Wielu kierowców marzy o debiutującym w 2011 roku BMW F30. Ta efektowna i produkowana do ubiegłego roku generacja trójki była jednak dość droga. Sytuacja zaczyna ulegać jednak zmianie.
Od dekad seria 3 jest jednym z filarów koncernu BMW. Z generacji na generację to auto klasy średniej staje się coraz większe, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i lepiej wyposażone.
Z technicznego punktu widzenia seria 3 F30 jest krokiem do przodu względem modelu E90. Optymalizacjami budowy zbito masę własną o 40 kg, użyto wyłącznie turbodoładowanych silników, a by ułatwić klientowi skonfigurowanie auta przy zachowaniu jego rozsądnej ceny, wprowadzono linie wyposażeniowe Modern, Luxury i Sport. Standardem stał się pozbawiony nawigacji system iDrive, a na listę opcji trafiły wyświetlacz head-up, system rozpoznawania znaków czy poprawiający osiągi i zmniejszający zużycie paliwa ośmiobiegowy automat ZF 8HP. Najprzyjemniejsze w prowadzeniu są oczywiście wersje wyposażone w duże felgi, niskoprofilowe ogumienie oraz pakiet M z adaptacyjnym zawieszeniem. Najbardziej wymagający mogli dobrać jeszcze bardziej wyrafinowane akcesoria z katalogu M Performance. Za to wszystko BMW żądało dodatkowych pieniędzy, co znajduje odzwierciedlenie w cenach używanych egzemplarzy.
Wciąż atrakcyjne
BMW F30 różni się od poprzednika także wyglądem. Reflektory o nowym kształcie i bardziej wyraziste przetłoczenia dodały mu charakteru i sprawiają, że po prawie dekadzie od premiery F30 wciąż wygląda atrakcyjnie. Na rynku wtórnym szczególnie poszukiwane są egzemplarze z pakietem M, ksenonowymi reflektorami i diodowymi światłami do jazdy dziennej czy efektownymi felgami. Na znalezienie takiego egzemplarza w dobrym stanie, zwłaszcza z sześciocylindrowym silnikiem, trzeba przygotować ponad 80 tys. zł. Obecnie najtańsze egzemplarze – zwykle powypadkowe lub poflotowe odmiany 318d/320d z przebiegami grubo przekraczającymi 200 tys. km – są wyceniane na niecałe 40 tys. zł. Ich zakup trudno jednak polecać. Rynkowa wartość używanych BMW F30 pozostaje na tyle wysoka, że nieuczciwym handlarzom opłaca się przekręcanie licznika, fałszowanie historii pojazdu, a nawet odbudowywanie go po poważnych wypadkach czy podtopieniach.
Optymalnie z BMW Premium Selection
Dlatego za optymalny można uznać zakup serii 3 F30 w programie BMW Premium Selection. Oferowane w jego ramach samochody zostały gruntownie sprawdzone, przeszły niezbędną obsługę serwisową, są objęte 24-letnią gwarancją na elementy mechaniczne i elektroniczne, a ich zakup można sfinansować. BMW Comfort Lease proponuje umowy na 24–60 miesięcy z wkładem własnym na poziomie 0–35 proc. Decyzję o sposobie zakończenia kontraktu można podjąć pod jego koniec. Możliwe jest przejęcie samochodu na własność (jego wartość końcowa będzie uzależniona od długości okresu finansowania i zadeklarowanego przebiegu rocznego), wybór innego auta lub zwrot użytkowanego.
W przypadku finansowania miesięczne raty okazują się znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnego leasingu czy kredytu – spłaca się bowiem tylko część wartości samochodu, której utrata następuje podczas jego eksploatacji. Rezygnując z przejęcia samochodu nie trzeba natomiast martwić się jego odsprzedażą – auto po prostu zostawia się w salonie. Wiele osób ma przekonanie, że dostępne w ramach programu BMW Premium Selection samochody mają wyśrubowane ceny. Nie do końca jest to prawdą, gdyż wersje 316i, 316d czy 318d z lat 2015–2017 z automatycznymi skrzyniami biegów oraz przebiegami 60–120 tys. km można kupić za 65–70 tys. zł. Czy to dużo? Przypominamy o sprawdzonym stanie technicznym, przeprowadzonych niezbędnych naprawach i dwuletniej gwarancji.
