Nietuzinkowe, zapadające w pamięć BMW E36 320i - Trends Magazines

Nietuzinkowe, zapadające w pamięć BMW E36 320i

Tuning-BMW-E36-320i-widok z przodu

Albo grubo, albo wcale. Na pewno znacie to powiedzenie! Wojtek, właściciel opisywanego samochodu, postanowił pójść na całość. Półśrodki go nie interesowały. Czy jest grubo? Poznajcie historię nietuzinkowego, zapadającego w pamięć BMW E36 i sami odpowiedzcie na wyżej zadane pytanie!

Debiutujące w 1990 roku BMW E36 było kolejną generacją popularnej trójki. Samochód oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych (sedan, coupé, kombi, cabrio, compact) z wieloma silnikami do wyboru. Oferta była bardzo bogata i dopasowana do oczekiwań ówczesnych klientów. Teraz, po ponad 20 latach od zakończenia produkcji generacji E36, auto nie cieszy się zbyt wielkim uznaniem. Wiele egzemplarzy jest bardzo wyeksploatowanych. Dzięki okazyjnym cenom używanych E36 ten model jest bardzo często wybierany przez fanów jazdy bokiem o różnych stopniach umiejętności.

Tuning-BMW-E36-320i-widok z przodu

Typowy gruz?

Zanim Wojtek stał się właścicielem prezentowanego auta, zdążył pojeździć kilkoma modelami BMW. Cenił je głównie ze względu na tylny napęd. Kolejne E36 w odmianie sedan nie było mu potrzebne do szczęścia. Jednak kiedy pewnego wieczoru w 2018 roku odezwał się do niego kolega, w którego E36 doszło do wyrwania tak zwanego wózka, postanowił uratować auto przed wysyłką na złom. A tam bez wątpienia by trafiło, gdyż naprawa tego elementu byłaby czasochłonna i mało opłacalna. Wojtek odkupił zniszczoną trójkę za kilkaset złotych i od razu zabrał się za przywracanie jej do życia.

(Nie)typowy sedan

Tuning-BMW-E36-320i-widok z boku

Samochód został wyprodukowany w 1991 roku. To wersja 320i z silnikiem M50B20 pod maską. Seryjnie auto było ubogo wyposażone, a bramy fabryki opuściło z nadwoziem w granatowym kolorze. Teraz, jak widać na zdjęciach z oryginalnej barwy lakieru niewiele zostało – srebrny kolor karoserii nadał autu już poprzedni właściciel. Gdy auto trafiło do Wojtka, było w kiepskim stanie. Miało wiele zużytych elementów w wyniku zarówno codziennej eksploatacji, jak i wykorzystywania auta w amatorskim sporcie samochodowym. Trójka wymagała wiele pracy. Jednak Wojtek nie zamierzał się poddawać!

Mam plan!

Tuning-BMW-E36-320i-widok z tyłu

Na początku zaznaczę, że wszelkie prace przy samochodzie Wojtek wykonał samodzielnie. Wykorzystanie wielu elementów pochodzących z innych modeli to także jego własne pomysły. Bardzo szanujemy takie podejście!

Tuning-BMW-E36-320i-widok z tyłu

Pierwsze prace i zmiany związane były ze wspomnianym już uszkodzonym wózkiem. Wojtek wspawał jego mocowania oraz wzmocnienia. Po tych naprawach auto mogło już bezpiecznie poruszać się po drogach. Jednak to był dopiero początek szeregu modyfikacji.

Tuning-BMW-E36-320i-tylny dyfuzor

Nudny srebrny sedan został pokryty graffiti. Dzięki temu zaczął wyglądać kontrowersyjnie i nieszablonowo, zwracał na siebie uwagę. Szczególnie podobał się dzieciom, które radośnie reagowały na tak kolorowe auto. Następnie przyszła kolej na montaż innych felg, modyfikację zawieszenia oraz metamorfozę wnętrza.

Nisko, bardzo nisko

Najwięcej trudności przysporzyło spasowanie karoserii. Samochód miał zostać maksymalnie obniżony. Miał stwarzać wrażenie, że nie ma prawa jeździć, a tym bardziej skręcać. Pneumatyczne zawieszenie? Nie wchodziło w grę. Pod uwagę brany był tylko „gwint” AP. Obniżanie zakończyło się, gdy wolną przestrzeń między karoserią a kołami mierzono za pomocą… kartki papieru. W zawieszeniu pojawiły się poliuretanowe odboje, cambery oraz wiele autorskich modyfikacji. Efekt możecie podziwiać na zdjęciach.

