Niebanalna Jetta - Trends Magazines

Niebanalna Jetta

Czas mija, ale nie dla nich. Spośród mnóstwa seryjnych pojazdów tylko niektóre mają szansę na niebanalną korektę urody. Tak, jak ten Volkswagen Jetta.

 

Takie skądinąd oczywiste stwierdzenie przychodzi mi na myśl, kiedy patrzę na kultowo „doprawione” samochody starszej daty. Dla wszystkich VW-zakręconych często serfujących w sieci słowo cultstyle i związane z nim forum z pewnością nie są obce. A dla pozostałych… No cóż, znajdźcie je jak najszybciej i zacznijcie odwiedzać! Prezentowana Jetta jest jednym z wielu samochodów, które możecie tam odnaleźć.

Czysta forma niemieckiej szkoły tuningu

Umiłowanie czystej formy niemieckiej szkoły tuningu to główna cecha łącząca ludzi udzielających się na wspomnianym forum. Nie ma tam miejsca dla aut z kilogramami szpachli na karoserii, siatkami z hipermarketów budowlanych w każdym możliwym otworze zderzaków, neony pod podwoziem i w spryskiwaczach przednich szyb oraz tysiące „mądrych inaczej” wynalazków, zabijających oryginalny styl samochodów ze znaczkiem VW.

Choć Jetta Jacka jest „pełnoletnia” to miała jednak sporo szczęścia. Trafił w dobre ręce, które z miesiąca na miesiąc sprawiają, że autko nabiera kultowego stylu. W tym przypadku dawcami różnych organów były dwa modele VW. Pierwszy z nich to Golf MK2. Z modelu GTI 16V pochodzi dokładka przedniego zderzaka. Tak zwane cienkie zderzaki z chromowanymi wstawkami również są elementem dodanym. Nadto w przednim przyciemnione zostały kierunkowskazy. Nakładki na nadkola implantowano także z Golfa GTI drugiej generacji. Od tego samego dawcy pochodzą też listwy ochronne drzwi.

Atrapa chłodnicy pamięta jeszcze pierwsze modele Jetty z lat osiemdziesiątych. Kiedyś była częścią takiego właśnie modelu. Tylne dwukolorowe lampy nie zostały wyprodukowane w Europie. Biało-czerwone światła przebyły daleką drogę zza wielkiej wody. Do kultowych dodatków należą na pewno znaczki z przeznaczonych na amerykański rynek modeli Jetty.

Gwintowane zawieszenie i koła BBS

Emblematy WOB Edition (Wolfsburg Edition) różnią się od dobrze nam znanych europejskich wersji kolorem. Na Starym Kontynencie były zawsze czarne, te z USA są białe. I właśnie takie zdobią błotniki Jetty. Ramki szyb w drzwiach zostały zmienione na chromowane, a maskę zaopatrzono w skórzane wdzianko. Smaczku stylizacji dodają obręcze z lekkich stopów oraz zawieszenie.

Zgodnie z zasadami niemieckiej szkoły tuningu, Jetta leży nisko przy ziemi, a w nadkolach ma zamontowane kultowe skręcane felgi BBS. Usunięcie seryjnego zawieszenia było więc w tym przypadku najzupełniej naturalne. Zastąpiono je gwintowanymi amortyzatorami H&R z przodu oraz amortyzatorami Bilsteina i sprężynami H&R z tyłu. Dzięki takiemu zabiegowi w nadkolach znalazły się 15-calowe obręcze z polerowanym rantem. Felgi BBS RM mierzą 7×15 cali. Założono na nie opony w rozmiarze 195/45/R15.

 

W oczekiwaniu na swap silnika

Pod maską jeszcze przez kilka tygodni pracować będzie seryjny silnik. Pojemność 1,6 litra i moc rzędu 70 KM powodują, że u zdecydowanej większości kierowców podczas wyprzedzania ciężarówek pamięć przewija z przyśpieszoną prędkością film ich życia.

Tuning VW Jetta tylna lampa

Drugi silnik o mocy 112 KM i pojemności 1781 ccm może nie uczyni z Jetty rakiety, jednak na pewno będzie się doskonale prezentował. Spora część jego elementów została bowiem wyczyszczona i poddana chromowaniu. Miejmy jednak nadzieję, że z czasem pod maską pojawi się więcej modyfikacji podnoszących moc tego samochodu.

WOB Edition

Wnętrze Jetty wita pasażerów i kierowcę fotelami oraz kierownicą z Corrado. Odnajdziemy tu również kilka dodatków z dobrze już znanym nam logo WOB Edition.

Fabryczne zegary Jacek wymienił na wersję digifiz VDO z Golfa MK2 GTI. W środkowej konsoli tuż nad radioodtwarzaczem Clariona znalazło się również miejsce na trzy dodatkowe wskaźniki – „budziki” w chromowanych obwódkach firmy VDO wskazują ciśnienie i temperaturę oleju oraz poziom napięcia instalacji elektrycznej.

Mikołaj Urbański

Fot. autor

 

 

VW Jetta 1990 r.

SILNIK: seryjny 1,6 l o mocy 70 KM. W trakcie składania i montowania jest nowy motor 1,8 l 8 V 112 KM z dużą liczbą chromowanych elementów.

NADWOZIE: dokładka przedniego zderzaka Golf MK2 GTI 16V, przyciemniane kierunki, poszerzenia nadkoli Golf MK2 GTI, chromowane ramki szyb, atrapa chłodnicy Jetta I, zderzaki z chromowanymi wstawkami, lampy tył – USA, znaczki WOB Edition – USA.

ZAWIESZENIE: gwintowane amortyzatory H&R – przód, amortyzatory Bilsteina i sprężyny H&R – tył, felgi BBS RM mierzą 7×15 cali i opony 195/45/R15.

WNĘTRZE: siedzenia i kierownica Corrado, zegary Digifiz, wskaźniki VDO, dodatki WOB Edition.

WŁAŚCICIEL: JACO jaconty@o2.pl

(VW TRENDS 3/2007)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW kontra Ferrari

Bardzo lubimy wyścigi carwow. Często zaskakują nas wynikami i dają do myślenia... Tym razem na linii startu stanęły trzy potężne samochody klasy GT. W niebieskim narożniku jest BMW M8 Competition (4.4 V8: 625 KM, 750 Nm, AWD). W czarnym narożniku włoska legenda- Ferrari GTC4 Lusso (6.3 V12: 690 KM, 692 Nm, AWD). Stawkę uzupełnia grafitowy…

Wielozadaniowy T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion

Kiedyś było prościej. Małe było Polo, Golf średni, a Passat duży. I koniec. Klient idąc do salonu po „auto dla ludu” zasadniczo wybierał spomiędzy różnych wariantów tych trzech platform. XXI wiek przyniósł jednak nieodwracalne zmiany. Nadeszła era SUV-ów. Zaczęło się od „zmiękczania” dużych terenówek, ale trend nabierał tempa i w efekcie oferta VW jest dziś…