Małe, ale ciekawe BMW X4 xDrive20d - Trends Magazines

Małe, ale ciekawe BMW X4 xDrive20d

BMW X4 20d
BMW wymyśliło kolejny nowy rodzaj nadwozia (SAC) wraz z pojawieniem się w 2007 roku modelu X6. Okazał się wielkim światowym sukcesem. Dzięki temu koncern nabrał apetytu na poszerzenie gamy modeli Sports Activity Coupé i teraz w ofercie mamy duże X6, małe X2 i prezentowane X4.

Pierwsza generacja (F26) debiutowała w 2014 roku i w ciągu czterech lat BMW sprzedało około 200 tysięcy sztuk tego modelu. Nic dziwnego, że producent nabrał ochoty na więcej i w 2018 roku, podczas 88 Geneva International Motor Show, zaprezentował najnowszy model drugiej generacji, oznaczony kodem G02. Gama silników obejmuje 2- i 3- litrowe motory benzynowe oraz 2- i 3-litrowe diesle, które sprzęgane są z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów Steptronic. Nasz testowy xDrive20i ma 190-konny turbodoładowany dwulitrowy silnik Diesla i napęd na wszystkie koła.

BMW X4 20d bagaznik

Skrojone na miarę

Jestem dość konserwatywny i tego typu nadwozie wciąż budzi we mnie wiele wątpliwości. Czemu nie kupić normalnego SUV-a X3 albo po prostu BMW serii 3, np. w wersji Touring. Mimo tych wszystkich myśli X4 już od pierwszych sekund skradło moje serce.

BMW X4 20d logo X4

To auto jest pod wieloma względami bardzo dobrym optymalnym rozwiązaniem i poczułem się w nim jak w dobrze skrojonym garniturze. X4 ma 4752 mm długości i 1621 mm wysokości, dzięki temu jest wystarczająco duże i masywne, żeby zapewnić pożądane przez klientów poczucie bezpieczeństwa i wysoką pozycję za kierownicą.

BMW X4 20d widok z boku

Jednocześnie te wymiary mówią, że X4 nie jest ogromnym krążownikiem nienadającym się do zatłoczonego miasta czy np. drugim autem dla małżonki. Masywne podniesione podwozie i duże koła zdają się też nie mieć wpływu na pracę zawieszenia. Pomimo podniesionego środka ciężkości X4 świetnie się prowadzi, w stylu, jaki znamy z innych modeli BMW. Jest przy tym wyjątkowo komfortowe i bardzo dobrze wybiera wszystkie nierówności. Warto nadmienić, że rozkład mas wynosi 50:50 pomiędzy osiami.

BMW X4 20d przednie fotele

Nie jest to jednak auto sportowe. Choć jeździ bardzo stabilnie w każdych warunkach, na ruchy kierownicy reaguje z niewielkim opóźnieniem i jest to odczuwalne przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Natomiast turbodoładowana dwulitrówka radzi sobie z ważącym 1925 kg autem całkiem dobrze.

BMW X4 20d alumniowe felgi

Dzięki świetnemu napędowi na wszystkie koła xDrive przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 7,9 sekundy, ale prędkość maksymalna to jedynie 213 km/h. Ośmiostopniowy automat Steptronic z funkcją Launch Control bezszelestnie zmienia biegi, a jego. Jedynie elektronika sterująca pedałem gazu i skrzynią biegów jest zaprojektowana tak, żeby auto reagowało z niewielkim opóźnieniem. Dzięki temu X4 sprawia wrażenie, jakby było większym autem, niż jest w rzeczywistości.

Piękno wykończenia

Nasze X4 zostało fabrycznie pokryte pięknym lakierem o nazwie Czerwone Flamenco z brylantowym połyskiem. Ten dość agresywny i nowoczesny kolor dobrze pasuje do przysadzistej linii nadwozia. Gruba skórzana kierownica M świetnie leży w dłoniach i jest klasycznie okrągła – to odświeżający widok w czasach, gdy producenci prześcigają się w projektowaniu coraz bardziej dziwnych kształtów tego przyrządu.

