Na salonie samochodowym w Detroit Kia Motors zaprezentowała zupełnie nowy model o nazwie Stinger. Pięcioosobowy sedan o sylwetce sportowego coupé będzie konkurował w klasie, w której dominują samochody europejskich producentów. Oferowany w różnych wersjach silnikowych oraz z luksusowym wykończeniem i wyposażeniem Stinger trafi do sprzedaży zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie do końca 2017 roku. Ceny zostaną ogłoszone bliżej premiery rynkowej.
Za wygląd Kia Stinger odpowiada zespół europejskich stylistów z centrum designu Kia we Frankfurcie, kierowany przez Petera Schreyera – głównego stylistę Kia Motors. Właściwości jezdne i precyzja prowadzenia Stingera to zasługa inżynierów, którymi dowodzi Albert Biermann – szef działu rozwoju i testów nowych modeli Kia. Najnowszy model, za który odpowiadał, przeszedł wyczerpujące testy na legendarnym Torze Nürburgring.
Co sprawia, że samochód zasługuje na miano Gran Turismo? Na to pytanie styliści i inżynierowie Kia szukali odpowiedzi zanim jeszcze pierwszy koncepcyjny model GT został zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2011 roku. Od tego czasu wizja wprowadzenia do oferty tak wyjątkowego modelu jak GT rozpalała wyobraźnię stylistów i umysły inżynierów we wszystkich ośrodkach badawczo-rozwojowych Kia na całym świecie. Gdy projekt pod tytułem Stinger otrzymał zielone światło, pewne stało się, że – jak na Gran Turismo przystało – auto musi mieć śmiały wygląd i odważną stylizację. Musi być też jednocześnie szybkie i zwinne oraz luksusowe i komfortowe. I taka właśnie jest Kia Stinger.
Centrum designu Kia we Frankfurcie, w którym powstał koncepcyjny model GT, otrzymało również zadanie i przywilej opracowania samochodu, którego przeznaczeniem była produkcja seryjna. „Gran Turismo to auto zachęcające do długiej podróży i sprzyjające wielogodzinnej jeździe. W takim modelu chodzi o znacznie więcej niż tylko o potężną moc i znakomite osiągi. One też są ważne, ale w wypadku modelu Gran Turismo muszą im towarzyszyć komfort podróżowania, luksus i ogólny spokój.” – uważa Gregory Guillaume, główny stylista Kia Motors w Europie. „Stinger nie jest samochodem, który ma umożliwić jak najszybsze dotarcie do celu. Stinger jest autem, w którym podróż do celu ma być przyjemnością.”
Design
Z wyglądu Stinger emanuje mocą, nie ma ani grama tłuszczu i budzi zaufanie już od pierwszego spojrzenia. Znakomite proporcje nadwozia gwarantuje konstrukcja układu napędowego z przeniesieniem napędu na tylne koła. Długa pokrywa silnika, krótki przedni zwis i długi rozstaw osi, który zapowiada przestronną kabinę – proporcje nadwozia Kia Stinger sprawiają, że samochód prezentuje się jednocześnie sportowo i elegancko.
Szerokość przedniej części nadwozia podkreślają reflektory wykonane w technologii LED i charakterystyczna osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Wyraźne przetłoczenia wzdłuż nadwozia poprowadzono tak, aby potęgowały wrażenie, że Kia Stinger to sportowe coupé, a nie czterodrzwiowy rodzinny sedan. Z tyłu charakter groźnego sportowego auta potęgują dyfuzor i cztery owalne końcówki układu wydechowego.
Nisko przebiegająca linia dachu, mocno pochylona przednia szyba i kabina przesunięta do tyłu sprawiają, że Stinger nawet na postoju wygląda tak, jakby pędził. W luksusowo wykończonej kabinie również zadbano o podobne wrażenie. Mocno wyprofilowane fotele mogą być pokryte bardzo miękką skórą Nappa. Fotel kierowcy wyposażono w nadmuchiwane poduszki, aby jego kształt móc idealnie dopasować do kształtu ciała dla maksymalnego wsparcia i komfortu.
Pozioma deska rozdzielcza optycznie poszerza wnętrze, a konsola środkowa ma dwa wyraźnie zaznaczone i uporządkowane obszary, które tworzą system multimedialny z ekranem o dużej przekątnej oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części. Za grubą, pokrytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami i oprawione metalowym wykończeniem oraz sporych rozmiarów kolorowy wyświetlacz. Bogate menu komputera pokładowego obejmuje nie tylko standardowo spotykane wskazania, jak informacje na temat zużycia paliwa, przebiegu i zasiągu oraz nawigacji, ale również wskaźnik siły przeciążenia, czasy okrążeń i temperaturę silnika. Inspirowane lotnictwem szprychowe, okrągłe otwory wentylacji znajdują się z przodu i z tyłu kabiny. Duży rozstaw osi pozwala wygodnie usiąść na przednich fotelach i na tylnej kanapie, na której pasażerom nie zabraknie miejsca na nogi. Niska pozycja za kierownicą sprawia, że miejsca nad głową jest sporo.
Podwozie
Albert Biermann, który przeszedł do Kia z BMW pod koniec 2014 roku, od początku uważał, że Stinger powinien oferować coś więcej niż tylko atrakcyjny wygląd i że ten model Kia musi potwierdzić swoją wysoką klasę również wrażeniami zza kierownicy i świetną precyzją prowadzenia. „Stinger to dla Kia wyjątkowe wydarzenie. Nikt nie oczekuje takiego auta od marki, która jest znana z produkcji samochodów popularnych. Zaskoczeniem jest nie tylko wygląd tego modelu, ale również to jakie są jego właściwości jezdne.” – powiedział Albert Biermann.
Projektując Stingera inżynierowie wzięli pod lupę nie tylko wymiary jego konkurentów, ale również przestronność wnętrza i pojemność bagażnika. Pod względem rozstawu osi Stinger przerasta Audi A4, Infiniti Q50, Lexusa IS, BMW serii 4 Gran Coupé, a nawet Lexusa GS i Mercedesa CLS. Jest też dłuższy (4830 mm) i szerszy (1870 mm) niż porównywalne modele w tym segmencie, co przekłada się na bardziej przestronne wnętrze. Bagażnik Stingera, który mieści pełnowymiarowe walizki lub torby golfowe również jest większy niż u rywali. Ponadto pokrywa bagażnika może unosić się i zamykać automatycznie.
W budowie nadwozia Stingera wykorzystano aż 55% zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, co zaowocowało bardzo sztywną konstrukcją auta i zapewniło inżynierom doskonałą podstawę do opracowania znakomitych właściwości jezdnych. Wysoka sztywność nadwozia sprzyja także ograniczeniu powstawania nieprzyjemnych wibracji i szumów oraz pozwala dobrze wyciszyć kabinę. Przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i wielowahaczowe tylne gwarantują kierowcy bardzo dobrą informację zwrotną o tym, co w danej chwili dzieje się na styku kół i nawierzchni.
Stinger to pierwszy model Kia, który umożliwia kierowcy wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Dzięki temu systemowi Stinger, zawsze przewidywalny podczas jazdy, potrafi dostosować siłę tłumienia amortyzatorów do warunków na drodze i do stylu jazdy. Zawieszenie można dostroić tak, aby Stinger zapewniał bardziej dynamiczny sposób pokonywania zakrętów lub zachowywał się bardziej stabilnie podczas jazdy z dużą prędkością. W pierwszym wypadku zmniejsza się siła tłumienia przednich amortyzatorów, dzięki czemu pracują one bardziej miękko, a zwiększa siła tłumienia tylnych, które stają się twardsze. W drugim wypadku system działa odwrotnie – usztywniają się przednie amortyzatory, a tylne stają się bardziej miękkie. Po raz pierwszy w Kia, system oferuje pięć trybów pracy: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart.
Standardowe wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem zamontowanym na listwie zębatkowej (R-MDPS) oferuje bardzo szybkie reakcje kół na ruchy kierownicą i zmniejsza drgania przenoszone przez kolumnę do kierownicy. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do 1 z 5 trybów pracy.
Jednostki napędowe
Do Stingera Kia oferuje do wyboru dwa turbodoładowane silniki, każdy umieszczony wzdłużnie pod długą i rzeźbioną maską. Obydwie jednostki napędowe wciąż są w fazie rozwojowej.
2,0-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy, oznaczony jako Theta II, generuje około 255 KM przy 6200 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm i jest dostępny od 1400 do 4000 obr/min. Drugi silnik (Lambda II) – widlasty, sześciocylindrowy, twin-turbo – ma pojemność 3,3 litra i osiąga moc 365 KM przy 6000 obr/min oraz generuje moment obrotowy o wartości 510 Nm już od 1300 obr/min i aż do 4500 obr/min. Z tym silnikiem pod maską Kia Stinger przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość wynoszącą 269 km/h.
Obydwie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi napęd na tylne koła. Po raz pierwszy Kia oferowała tę przekładnię w luksusowym sedanie K900. Skonstruowana i produkowana przez Kia skrzynia biegów umożliwia kierowcy również ręczną zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia i układu kierowniczego, także przekładnia w Kia Stinger może pracować w 1 z 5 trybów. Do prędkości zmiany przełożeń jest również dobrana szybkość reakcji pedału gazu
Stinger to pierwszy sedan marki Kia oferowany, do wyboru, z napędem na tylne lub na cztery koła. Samochód wyposażony w napęd AWD ma dodatkowo nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół. Torque Vectoring może również przyhamować jedno koło lub więcej, aby utrzymać stabilny kurs aut podczas jazdy w trudnych warunkach. Auta z napędem na tylne koła mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby podczas jazdy po drogach o śliskiej nawierzchni moment obrotowy między koła rozkładał się jak najbardziej równomiernie.
W zależności od wersji silnikowej Kia oferuje do Stingera różne rozmiary kół i opon. Auta napędzane 2-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem seryjnie mają opony w rozmiarze 225/45 R18. Stinger z 3,3-litrowym silnikiem V6 pod maską jest wyposażony w opony ultra-high performance w rozmiarze 225/40 R19 z przodu i 255/35 R19 z tyłu. Wentylowane hamulce tarczowe firmy Brembo® należą do standardu wyposażenia odmiany V6 twin-turbo. Zaciski z przodu są czterotłoczkowe, a z tyłu – dwutłoczkowe.
Zaawansowana technologia i komfort
Nowością w Kia Stinger jest system Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą. System monitoruje zachowanie kierowcy i sposób prowadzenia auta i jeśli uzna, że nadszedł czas, aby zrobić przerwę w jeździe lub jeśli wykryje, że poziom uwagi kierowcy został znacznie zmniejszony, wówczas rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy i wyświetli odpowiednia grafika na wyświetlaczu między zegarami.
Forward Collision Assistance (FCA), zintegrowany z automatycznym system hamowania awaryjnego (AEB) i z rozpoznawaniem pieszych, może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu. Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości pomiędzy Kia Stinger i innym pojazdem z przodu i może przyczynić się do zatrzymania auta. Lane Keep Assist (LKA) aktywnie monitoruje zamierzony tor jazdy i ostrzega kierowcę ostrzeżeniem dźwiękowym oraz podpowiada obrót kierownicy we właściwym kierunku, aby pomóc utrzymać tor jazdy. Rear Cross Traffic Alert (RCTA) skanuje obszar z tyłu pojazdu podczas cofania z miejsca parkingowego i ostrzega kierowcę ostrzeżeniem dźwiękowym, gdy zostanie wykryty ruch z boku lub z tyłu auta.
Stinger zadebiutuje na rynku wyposażony także w najnowsze systemy informacyjno-rozrywkowe. Kolorowy Head-Up Display (HUD) o regulowanej wysokości umożliwi kierowcy zobaczenie najważniejszych informacji dotyczących jazdy i znajdujących się na linii wzroku przed przednią szybą. Wśród informacji można będzie zobaczyć aktualną prędkość, wskazania nawigacji, ustawienia systemu audio i tempomatu oraz informacje systemu Blind Spot Detection. W konsoli środkowej znajduje się miejsce na bezprzewodowy port do ładowania smartfonów. Do wyposażenia seryjnego należy również zestaw głośnomówiący z Bluetooth® do obsługi telefonu. Obsługa wielu systemów nie wymaga nawet odrywania rąk od kierownicy.
Podstawy system audio dla Stingera z 2,0-litrowym silnikiem pod maską obejmuje sześć głośników i siedmiocalowy ekran dotykowy. Wyposażenie standardowe Kia Stinger GT z 3,3-litrowym silnikiem V6 twin-turbo zawiera dziewięć głośników i zewnętrzny wzmacniacz. Dostępny jest również Premium Harman / Kardon® audio system o mocy 720 watów i zewnętrznym wzmacniaczem, aby zapewnić krystalicznie czystą muzykę z 15 głośników i subwooferów umieszczonych pod siedzeniami kierowcy i pasażera. System ten jest wyposażony w opatentowaną technologię odtworzenie muzyki Clari-Fi™, która odbudowuje sygnał dźwiękowy utracony w procesie kompresji cyfrowej. Premium Harman / Kardon® audio system jest wyposażony w nowej generacji technologię QuantumLogic™ Surround Sound, która wydobywa sygnały z oryginalnego nagrania i odtwarza je autentyczny, wyrafinowany i pełen szczegółów sposób.
