Na tych częściach nie oszczędzaj, bo zapłacisz dwa razy - Trends Magazines

Na tych częściach nie oszczędzaj, bo zapłacisz dwa razy

Automotive suspension test and brake test rolls in a auto repair service.

Oszczędzanie jest bardzo dobrą cechą, pod warunkiem, że robimy to z głową. W przypadku napraw samochodów ma to kluczowe znaczenie, bo my, Polacy lubimy oszczędzać tam, gdzie nie trzeba. Zobacz, na których częściach nie warto oszczędzać, żeby potem nie żałować.

Przeważnie, gdy mechanik doradza nam, aby wymienić coś kompleksowo lub nie najtaniej, podejrzewamy go o naciąganie. Jednak wybierając opcję „po kosztach” sami robimy sobie przykrość i narażamy się na kolejne, dodatkowe wydatki. Potem robi się błędne koło, bo najczęściej za kolejne awarie obwiniamy mechaników i „naciągaczy”. A tego wszystkiego można uniknąć, mając świadomość, na jakich elementach lepiej nie oszczędzać. 

Zawsze da się trochę zaoszczędzić, jeśli naprawa polega tylko na usunięciu usterki. Jednak niektóre podzespoły wymagają kompleksowego podejścia. 

1. Układ wtryskowy 

O nowoczesnych dieslach pojawiło się bardzo dużo złych opinii. Ale większość z nich wypływa od osób, które chciały zaoszczędzić na naprawach. Układy Common Rail są skomplikowane, a ich naprawy dobrze jest zlecać profesjonalistom i podchodzić do ich napraw kompleksowo. Przyczyną usterki układu może być np. wycierająca się pompa paliwa, z której opiłki zniszczyły wtryskiwacz. Patrząc na cały układ wiadomo, że opiłki trafiły do każdego elementu układu wtryskowego. Dlatego zamiast wymienić tylko jeden wtrysk należy wymienić wszystkie. Ale na tym nie koniec. Mechanicy zalecają też m.in. płukanie układu, wymianę zbiornika paliwa, szyny Common Rail czy przewodów. 

BMW_N53_HPI_Twin_Turbo

2. Turbosprężarka

Podobnie jak przy wtryskach, tak i podczas awarii turbosprężarki warto pokusić się o kompleksowy serwis, aby nie płacić podwójnie później. Wymienić powinno się nie tylko turbosprężarkę, ale także intercooler, którego w zasadzie nie da się wyczyścić. Nowy przewód intercoolera to już niewielki, ale istotny wydatek, jeśli porównać to z kosztem ponownej wymiany turbiny. W ramach naprawy dobrze jest wymienić także przewody olejowe do turbosprężarki.

3. Rozrząd i osprzęt 

Coraz więcej nowoczesnych jednostek napędzanych jest przez łańcuch rozrządu. Kiedyś to rozwiązanie było drogie, ale bardzo trwałe. Dziś z trwałością jest już gorzej, a jeśli przyjdzie nam już do jego wymiany warto to zrobić kompleksowo. Wymieniajmy wszystkie te elementy, które da się wymienić, ponieważ konsekwencje późniejszej awarii którejkolwiek są bardzo kosztowne. Niektóre silniki przy wymianie rozrządu wymagają jego wyjęcia, czy też czasochłonnego rozpinania skrzyni biegów od niego. W takich sytuacjach należy wykonać nie tylko to, co było zaplanowane, ale także zlecić wymianę innych elementów, które prędzej czy później też się zużyją. W przeciwnym przypadku trzeba będzie dwa razy płacić za robociznę plus ewentualnie za elementy, które przy okazji się zepsują.Hamulce i koło BMW X6M 50d (G06)

4. Układ hamulcowy

Przykładem zgubnych oszczędności to także prosta wymiana klocków i tarcz hamulcowych. Jeśli chodzi o klocki, można je wymienić w godzinę, a usługa nie kosztuje majątku. Warto przy okazji sprawdzić zaciski, fakt generuje to dodatkowe koszty, jednak brak kontroli tych elementów może spowodować późniejsze problemy. „Stojące” zaciski sprawią, że cały układ hamulcowy będzie niesprawny, co w konsekwencji może nawet blokować koła i wpływać na zużycie nie tylko części, lecz także paliwa. Przy okazji warto też sprawdzić stan tarcz oraz jarzma i dobrze nasmarować układ. Czasami konieczną czynnością jest także przegląd piast i łożysk oraz ich czyszczenie. Jeśli piasta jest zużyta na nic zda się wymiana tarcz na nowe, bo te za chwilę będą krzywe. 

5. Zawieszenie

W zasadzie każda ingerencja w układ zawieszenia powinna kończyć się kontrolą geometrii. Bez tego szybciej zużyją się opony, a każda z nich jest z reguły droższa, niż regulacja zawieszenia.

Ten tekst nie powstał z myślą o kieszeni mechaników, ale przede wszystkim użytkowników. W przypadku wielu aut (szczególnie BMW) warto jest zwrócić uwagę na kompleksowe podejście do serwisu, aby cieszyć się pełnią możliwości swojego samochodu i nie wyrobić sobie później złej opinii na temat danej marki.

Nie polecamy także tanich wymian „na chwilę” lub „pod sprzedaż”, bowiem nikt z nas kupując używane auto nie chciałby natrafić na fuszerkę przeprowadzoną na tanich częściach. Inwestujmy w swoje samochody, a te będą nam wdzięczne!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Kolejne problemy z silnikami BMW. Sprawdź, czy dotyczą Twojego modelu

Wydawałoby się, że problem silników BMW z wadliwymi łańcuchami rozrządu i samozapalającymi się chłodniczkami EGR został już zażegnany. Okazuje się jednak, że pojawiają się kolejne doniesienia o poważnych wadach. Sprawdź, których silników BMW należy unikać jak ognia. Wielu kierowców pokochało wysokoprężne jednostki BMW. Nie ma się co dziwić, niskie spalanie, dobra kultura pracy i świetne…

Logo Alpina

Historia marki Alpina w 9 minut – WIDEO

Czy wiecie kiedy firma Alpina po raz pierwszy podjęła się modyfikowania BMW? A może zastanawialiście się nad tym, co przedstawia logo niemieckiej manufaktury? Odpowiedź na te pytania oraz mnóstwo innych informacji o marce Alpina znajdziecie w tym filmiku. Po polsku! Tę ciekawą produkcję przygotował polski kanał Wheel with it. Film zaczyna się wraz z początkami…