Jetta A2 na pneumatyce i BBS wygląda nieźle - Trends Magazines

Jetta A2 na pneumatyce i BBS wygląda nieźle

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé widok z przodu

Jedną z najlepszych decyzji, świadczącej o dojrzałości i rozumieniu kultury motoryzacyjnej, jest poproszenie taty lub dziadka, by nie pozbywał się swego stającego się klasykiem auta. Z taką prośbą zwrócił się do swego taty Krzysiek. We wrześniu 2010 roku jako dziewiętnastolatek dopiął swego i otrzymał przeznaczoną wcześniej na sprzedaż 21-letnią Jettę A2 CL.

Czerwone coupé to pierwszy samochód Krzyśka. Już po miesiącu jazdy nowy właściciel przystąpił do pierwszych prac polegających na polerowaniu nadwerężonego postojem pod chmurką lakieru. Później zaczął się przygotowywać do wprowadzania modyfikacji.

Bliżej ziemi

Nabył zderzaki z edycji na rynek amerykański, światła obrysowe, osłonę chłodnicy z węższymi żeberkami, bra oraz sportowe zawieszenie GT Cupline, pozwalające zmniejszyć prześwit o 60 mm z przodu i o 40 mm z tyłu. Satysfakcjonujące obniżenie auta uzyskał jednak dopiero dzięki gwintowanym kolumnom KW Variant 2.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé logo VW

Na początku 2011 roku Krzysiek podjął decyzję o polakierowaniu auta. Początkowo zakładał, że odświeży fabryczny kolor, jednak wiosną zmienił plany. Samochód miał zostać rozłożony i poddany dokładnej renowacji, a jego barwa miała ulec zmianie. Pomysły na nowy kolor były różne. Począwszy od Miami Blue, poprzez zieleń i grafit, aż po ostatecznie wybrany pochodzący z nowej palety VW LH8Z Toffee Brown Metallic, łączący odcienie brązu i złota.

Silnik, wnętrze i…

W czerwcu ruszyły prace, które rozpoczęły się od wyjęcia silnika, demontażu całego wnętrza i wszystkich innych elementów mogących przeszkadzać w lakierowaniu. Warsztat, który zyskał przydomek CzerVWorks, został udostępniony przez Sławka zwanego Pajusem. „Pajus” pomagał też Krzyśkowi w pracach.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé tylna lampa

Przygotowania trwały aż do września, gdyż Krzysiek starał się przeprowadzać je w jak największym stopniu samodzielnie, chcąc dobrze poznać stan auta. Po usunięciu mat bitumicznych z bagażnika przekonał się, że jest on niemal całkowicie wolny od rdzy. Także w innych miejscach „rudej” było naprawdę niewiele.

O ile stan Jetty stanowił miłą niespodziankę, spory zawód spotkał Krzyśka przy próbie zmiany jednostki napędowej. Motor V5, który miał znaleźć się w Jetcie, nie nadawał się do montażu ze względu na pęknięty blok.

Nadwozie

Krzysiek skoncentrował się zatem na nadwoziu. Przygotował przednie nadkola do montażu świateł obrysowych i, przy okazji, zagiął ranty błotników, aby umożliwić zastosowanie szerszych kół przy dużej „glebie”. Uszkodzone śruby, spinki i inne drobne elementy nienadające się jego zdaniem do ponownego założenia zastąpił nowymi od autoryzowanego dilera marki. Silnik poddał czyszczeniu, a zawieszenie odmalował.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé widok z tyłu

 

Po malowaniu rozpoczął ponowny montaż wnętrza oraz zakładanie elementów nadwozia, m.in. zderzaków. Polerowanie ograniczył do miejsc, w których występowały niewielkie uszkodzenia lakieru. Dalsze prace odłożył na czas, gdy po dwóch lub trzech latach od malowania pokrywa lakiernicza odpowiednio stwardnieje.