Kia Stinger trafi do sprzedaży w Europie w ostatnim kwartale 2017 r.
Źródło: KIA
Kia Stinger (dane techniczne wersji na rynek amerykański)
Silnik | Stinger | Stinger GT |
Liczba cylindrów/pojemność | 4-cylindrowy, turbodoładowany/2.0 l | V6, twin-turbo/3.3 l |
Moc (zakładana) | 255 KM przy 6200 obr/min | 365 KM przy 6000 obr/min |
Moment obrotowy (zakładany) | 353 Nm przy 1400-4000 obr/min | 510 Nm przy 1,300-4,500 obr/min |
Blok | aluminiowy | aluminiowy |
Głowica | aluminiowa | aluminiowa |
Liczba zaworów/system | 16/DOHC D-CVVT | 24/DOHC D-CVVT |
Pojemność | 1998 cm3 | 3342 cm3 |
Średnica x skok | 86,0 mm x 86,0 mm | 92,0 mm x 83,8 mm |
Stopień sprężania | 10,0:1 | 10,0:1 |
Rodzaj zasilania | bezpośredni wtrysk paliwa | bezpośredni wtrysk paliwa |
Rekomendowane paliwo | LO98 | LO98 |
Skrzynia biegów | Stinger | Stinger GT |
8-stopniowa automatyczna | Wielkość przełożeń | Wielkość przełożeń |
1 | 3,964 | 3,665 |
2 | 2,468 | 2,396 |
3 | 1,610 | 1,610 |
4 | 1,176 | 1,190 |
5 | 1,000 | 1,000 |
6 | 0,832 | 0,826 |
7 | 0,652 | 0,643 |
8 | 0,565 | 0,556 |
Bieg wsteczny | 2,273 | 2,273 |
Przełożenie przekładni głównej | 3,727 | 3,538 |
Umieszczenie silnika/napęd | Wzdłużnie z przodu / na tylne koła lub AWD |
Wzdłużnie z przodu / na tylne koła lub AWD |
Wymiary zewnętrzne | Stinger | Stinger GT |
Długość (mm) | 4830 | 4830 |
Szerokość (mm) | 1870 | 1870 |
Wysokość (mm) | 1400 | 1400 |
Rozstaw osi (mm) | 2905 | 2905 |
Zwis z przodu/z tyłu | 830 / 1095 | 830 / 1095 |
Wymiary wnętrza | Stinger | Stinger GT |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Przestrzeń nad głową | – | – |
Z przodu (mm) | 974 | 974 |
Z tyłu (mm) | 939 | 939 |
Przestrzeń na nogi | – | – |
Z przodu (mm) | 1083 | 1083 |
Z tyłu (mm) | 925 | 925 |
Przestrzeń na wys. ramion | – | – |
Z przodu (mm) | 1433 | 1433 |
Z tyłu (mm) | 1391 | 1391 |
Zawieszenie/nadwozie | Stinger | Stinger GT |
Z przodu | McPherson | McPherson |
Z tyłu | Wielowahaczowe | Wielowahaczowe |
Konstrukcja nadwozia | Stalowe, samonośne | Stalowe, samonośne |
Układ kierowniczy | Stinger | Stinger GT |
Rodzaj / wspomaganie | Przekładnia zębatkowa / elektryczne | Przekładnia zębatkowa / elektryczne |
Przełożenie zmienne | Seryjne | Seryjne |
Liczba obrotów kierownicą | 2,4 (RWD), 2,3 (AWD) | 2,4 (RWD), 2,3 (AWD) |
Średnica zawracania (m) | 11,2 (RWD), 11,4 (AWD) | 11,2 (RWD), 11,4 (AWD) |
Hamulce | Stinger | Stinger GT |
Z przodu | Tarczowe wentylowane | Zaciski Brembo 4-tłoczkowe Tarczowe wentylowane |
Z tyłu | Tarczowe | Zaciski Brembo 2-tłoczkowe Tarczowe wentylowane |
Średnica tarcz ham. (mm) z przodu / z tyłu |
320 / 315 | 350 / 340 |
Koła/Opony | Stinger | Stinger GT |
Rozmiar kół (cale) | 8.0J×18 | 8.0J×19 (z przodu) / 9.0Jx19 (z tyłu) |
Rozmiar opon | 225/45 R18 | 225/40 R19 (z przodu) 255/35 R19 (z tyłu) |
Koło zapasowe | Dojazdowe | Dojazdowe |