Kiedy autobus ma "pierwszeństwo"? Czy na pewno to wiesz? ?

Kiedy autobus ma „pierwszeństwo”? Czy na pewno to wiesz?

Zaskakująco często możemy spotkać na drodze kierowców, którzy nie stosują się do obowiązku umożliwienia przejazdu autobusowi wyjeżdżającemu z zatoczki. Kiedy autobus ma „pierwszeństwo”? Czy na pewno możemy mówić w tym przypadku o pierwszeństwie?

Obowiązek, o którym mowa, wynika z art. 18 Ustawy „prawo o ruchu drogowym”. A brzmi on następująco: 

“Art. 18.

    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
    2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.”

Z powyższego zapisu wynika, że znajdując się w terenie zabudowanym musimy być wyczuleni w trakcie zbliżania się do przystanków autobusowych, by w razie potrzeby umożliwić przejazd autobusowi. Pamiętajmy również o zmniejszeniu prędkości i wyczuleniu naszych zmysłów. Nigdy nie wiemy, czy zza stojącej maszyny nie wybiegnie na przykład dziecko. Takie raczej nie ma świadomości niebezpieczeństwa tej sytuacji. 

Najczęściej ignorowane przepisy ruchu drogowego. Sprawdź, czy ty też to robisz! 

Kiedy autobus ma „pierwszeństwo”? Jakie jeszcze mamy obowiązki?

Ważnym zapisem jest również ten uwzględniający to, że kierowca autobusu musi zostać przez nas przepuszczony również w momencie, gdy wyjazd spod przystanku wiąże się ze zmianą pasa ruchu. Ma to miejsce zazwyczaj w większych aglomeracjach miejskich o bardziej rozbudowanej infrastrukturze, gdzie mamy do czynienia z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku. Jeśli przykładowo na jednym z pasów znajduje się przystanek, według powyższego przepisu mamy obowiązek zatrzymania się i umożliwienia autobusowi zmiany pasa. Najczęściej możemy spotkać się w takich sytuacjach z kilkoma autobusami stojącymi jeden za drugim. Gdy któryś z kolei zechce ruszyć, musi zmienić pas ruchu, a my musimy mu to umożliwić

Autobus włączający się do ruchu kiedy autobus ma pierwszeństwo
W tej sytuacji, znajdując się w terenie zabudowanym, mamy obowiązek umożliwienia przejazdu kierowcy autobusu. Musimy zwolnić lub w razie potrzeby zatrzymać się.

Umożliwienie przejazdu nie równa się ustąpieniu pierwszeństwa 

Pamiętajmy, że nie istnieje przepis mówiący o tym, że autobus włączający się do ruchu zyskuje pierwszeństwo. Zwróćmy uwagę na treść ust. 2 w art. 18, który wyraźnie mówi nam o tym, że kierowca autobusu również ma swoje obowiązki. Przede wszystkim nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonując swój manewr. W związku z tym musi się wcześniej upewnić, że jest przez nas wpuszczany. 

Wynika to z faktu, że autobus nadal jest włączającym się do ruchu, więc jego kierowca musi zachować szczególną ostrożność.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Mazda CX-5 – japoński SUV nadal w formie

Nie będę ukrywał, że mam słabość do Mazd. Do tych nowych, ładnych i fajnych. Nowe Mazdy bardzo mi się podobają. I jak, tak słucham znajomych i wielu osób z tak zwanego otoczenia, nowe Mazdy podobają się nie tylko mi. Z tym większą ochotą wsiadłem do odświeżonej CX-5. Czy auto mnie czymś zaskoczyło? Druga generacja SUV-a…

E36 M3 nerki

Duże nerki w nowych BMW? Będzie ich więcej

Nerki w BMW to jeden z najbardziej charakterystycznych elementów, dzięki którym nawet laik rozpozna z jakim autem ma do czynienia. Ostatnio te elementy przybierają monstrualnych rozmiarów i wszystko wskazuje na to, że to się nie skończy. Przygotujcie się na to, że nowe kolejne modele BMW będą miały nerki o rozmiarach podobnych do tych z Serii…