Gdy doprowadził auto do stanu sprzed rozbiórki, mógł umieścić je na zimę w garażu i przejść od renowacji do wprowadzania zmian.

Czas na gwint

Pierwszą modyfikacją był montaż nowego gwintowanego zawieszenia, które zastąpiło mocno już zużyte firmy KW. Krzysiek wybrał przednie kolumny MTS Blue Edition, których twardość spełnia jego oczekiwania. Z tyłu użył zestawu firmy KONI z regulacją siły odbicia.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé przedni błotnik i koło

Mimo iż przymierzał się do 14-calowych Schmidt Revolution TH Line, pierwszymi felgami, jakie założył, były BCW MAXX o ET równym 10 i średnicy 14 cali. Na przednie obręcze o szerokościach 8 cali naciągnięte zostały opony Pirelli P6000 175/50. Z tyłu na felgach o szerokości 9 cali założono ogumienie Uniroyal Rainsport o rozmiarach 195/45.

USA i BBS

We wnętrzu Krzysiek umieścił siedzenia i tapicerkę z edycji na rynek amerykański. Tak przygotowanym samochodem wybrał się na kwietniowe rozpoczęcie sezonu w Chojnicach. W połowie maja obręcze BCW MAXX ustąpiły miejsca BBS RM 012 o średnicy 15 cali oraz szerokości 7,5 cala. Na felgi te naciągnięto opony Nankang AS-1 165/45.

Krzysiek zastąpił też fabryczne zderzaki wąskimi z wersji po face liftingu z rynku USA, wyposażonymi w chromowane listwy. Tylne lampy przerobił na wzór z edycji amerykańskiej, zmieniając położenie światła.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé koło BBS

Po tych zmianach pokazał samochód na organizowanym przez ekipę Szanuj-sie.pl zlocie na wyspie Wolin. Z imprezy, która odbywała się od 13 do 15 lipca 2012 roku, powrócił z nagrodami za największy naciąg opony oraz drugie miejsce w kategorii Najlepsze Auto Zlotu. Wyróżniono go także za najdłuższą przebytą na zlot drogę, liczącą ponad 400 km. Cała pomorska ekipa została nagrodzona Pucharem Burmistrza Miasta Wolin.

Po sesji zdjęciowej do naszego magazynu Krzysiek wymienił elementy wnętrza na pochodzące ze wprowadzonej w 1987 roku wersji specjalnej Style opartej o 16V. Są to wykończone połączeniem skóry i materiału półkubełkowe fotele w odcieniach szarości oraz kanapa z podłokietnikiem i uchwytem na napoje. Ze zdobytych przez Krzyśka informacji wynika, że wyprodukowano 1500 aut z takim wyposażeniem.

Tuning VW Jetta A2 CL Coupé wnętrze

Tylny pas nadwozia ozdobiony został nowym emblematem „Jetta” oraz znaczkiem salonu VW Montgomery.

Zimę Krzysiek wykorzystał na wykonanie pneumatycznego zawieszenia oraz przygotowanie nowych felg. Ponieważ Jetta znakomicie prezentuje się na BBS RM, koledzy trzymają kciuki za BBS RS, ale… dojrzałe podejście Krzyśka do klasyków nie wyklucza charakterystycznej dla młodości odrobiny szaleństwa. Ciekawe jak auto wygląda dziś…

Andrzej Szczodrak

Fot. Mikołaj Urbański

 

Jetta A2 Coupé CL, 1989 r.