BMW X4 20d kokpit

Szeroka konsola środkowa ma głęboki schowek w podłokietniku i drugi pojemny w jej przedniej części, wykończony pięknym dekorem z dużym logo X4. Tam znajdziemy też bezprzewodową ładowarkę dla telefonów komórkowych. Wyżej znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji z monochromatycznym wyświetlaczem, który w dzień wyświetla informacje na biało, a w nocy na czerwono.

BMW X4 20d zegary

Nad wszystkim góruje panoramiczny, skierowany do kierowcy wyświetlacz iDrive, który można obsługiwać za pomocą pokrętła iDrive Touch lub dotykowo na ekranie, co nie jest jeszcze oczywiste we wszystkich autach konkurencji. Wnętrze rozświetla ambientowe oświetlenie, które obejmuje też podświetlenie drzwi, a jego barwę można zmieniać z pozycji menu. Najważniejsze jednak, że X4 oferuje dobrą ilość miejsca w obu rzędach.

BMW X4 20d tylna kanapa

Pasażerowie tylnej kanapy mają 27 mm więcej miejsca na nogi niż w X4 pierwszej generacji – to ogromna różnica. Jedynie bardzo wysokie osoby mogą narzekać na mało wolnej przestrzeni nad głową, ale to typowe dla wszystkich konstrukcji coupé. Miłym zaskoczeniem jest bagażnik – foremny i pojemny (525 litrów).

Gdzie się sprawdzi X4

Druga generacja X4 pokazuje, jak dojrzała jest to konstrukcja. Świetne nastawy zawieszenia i dynamiczne silniki doskonale radzą sobie z wysokim i nielekkim przecież autem. Optymalne, moim zdaniem, rozmiary sprawiają, że X4 to naprawdę pojazd wielozadaniowy z potężnym bagażnikiem i komfortową ilością miejsca dla podróżnych. Sprawdzi się w mieście i poza nim.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

 

BMW X4 xDrive20d

NADWOZIE

Dł./ szer./ wys. (mm)                                                             4752/ 1918/ 1621

Rozstaw osi (mm)                                                                 2864

Pojemność bagażnika (l)                                                       525

Masa własna (kg)                                                                  1925

SILNIK/ NAPĘD

Typ, liczba zaworów                                                             R4 16V turbo

Poj. skokowa (ccm)                                                               1995

Maks. moc (KM/ przy obr./min)                                           190 (400–4.000)

Maks. mom. obr. (Nm/ przy obr./min)                                  400 (1.750–2.500)

Skrzynia biegów                                                                    8-biegowa automatyczna

Napędzana oś                                                                        obie (xDrive)

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                                                      7,9

V maks. (km/h)                                                                     213

Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test)                            6/8,1

CENA

Podstawowa                                                                          217.900,00 zł

Testowanego modelu                                                            247.800,00 zł

(BMW TRENDS 1/2021)

Podobne

„Foliowanie” BMW 1 M za 10 tys. euro!

„Foliowanie” nadwozia zyskuje popularność. Pozwala na szybką i względnie tanią metamorfozę samochodu, a do tego chroni oryginalny lakier przed uszkodzeniami. Ciekawy projekt z folią w roli głównej zaprezentowała niemiecka firma SchwabenFolia. Karoserię nieprodukowanego już BMW serii 1 M Coupé oklejono winylem w nietuzinkowym kolorze Irie Green. Na tym prace mogłyby zostać zakończone. W końcu 340-konna…

Kupujemy używane BMW F10 M5 (2011-2017). Ceny, zalety, wady i typowe usterki (cz. 5/5)

M GmbH długo broniło się przed turbodoładowanymi silnikami. Nieprzypadkowo. Obecność turbo oznacza mniej liniową reakcję na gaz i gwałtowne oddawanie momentu obrotowego, co utrudnia kontrolę samochodu podczas jazdy na granicy przyczepności. Rynek żąda jednak motorów, które kipią siłą już przy 1500 obr./min, a w cyklu homologacyjnym emitują niewiele dwutlenku węgla, od którego w wielu krajach…