Porsche

Ta niesamowita podr├│┼╝ Passatem na d┼éugo zapad┼éa mi w pami─Ö─ç. Je┼║dzi┼éem w swoim ┼╝yciu ju┼╝ wieloma samochodami szybszymi, wygodniejszymi i m┼éodszymi od ┼╝├│┼étego B1, jednak przeja┼╝d┼╝ka ┼╝adnym z nich nie wywo┼éa┼éa takiego u┼Ťmiechu na mojej twarzy…

Władysław Wyperowicz

Fot. Mikołaj Urbański

VW-Passat-B1-widok z przodu

DANE & FAKTY

VW Passat B1 1976 r.

SILNIK: 1,3 l, 55 KM.

NADWOZIE: brak modyfikacji, całkowicie oryginalne.

FELGI: Porsche Teledial, polerowane.

AUDIO: fabryczne radio

(VW TRENDS 2/2010)

Podobne

BMW M3 Touring istnieje i mo┼╝na je kupi─ç – TUNING

Ale przecie┼╝ BMW nie produkuje samochod├│w M-Power w wersji kombi... To prawda. W oficjalnej ofercie nie ma ani M3, ani M5. Zupe┼énie jakby firma podda┼éa ten segment rynku Audi. Mercedes stara si─Ö podbiera─ç klient├│w RS4 i RS6, ale to za ma┼éo. My chcemy igrzysk, wina i M3 Touring. Tak samo pomy┼Ťla┼éa ekipa brytyjskiej firmy M…

Koniec kultowego silnika LS7 V8

Ko┼äczy si─Ö pewna motoryzacyjna epoka w motoryzacji. Z produkcji zostaje wycofany kultowy ju┼╝ motor LS7 V8. Po ┼Ťmierci jednostki V12 od BMW przyszed┼é czas na kres ameryka┼äskiej legendy - LS7 V8. Wprowadzona w 2006 roku jednostka o pojemno┼Ťci 7 litr├│w pojawi┼éa si─Ö po raz pierwszy w Corvette C6 Z06. By┼éa to te┼╝ jedna z niewielu…