Bogaty wybór
Połowę oferty na rynku wtórnym stanowi praktyczna seria 3 Touring (F31) z bagażnikiem o pojemności 495–1500 l. Uzupełnieniem podstawowej oferty była przeciętnie sprzedająca się, ale praktyczna i przestronna seria 3 Gran Turismo (F34), czyli liftback o cechach minivana (wyżej poprowadzona linia dachu, zwiększony rozstaw osi). Po raz pierwszy w historii coupé oraz cabrio trafiły do salonów jako seria 4 (odpowiednio F32 i F33). Dodatkiem do nich był usportowiony liftback – BMW 4 Gran Coupé (F36).
Na rynku wtórnym sporadycznie pojawiają się benzynowe hybrydy – Active Hybrid 3 (2012–2015) z 3.0 R6 pod maską oraz dostępne od 2016 roku 330e iPerformance z 2.0 R4, jednostką elektryczną oraz akumulatorem trakcyjnym, który można ładować z zewnętrznych źródeł energii, by na krótkich dystansach jeździć tylko „na prądzie”. Poważne problemy czy tracące pojemność akumulatory na razie nie są raportowane.
Wszystkie modele mają taką samą architekturę kokpitu, której ergonomia jest wzorowa. Fani marki narzekają czasami na materiały użyte do wykończenia wnętrza (zdarzają się przetarcia tapicerki), generujące szumy powietrza uszczelki przednich drzwi czy trzeszczące pod naciskiem palca plastiki wokół panelu sterującego klimatyzacją – na pocieszenie możemy jedynie dodać, że ten problem występował w fabrycznie nowych autach, które były udostępniane do testów prasowych. Cechą, a nie usterką są też wibracje towarzyszące uruchamianiu i gaszeniu oferowanego od 2015 roku silnika 1.5 R3 (wersja 316i).
Dobre oceny ADAC i Dekry
W ocenie ADAC jest jednym z najmniej zawodnych samochodów klasy średniej. Co równie istotne, wysoko oceniono wszystkie roczniki, a eksperci niemieckiej pomocy drogowej uznali, że F30 nie ma usterek, które można uznać za powtarzalne. W raporcie firmy Dekra prezentowana trójka wypadła znaczniej lepiej od E90. Za przypadłości modelu uznano uszkodzenia szyb i kloszy świateł przeciwmgielnych spowodowane uderzeniami kamieni oraz nieszczelności układu wydechowego. Przed zakupem auto warto odstawić na ścieżkę diagnostyczną.
Przed zakupem
Stopień skomplikowania technicznego i wynikające z niego koszty napraw sprawiają, że przedzakupowe oględziny to konieczność. Należy je zlecić ASO lub wyspecjalizowanemu w obsłudze BMW serwisowi, który będzie w stanie wychwycić spotykane w tym F30 rozciągnięcie łańcucha rozrządu (zwłaszcza w benzynowej jednostce 1.6), usterki dwumasowego koła zamachowego czy luzy na przekładni kierowniczej (zwykle w autach z dużymi felgami). Polecamy też kontrolę stanu zawieszenia – hałasy przednich kolumn na krótko można usunąć przez ich rozłożenie i złożenie. Wymiana amortyzatorów z elektronicznie regulowaną siłą tłumienia jest bardzo kosztowna. W sieci można znaleźć doniesienia o problemach z elektroniką (potrafią zawodzić czujniki i moduły).
Chłodnice EGR diesli są objęte akcją serwisową – warto ustalić, czy problem nie dotyczy auta, które kupiliśmy, bo zaniedbanie w tym zakresie może zakończyć się… pożarem samochodu. Mimo że diesle N47 zostały w wielu obszarach poprawione względem pierwszych jednostek z tej rodziny, łańcuch rozrządu może kwalifikować się do wymiany przed osiągnięciem 200 tys. km. Niewiadomą są wciąż wprowadzone w 2015 roku nowe, modularne silniki B47 (możliwe do pomylenia z N47 z racji identycznej pojemności, a czasami także parametrów).