Tuning-BMW-E36-320i-tylne koło

Kontrowersje, ale i olbrzymie zainteresowanie budzą felgi. To model Kailline w rozmiarze 8,5J z przodu oraz 9,5J z tyłu z dekielkami wyciętymi na CNC.

Tuning-BMW-E36-320i-fotele

Do wnętrza auta trafiły obszyte na nowo kubełkowe fotele Bimarco Expert 2 oraz szelkowe pasy. Kierownica z funkcją quick release także nie jest standardowa.

Tuning-BMW-E36-320i-kokpit

Najmniej zmieniło się od strony mechanicznej. Patrząc na auto z zewnątrz od razu widać, że samochód nie jest szybki. Montaż mocnego silnika mijałby się z celem. Chociaż pod maską pojawił się nowy motor o mniejszym przebiegu i zdecydowanie lepszej kondycji niż silnik montowany w fabryce. Dodam, że była to także dwulitrowa jednostka M50B20.

Plusy i minusy

Co Wojtek najbardziej lubi w swoim aucie? Styl i nietuzinkowość. E36 jest dość często modyfikowanym modelem, ale samochód widoczny na zdjęciach zdecydowanie się spośród nich wyróżnia. Udało się osiągnąć cel wprowadzenia wielu mniej lub bardziej kontrowersyjnych modyfikacji.

Tuning-BMW-E36-320i-kokpit

Minusy? Są dość oczywiste. Bardzo mały prześwit sprawia olbrzymie problemy podczas jazdy. Poruszanie się po mieście wymaga dobrego planowania trasy, a tory tramwajowe mogą okazać się przeszkodą nie do pokonania. W takiej sytuacji przydają się… deski, które są stałym elementem wyposażenia bagażnika!

Tuning-BMW-E36-320i-widok z boku

Pokaż się!

Auto jest częstym gościem na trójmiejskich i ogólnopolskich zlotach motoryzacyjnych. E36 Wojtka można było podziwiać na DKG, Wanreds, Lowstyle, Seaside czy imprezach związanych z marką BMW. Samochód otrzymał wiele nagród, ale także spotkał się z krytyką ze względu na zbyt kontrowersyjny i odważny dla wielu osób styl.

Tuning-BMW-E36-320i-fotele

 

Czy projekt jest skończony? Wojtek nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Przecież w tego typu aucie zawsze jest coś do zrobienia. Pojawiają się nowe pomysły i plany. Czy kontrowersyjne BMW E36 doczeka się kolejnych równie odważnych zmian? Czas pokaże!

 

Tuning-BMW-E36-320i-widok z góry

BMW E36 320i; 1991 rok

SILNIK/ NAPĘD
2.0 M50B20, 150 KM, 190 Nm, manualna, pięciostopniowa skrzynia biegów, napęd na tylną oś
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie gwintowane AP, hamulce przednie i tylne tarczowe – seryjne, cambery, poliuretanowe odboje
KOŁA/ OPONY
Felgi Kailline 8,5J z przodu oraz 9,5J z tyłu
NADWOZIE
Srebrny lakier, graffiti na nadwoziu, dyfuzor
WNĘTRZE
Fotele Bimarco Expert 2, szelkowe pasy, kierownica z funkcją quick release
AUDIO
Radio Pioneer
STYL
Stance
WŁAŚCICIEL
Wojtek Gruzzklas

(BMW TRENDS 1/2021)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Karmann Ghia Typ 14 1971 r. auto w ruchu

Karmann Ghia Typ 14 – piękne wspomnienie z archiwum TRENDS

Przez 16 lat ukazywania się VW TRENDS pokazaliśmy wiele ciekawych aut i związanych z nimi historii. Warto wrócić do numeru 2/2013 i opowieści o Karmannie Ghia Typ 14. Oto ona... Dawno temu, gdy zaczynałem przygodę z samochodami, na swojej drodze spotkałem Garbusa i zakochałem się w nim bez reszty. Pierwszy, co prawda, to był jakiś…

BMW iDrive – rodzaje, usterki, naprawy. Co trzeba wiedzieć?

System BMW iDrive uprzyjemnia czas spędzany w samochodzie, zapewniając wygodny dostęp wielu elementów jego wyposażenia, nawigacji, plików multimedialnych, aplikacji czy zasobów internetu. Niestety, iDrive potrafi też płatać figle, a jego naprawa zwykle jest zadaniem dla specjalisty. Działając metodą prób i błędów można więcej zepsuć, niż naprawić. Piętnaście lat temu w BMW serii 7 (E65) zadebiutował…