Jak zachować PRAWDZIWIE bezpieczny odstęp na autostradzie? - Trends Magazines

Jak zachować PRAWDZIWIE bezpieczny odstęp na autostradzie?

Samochody na autostradzie

W zeszłym roku został wprowadzony przepis, którego celem było ukrócenie “jazdy na zderzaku” kierowców na autostradach i drogach ekspresowych. Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Kierowcy nie wiedzą, jaki dystans trzymać, a policjanci jak to zweryfikować.

Od 1 czerwca ubiegłego roku obowiązuje nas zakaz jazdy na zderzaku na drogach ekspresowych i autostradach. Niestety, Generalna Inspekcja Ruchu Drogowego wciąż nie posiada odpowiednich narzędzi do weryfikowania zachowań kierowców, a każdy z przypadków będzie wymagał angażowania w proces biegłego.

W myśl nowych przepisów, bezpieczna odległość pomiędzy pojazdami wyrażona w metrach musi wynosić połowę aktualnej prędkości. Oznacza to, jadąc na przykład 120km/h drogą ekspresową, musimy utrzymać bezpieczną odległość co najmniej 60 metrów od poprzedzającego pojazdu.
Nowy przepis nie obowiązuje podczas manewru wyprzedzania.
Jest to spowodowane troską o bezpieczeństwo na naszych drogach. Jak mówią nam statystyki, aż 20% wypadków spowodowanych jest niezachowaniem odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu.

Biorąc pod uwagę mętlik związany z egzekwowaniem tego przepisu oraz z trudnością, jaką mają kierowcy podczas mierzenia odległości między pojazdami w metrach, nasuwa się pytanie, czemu nie wykorzystano tego, co zostało już wymyślone i wprowadzone w innych krajach?

Niewykorzystane rozwiązanie

Mowa tu o fantastycznej metodzie tak zwanych 3 sekund. Polega ona na wydzieleniu minimalnej odległości od pojazdu przed nami w sposób bezpieczny i łatwy do zrealizowania.

Polega ona na tym, by podczas jazdy wypracować sobie taką odległość od pojazdu przed nami, by w miejscu, które on właśnie mija, znaleźć się nie wcześniej niż za trzy sekundy.
Brzmi prosto? Bo właśnie taka jest ta metoda.
Wyjątek stanowią jednak jednoślady, które wykorzystując zwalnianie silnikiem wytracają prędkość, w związku z czym nie ostrzegą nas światłem hamowania. W ich przypadku najlepiej utrzymać dystans 5 lub więcej sekund.

Najłatwiej kontrolować dystans korzystając z przydrożnych słupków. Wystarczy obserwować pojazd przed nami i odliczać czas do dojechania do słupka, który ten przed chwilą minął.

Dlaczego trzy sekundy to minimum?

Średni czas reakcji na bodziec to około 0,8 sekundy (0,5-1 sekundy lub więcej, gdy jesteśmy zmęczeni). Czas działania, które podejmujemy wciskając hamulec, zajmuje kolejne 0,5 sekundy, a uruchomienie hamulców następuje po 0,2-0,3 sekundy. Pozostaje nam więc zaledwie półtorej sekundy na dalsze manewry. W dalszym ciągu to raczej mało.

Pomyślmy o tym, że rzadko jesteśmy wypoczęci wsiadając za kierownicę, stan nawierzchni pozostawia dużo do życzenia, a pogoda nie zawsze jest słoneczna. Taka odległość jest więc najkrótszą bezpieczną odległością.

Porównanie, które nie pozostawia złudzeń

Metoda trzech sekund jest również łatwa w weryfikacji, nawet na podstawie materiału filmowego. Szkoda więc, że nowe przepisy nie zostały o nią oparte, również z tego powodu, że jest bezpieczniejsza niż obowiązujące prawo.
Przykładowo, jadąc 140km/h autostradą, minimalny legalny dystans od poprzedzającego pojazdu to 70 metrów, a jadąc metodą trzech sekund dystans ten automatycznie rośnie do 87 metrów. Podobnie jadąc 120km/h, czyli maksymalną dopuszczalną prędkością na drodze ekspresowej dwujezdniowej, jadąc metodą trzech sekund utrzymamy odległość 74,5 metra, a nie 60 metrów, jak proponuje nam ustawodawca.

Nie mówiąc już o tym, że jadąc z taką prędkością raczej nieliczni są w stanie precyzyjnie powiedzieć, ile metrów mają do pojazdu przed nimi.

Jeden komentarz

  1. „jadąc 140km/h autostradą, minimalny legalny dystans od poprzedzającego pojazdu to 70 metrów, a jadąc metodą trzech sekund dystans ten automatycznie rośnie do 87 metrów. Podobnie jadąc 120km/h, czyli maksymalną dopuszczalną prędkością na drodze ekspresowej dwujezdniowej, jadąc metodą trzech sekund utrzymamy odległość 74,5 metra, a nie 60 metrów”

    Proponuję jeszcze raz to sobie przeliczyć. Przy prędkości 140 km/h w 3 sekundy przebywamy niecałe 117 (a nie 87 metrów, jak pani twierdzi). Przy 120 km/h będzie to okrągłe 100 metrów (a nie 74,5).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW 328 Hommage hero car

Koncepty zwykle wybiegają w przyszłość, ale ten czerpie z przeszłości – BMW 328 Hommage

Od elektrycznych układów napędowych, przez drzwi otwierane do góry, po nowatorskie materiały nadwozia – koncepty zwykle wybiegają w przyszłość, prezentując wizjonerski potencjał ich twórców. Samochody koncepcyjne to doskonałe pole do popisu dla projektantów. