Pierwsza generacja (F26) debiutowała w 2014 roku i w ciągu czterech lat BMW sprzedało około 200 tysięcy sztuk tego modelu. Nic dziwnego, że producent nabrał ochoty na więcej i w 2018 roku, podczas 88 Geneva International Motor Show, zaprezentował najnowszy model drugiej generacji, oznaczony kodem G02. Gama silników obejmuje 2- i 3- litrowe motory benzynowe oraz 2- i 3-litrowe diesle, które sprzęgane są z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów Steptronic. Nasz testowy xDrive20i ma 190-konny turbodoładowany dwulitrowy silnik Diesla i napęd na wszystkie koła.
Skrojone na miarę
Jestem dość konserwatywny i tego typu nadwozie wciąż budzi we mnie wiele wątpliwości. Czemu nie kupić normalnego SUV-a X3 albo po prostu BMW serii 3, np. w wersji Touring. Mimo tych wszystkich myśli X4 już od pierwszych sekund skradło moje serce.
To auto jest pod wieloma względami bardzo dobrym optymalnym rozwiązaniem i poczułem się w nim jak w dobrze skrojonym garniturze. X4 ma 4752 mm długości i 1621 mm wysokości, dzięki temu jest wystarczająco duże i masywne, żeby zapewnić pożądane przez klientów poczucie bezpieczeństwa i wysoką pozycję za kierownicą.
Jednocześnie te wymiary mówią, że X4 nie jest ogromnym krążownikiem nienadającym się do zatłoczonego miasta czy np. drugim autem dla małżonki. Masywne podniesione podwozie i duże koła zdają się też nie mieć wpływu na pracę zawieszenia. Pomimo podniesionego środka ciężkości X4 świetnie się prowadzi, w stylu, jaki znamy z innych modeli BMW. Jest przy tym wyjątkowo komfortowe i bardzo dobrze wybiera wszystkie nierówności. Warto nadmienić, że rozkład mas wynosi 50:50 pomiędzy osiami.
Nie jest to jednak auto sportowe. Choć jeździ bardzo stabilnie w każdych warunkach, na ruchy kierownicy reaguje z niewielkim opóźnieniem i jest to odczuwalne przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Natomiast turbodoładowana dwulitrówka radzi sobie z ważącym 1925 kg autem całkiem dobrze.
Dzięki świetnemu napędowi na wszystkie koła xDrive przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 7,9 sekundy, ale prędkość maksymalna to jedynie 213 km/h. Ośmiostopniowy automat Steptronic z funkcją Launch Control bezszelestnie zmienia biegi, a jego. Jedynie elektronika sterująca pedałem gazu i skrzynią biegów jest zaprojektowana tak, żeby auto reagowało z niewielkim opóźnieniem. Dzięki temu X4 sprawia wrażenie, jakby było większym autem, niż jest w rzeczywistości.
Piękno wykończenia
Nasze X4 zostało fabrycznie pokryte pięknym lakierem o nazwie Czerwone Flamenco z brylantowym połyskiem. Ten dość agresywny i nowoczesny kolor dobrze pasuje do przysadzistej linii nadwozia. Gruba skórzana kierownica M świetnie leży w dłoniach i jest klasycznie okrągła – to odświeżający widok w czasach, gdy producenci prześcigają się w projektowaniu coraz bardziej dziwnych kształtów tego przyrządu.
Szeroka konsola środkowa ma głęboki schowek w podłokietniku i drugi pojemny w jej przedniej części, wykończony pięknym dekorem z dużym logo X4. Tam znajdziemy też bezprzewodową ładowarkę dla telefonów komórkowych. Wyżej znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji z monochromatycznym wyświetlaczem, który w dzień wyświetla informacje na biało, a w nocy na czerwono.
Nad wszystkim góruje panoramiczny, skierowany do kierowcy wyświetlacz iDrive, który można obsługiwać za pomocą pokrętła iDrive Touch lub dotykowo na ekranie, co nie jest jeszcze oczywiste we wszystkich autach konkurencji. Wnętrze rozświetla ambientowe oświetlenie, które obejmuje też podświetlenie drzwi, a jego barwę można zmieniać z pozycji menu. Najważniejsze jednak, że X4 oferuje dobrą ilość miejsca w obu rzędach.
Pasażerowie tylnej kanapy mają 27 mm więcej miejsca na nogi niż w X4 pierwszej generacji – to ogromna różnica. Jedynie bardzo wysokie osoby mogą narzekać na mało wolnej przestrzeni nad głową, ale to typowe dla wszystkich konstrukcji coupé. Miłym zaskoczeniem jest bagażnik – foremny i pojemny (525 litrów).
Gdzie się sprawdzi X4
Druga generacja X4 pokazuje, jak dojrzała jest to konstrukcja. Świetne nastawy zawieszenia i dynamiczne silniki doskonale radzą sobie z wysokim i nielekkim przecież autem. Optymalne, moim zdaniem, rozmiary sprawiają, że X4 to naprawdę pojazd wielozadaniowy z potężnym bagażnikiem i komfortową ilością miejsca dla podróżnych. Sprawdzi się w mieście i poza nim.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor
BMW X4 xDrive20d
NADWOZIE
Dł./ szer./ wys. (mm) 4752/ 1918/ 1621
Rozstaw osi (mm) 2864
Pojemność bagażnika (l) 525
Masa własna (kg) 1925
SILNIK/ NAPĘD
Typ, liczba zaworów R4 16V turbo
Poj. skokowa (ccm) 1995
Maks. moc (KM/ przy obr./min) 190 (400–4.000)
Maks. mom. obr. (Nm/ przy obr./min) 400 (1.750–2.500)
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Napędzana oś obie (xDrive)
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 7,9
V maks. (km/h) 213
Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test) 6/8,1
CENA
Podstawowa 217.900,00 zł
Testowanego modelu 247.800,00 zł
(BMW TRENDS 1/2021)