Diesel czystszy niż elektryk. Tak wynika z raportu Green NCAP - Trends Magazines

Diesel czystszy niż elektryk. Tak wynika z raportu Green NCAP

Touareg R hybryda plug-in napis eHYBRID

Motoryzacja zniechęciła klientów do kupowania aut z silnikiem Diesla, ze względu na kwestie ekologiczne, a tymczasem okazuje się, że rodzinne kombi z motorem wysokoprężnym jest bardziej przyjazne środowisku niż hybryda, czy auto elektryczne. Unia strzeliła sobie w kolano?

Unijna organizacja Green NCAP sprawdziła cały cykl życia popularnych samochodów. Pod lupę wzięto 61 samochodów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych i sprawdzono szacunkową całkowitą emisję gazów cieplarnianych i zapotrzebowanie na tzw. pierwotną energię. 

Na pierwszy rzut oka porównanie samochodów spalinowych z elektrycznymi wygrywają te drugie. Główną rolę gra tutaj emisja CO2, która w autach bez tradycyjnego napędu jest znikoma bądź wręcz zerowa. I tutaj samochody z silnikami spalinowymi przegrywają, ale jeśli się trochę zagłębić w temat trzeba wziąć pod uwagę emisję związaną z wyprodukowaniem samochodu, jego komponenty czy źródło pochodzenia prądu, którym ładujemy pojazd. I to właśnie postanowiła sprawdzić organizacja Green NCAP.

Głównym zadaniem specjalistów z Green NCAP było sprawdzenie tzw. cyklu życia pojazdu. Okazuje się bowiem, że zapotrzebowanie na tzw. energię pierwotną (czyli pozyskiwaną z zasobów odnawialnych i nieodnawialnych) to poczciwa Octavia 2.0 TDI potrzebuje mniej niż np. hybrydowe Renault Captur E-Tech, czy elektryczny Ford Mustang Mach-E. Czeskie kombi przeważa także w porównaniu emisji gazów cieplarnianych (GHG) przez cały cykl życia samochodu (uwzględniając emisję także podczas produkcji pojazdu).

W zestawieniu uwzględniono modele o podobnej masie, wielkości i kształcie nadwozia. Skoda Octavia kombi 2.0 TDI zdobyła dobre noty w porównaniu z takimi modelami jak elektryczny Volkswagen ID.3 Pro, benzynowe BMW 116i, „zagazowany” Seat Ibiza 1.0 TGI (CNG) i hybryda PHEV Toyota Prius.

W teście Green NCAP wykazano dwukrotne zwiększenie zapotrzebowania na energię w przypadku modelu elektrycznego użytkowanego w zimowym warunkach i temperaturze – 7C. Znacznie mniej wrażliwy jest diesel (do porównania Mercedes A 180D). Najgorzej wypada zaś hybryda plug-in (w teście wykorzystano Volkswagen Golfa GTE 180 kW PHEV).

Sprawa „czystości” samochodów elektrycznych czy hybrydowych taka czysta nie jest jeśli weźmiemy pod uwagę energię potrzebną do produkcji takich pojazdów czy pozyskanie surowców do budowy baterii. Nie ma jednak wątpliwości, że to właśnie takie pojazdy będą przyszłością motoryzacji i z tradycyjnymi silnikami będziemy musieli się niedługo pożegnać. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW PRIDE LGBT LOGO

BMW utożsamia się z LGBT

Nowe logo BMW na oficjalnym fanpage'u marki otrzymało tęczowe tło nawiązujące do środowisk LGBT. Fanpage BMW ma ponad 20 mln. polubień. Wszyscy fani oraz inni użytkownicy platformy facebook.com mogli wczoraj zobaczyć nowe logo BMW przyozdobione kolorami tęczy. Tym ruchem BMW jasno określa swój stosunek do środowiska potocznie określanego jako LGBT.   Czerwiec i PRIDE Czerwiec nazywany…

Range Rover Evoque – elegancki SUV z Anglii

Czy tak właśnie wygląda najładniejszy samochód w swojej klasie? Czy jednak bliżej wam do Audi Q3, Mercedesa GLA lub BMW X1? W moim subiektywnym rankingu to właśnie Range Rover Evoque wygrywa konkurs elegancji w lidze SUV-ów. A to nie jedyny plus jakim pochwalić się może angielskie auto! To auto wygląda po prostu świetnie! Wygląda "posh",…