Na razie liczba doniesień na temat ich awarii jest ograniczona. To samo dotyczy zresztą palety silników benzynowych, gdy motory N13, N20 i B55 zastąpiono jednostkami B38, B48 i B58 (modularnymi, które powstają na drodze dokładania kolejnych cylindrów). Zapotrzebowanie na olej pojawia się zwłaszcza w silnikach benzynowych. Dwulitrowe N20 (do 2015 roku) mają też problem z łańcuchem rozrządu, który potrafił rozciągnąć się już po 40–60 tys. km nawet w delikatnie traktowanych samochodach. Dochodziła do tego tracąca wydajność pompa oleju – jeżeli nie zostanie wymieniona na czas, motor może się zatrzeć. Przy wysokich przebiegach we wszystkich silnikach benzynowych wymian mogą wymagać cewki zapłonowe, wysokociśnieniowe pompy paliwa i bezpośrednie wtryskiwacze.
W autach z początku produkcji stwierdzane są niedomagania wspomagania hamulców i układu kierowniczego – drążki kierownicze były objęte akcją serwisową. Automatyczne skrzynie ZF 8HP zwykle działają poprawnie (szarpanie po rozruchu może ustąpić po wymianie oleju). Pojawiają się pierwsze doniesienia o defektach skrzyń rozdzielczych napędów xDrive. Po zakupie samochodu warto więc wymienić oleje we wszystkich mechanizmach. W bezwypadkowych egzemplarzach korozja nie atakuje ani nadwozia, ani podwozia.
Polecamy polisę AC
Do kosztów eksploatacji pojazdu warto doliczyć koszt zakupu polisy AC. BMW F30 wciąż budzą duże zainteresowanie złodziei – zamiast kraść całe auta, nierzadko wybierają drogie i łatwe do sprzedania elementy wyposażenia. Ksenonowych lamp czy dużych felg często poszukują właściciele skromniej skonfigurowanych wersji. Dość powiedzieć, że testowane przez niemiecki „Auto Bild” 320d GT zostało dwukrotnie splądrowane, a straty sięgnęły 14 tys. euro.
Używane BMW F30 to kusząca propozycja. Za mniej niż połowę wartości nowego auta można znaleźć dobrze wyglądający i wyposażony egzemplarz, który przez kilka najbliższych lat zapewni wiele radości z jazdy. Dla własnego dobra należy wnikliwie sprawdzić stan pojazdu oraz omijać „okazje”, które mogą okazać się bombą z opóźnionym zapłonem. Lepiej na wstępie dołożyć, niż później żałować.
Łukasz Szewczyk
Fot. BMW
PLUSY
- Atrakcyjna stylizacja nadwozia
- Świetne właściwości jezdne
- Różnorodność wersji silnikowych
MINUSY
- Wysokie ceny najlepszych egzemplarzy
- Przeciętne wyposażenie tańszych aut
- Niewielka podaż samochodów z silnikami 3.0 R6
POPRZEDNIK
BMW E90 (2003–2010)
Pierwsza trójka nowej ery ze współczesną stylizacją, elektronicznie sterowanym napędem xDrive, turbodoładowanymi silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem oraz oponami runflat. Renomę modelu nadszarpnęły diesle N47 z nietrwałym i trudnym w wymianie łańcuchem rozrządu po stronie sprzęgła czy benzynowa wersja 320si z pękającymi tulejami cylindrowymi. Największym problemem używanych egzemplarzy staje się wysoki poziom wyeksploatowania i nawarstwiające się latami zaniedbania serwisowe lub próby wykonywania napraw z użyciem wątpliwej jakości zamienników.
NASTĘPCA
BMW G20 (od 2019 roku)
Wraz z modelem G20 trójka powróciła do korzeni. Zrzuciła nawet 55 zbędnych kilogramów, miała lepiej dostrojone zawieszenie i mocniejsze silniki. Efektem są jeszcze bardziej intensywne wrażenia z jazdy. Lekko zwiększony rozstaw osi zapewnił pasażerom drugiego rzędu większą przestrzeń na wysokości kolan. Auto bazuje na platformie technologicznej CLAR i dzieli wiele rozwiązań z serią 5 G30 czy modelem X3.
