Koenigsegg Jesko Absolut - najszybsze auto świata? - Trends Magazines

Koenigsegg Jesko Absolut – najszybsze auto świata?

Założyciel firmy – Christian von Koenigsegg zapowiada, że Jesko Absolut będzie najszybszym samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukuje i ma szanse zdobyć koronę najszybszego auta świata. Trzeba przyznać, że Jesko Absolut ma do tego predyspozycje.

Sytuacja wśród najszybszych samochodów świata jest niejasna. Nieoficjalnie mówi się, że rekord należy do Bugatti Chirona Super Sport 300+, ale wynik 490.484 km/h nie został wpisany do księgi, bo próba odbyła się tylko w jedną stronę. Reguły mówią, że przejazd musi odbywać się w obydwu kierunkach.

Tego błędu nie popełnili amerykanie, kiedy w 2020 roku w sieci pojawił się film z przejazdu SSC Tuatara. Jednak i tutaj pojawiły wątpliwości, ponieważ wielu podważyło autentyczność pobitego rekordu. Amerykanie wówczas ogłosili, że Tuatara przebiła barierę 500 km/h. W styczniu 2021 zespół ponowił próbę, ale nie udało się pobić rekordu i zarejestrowano wynik 484,8 km/h. 

Koenigsegg na nieoficjalnej liście znajduje się dopiero na 4. pozycji, ale za to może pochwalić się oficjalnie zarejestrowanym rezultatem. Prędkość 447 km/h została oficjalnie potwierdzona w 2017 roku w Księdze Rekordów Guinnessa. Zwycięskim autem był Koenigsegg Agera RS. Teraz Szwedzi podejmują kolejną próbę probicia rekordu i mają apetyt na przełamanie magicznej bariery 500 km/h. 

Jesko Absolut MMA – czyli moc, masa i aerodynamika

Nowym bohaterem będzie Jesko Absolut i jak sama nazwa wskazuje ma być to absolutnie najszybsze auto świata. Do tego ma posłużyć silnik 5.0 V8 twinturbo, który w zależności od ciśnienia doładowania rozwija moc 1280 lub 1600 KM i maksymalny moment obrotowy 1500 Nm. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem specjalnej 9-stopniowej skrzyni Lightspeed Transmission. Przekładnia LST przełącza bezzwłocznie po kilka biegów, przy czym poszczególne przełożenia zostają pominięte. To powoduje, że zmiana biegów następuje błyskawicznie. 

Oprócz potężnej mocy przy biciu prędkości ważna jest również masa i aerodynamika, dlatego zrezygnowano z tylnego”skrzydła” i Koenigsegg Jesko Absolut ma z tyłu dwie „płetwy”, które podobnie jak w wojskowym myśliwcu dbają o stabilność przy wysokich prędkościach. Absolut ma 4,85 m długości, a długość wpływa na stabilność przy prędkościach powyżej 400 km/h. Dzięki lekkim kompozytom udało się uzyskać masę zaledwie 1290 kg. 

Aerodyski na tylnych kołach, brak kratek powietrza na przednich błotnikach, zamknięcie wlotu na przedniej masce, długie godziny wyliczeń i prac w tunelu aerodynamicznym – to wszystko dało efekt bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza Cx, który wynosi 0,278. 

Jak podaje prezes firmy Christian von Koenigsegg, Jesko Absolut ma osiągnąć prędkość nawet 330 mil/h, czyli 531 km/h! To na razie tylko spekulacje i nie doszło jeszcze do próby pobicia rekordu. Jednak wysoce prawdopodobne, że rekord Chirona (przypomnijmy, że nieoficjalny) może zostać pobity przez Jesko Absolut. Otwartym pozostaje również pytanie, gdzie próba miałaby się odbyć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Hannover fabryka VW T1 Bulli

Volkswagen T1 Bulli to legenda z Hannoveru

65 lat, ale do emerytury jeszcze daleko: dokładnie 8 marca 1956 roku, w fabryce Volkswagena w Hanowerze-Stöcken, ruszyła produkcja legendarnego Volkswagena T1, zwanego przez swoich fanów Bulli. Od tego momentu wyprodukowano tam ponad 9 milionów sztuk Transportera.  Bulli to symbol „niemieckiego cudu gospodarczego” W połowie lat ’50 XX w., z małych radioodbiorników tranzystorowych rozbrzmiewa przebój…

Tuning VW Golf Mk1 cabrio 2.0 16V auto w czasie jazdy

Z miłości do detali – niepowtarzalny VW Golf Mk1 cabrio 2.0 16V

Widząc tego Golfa na żywo docenimy nie tylko jego konstruktora - Giorgetto Giugiaro, ale też Fryderyka, który z niezwykłą pieczołowitością zadbał o każdy detal tego kultowego już kabrioletu. Podobnie było w chwili zaprezentowania gotowych projektów auta szefom koncernu Volkswagena w połowie lat 70.   32-letni wówczas Giorgetto Giugiaro otrzymał zadanie – stworzyć samochód, którego rozstaw…