SILNIK/NAPĘD: fabrycznie1595 ccm, oznaczenie PN, 70 KM przy 5200 obr./min i 118 Nm przy 2700 obr./min, stożkowy filtr powietrza, usunięty tłumik środkowy

NADWOZIE: lakier Toffee Brown Metallic (LH8Z), komora silnika w kolorze nadwozia, zaklepane błotniki, samodzielnie przyciemnione (dymione) przednie lampy, tylne zmodyfikowane na wzór aut na rynek USA, trzecie światło stop, osłona chłodnicy z węższymi żeberkami, wąskie, wyposażone w chromowane listwy zderzaki z edycji na rynek USA, fabryczna dokładka przednia, system wysuwanej tablicy rejestracyjnej, światła obrysowe, pochodzące z rocznika 1984 owiewki na wycieraczki szyby przedniej, elektrycznie sterowana antena, mała tablica rejestracyjna, umieszczone na pasie tylnym emblemat „Jetta” oraz logo salonu VW Montgomery

KOŁA/OPONY: w trakcie sesji: obręcze BBS RM 012 o standardowym ET 33 zmienionym na 20,3 poprzez zmianę rantu, średnica felg 15 cali i szerokości 7,5 cala, rozstaw śrub 4×100 cali, opony Nankang AS-1 165/45/15

ZAWIESZENIE/HAMULCE: gwintowane kolumny – z przodu MTS Blue Edition, KONI z regulacją twardości z tyłu

WNĘTRZE: czarna, twarda obudowa tablicy przyrządów, szara, gruba welurowa tapicerka z edycji na rynek USA; po sesji zamontowane elementy wnętrza z limitowanej wersji Style: półkubełkowe fotele oraz kanapa z podłokietnikiem i uchwytem na napoje, siedzenia wykończone tapicerką w odcieniach szarości łączącą skórę i materiał

AUDIO: radioodtwarzacz Sony X-Plode, sześć głośników Peiying (w tym dwa wysokotonowe), wzmacniacz i tuba Blaupunkt

NAGRODY:

Zlot Szanuj-sie.pl w Wolinie (13 – 15 lipca 2012 r.):

nagroda za największy naciąg opony

drugie miejsce w kategorii Najlepsze Auto Zlotu

wyróżnienie za najdłuższą przebytą na zlot drogę, liczącą ponad 400 km

Puchar Burmistrza Miasta Wolin (wraz z kolegami z Pomorza)

Zdjęcia auta w kalendarzu VW Pomorze na 2013 rok

oraz w kalendarzu VW Zone na 2013 rok

udział w konkursie firmy Eibach

TOP 3 na Spocie w Swarożynie

STYL:  Cult Style

WŁAŚCICIEL: Krzysztof „Kania_910”

PODZIĘKOWANIA: szczególne dla Rafita i Pajusia, dzięki którym nie byłoby możliwości doprowadzenia auta do takiego stanu. Pozdrowienia dla wszystkich VW-maniaków z Pomorza i całej Polski – tych, których miałem okazję poznać i tych, których jeszcze poznam.

(VW TRENDS 2/2013)

Podobne

BMW_E28_520i_tuning

Tajemniczy rekin BMW E28 320i – TUNING

Mateuszowi od dziecka podobały się tzw. rekiny ze stajni BMW: E23, E24, E28. W kwietniu 2016 roku postanowił spełnić swoje marzenie. Pojechał na drugi koniec Polski, by kupić upragnionego klasyka – E28. Podczas oględzin okazało się, że egzemplarz jest w opłakanym stanie. Jednak Mateusz podjął wyzwanie i zdecydował się kupić wymarzone BMW. Gdy wjechał autem na lawetę, pękły…

Volkswagen Golf GTI na wzór Porsche

Zainteresowanych modyfikacjami Golfów nigdy nie brakowało. Niestety wielu projektom brakowało rozmachu i pomysłu. Nie można tego powiedzieć o GTI zbudowanym pod skrzydłami amerykańskiego przedstawicielstwa Volkswagena. Biały lakier, poszerzone błotniki, splitter, duży spojler tylny, jeszcze większy dyfuzor, zmniejszony prześwit i pasy z wykonaną charakterystyczną czcionką napisami. Skojarzenia z legendarnym Porsche 911 GT3 RS są jak najbardziej…