TRENDS POLECA
Najlepiej pod względem trwałości i wrażeń z jazdy wypadają trzylitrowe silniki. Benzynowe odmiany 335i/340i zapewniają świetne osiągi, ale są paliwożerne. Znacznie lepszą relacją dynamiki do rachunków na stacjach paliw odznaczają się diesle. Polecamy wariant 330d z napędem xDrive. W razie potrzeby przyspiesza do 100 km/h w niecałe 6 s, a przy spokojnej jeździe zadowala się jedynie 6 l/100 km. Podkreślmy jednak, że wystarczającą dynamikę zapewnia nawet bazowy dieslowski wariant 316d (setka po 11,2 s), a 318d/320d można określić jako żwawe – sprint od 0 do 100 km/h jest kwestią odpowiednio 9,2/8,3 s.
Opinia eksperta BMW
Ta generacja BMW serii 3 produkowana była od 2011 do 2018 roku. Dzięki szerokiej ofercie silników oraz różnorodnym wersjom wyposażenia nietrudno będzie znaleźć samochód spełniający oczekiwania bardzo wielu klientów. BMW serii 3 oferowane było z silnikami o różnorodnej mocy i dynamice, a duże możliwości personalizacji sprawiły, że niezależnie od preferowanej jednostki trudno odnaleźć dwa identyczne egzemplarze. Samochód można było zakupić także w wersji touring, co docenią klienci potrzebujący zwiększonej przestrzeni bagażowej. To z pewnością model wart uwagi, ponieważ zapewnia użytkownikowi nie tylko komfort i nowoczesność, ale także dynamikę i prawdziwą radość z jazdy, z której od zawsze słynie BMW.
Bartosz Wąsowski
Used Cars Manager
BMW Group Poland
KALENDARIUM
2012 – rozpoczęcie sprzedaży sedana i kombi
2013 – ofertę wzmacniają serie 3 GT oraz 4 Coupé
2014 – wprowadzenie 4 Cabrio, 4 GC, M3/M4
2015 – modernizacja, nowe silniki
2016 – debiut hybrydowego 330e
2019 – zakończenie produkcji, model G20
Wymiary
Model | Sedan F30 | Touring F31 | Liftback GT (F34) |
Lata produkcji | 2011–2019 | 2012–2019 | Od 2013 r. |
Długość/ szerokość/ wysokość | 4624/ 1811/ 1429 mm | 4634/ 1811/ 1429 m | 4824/ 1828/ 1508 mm |
Rozstaw osi | 2810 mm | 2810 mm | 2920 mm |
Pojemność bagażnika | 480 l | 495–1500 l | 520–1600 l |
DANE TECHNICZNE
Wersje silnikowe | |
Benzynowe | 1.5 R3: 318i (136 KM, 220 Nm)
1.6 R4: 316i (136 KM, 220 Nm), 320i ED (170 KM, 250 Nm) 2.0 R4: 320i (184 KM, 270 Nm), 328i (245 KM, 350 Nm), 330i (252 KM, 350 Nm) 3.0 R6: 335i (306 KM, 400 Nm), 340i (326 KM, 450 Nm), M3 (431 KM, 550 Nm; 450 KM, 550 Nm; 460 KM, 600 Nm) |
Wysokoprężne | 2.0 R4: 316d (116 KM, 260 Nm; 116 KM, 270 Nm), 318d (143 KM, 320 Nm; 150 KM, 320 Nm); 320d ED (163 KM, 380 Nm; 163 KM, 400 Nm), 320d (184 KM, 380 Nm; 190 KM, 400 Nm), 325d (218 KM, 450 Nm; 224 KM, 450 Nm)
3.0 R6: 330d (258 KM, 560 Nm), 335d (313 KM, 630 Nm) |
Hybrydowe | Active Hybrid 3 3.0 R6 (340 KM, 450 Nm), 330e iPerformance 2.0 R4 (252 KM, 420 Nm) |
(BMW TRENDS 2/2020)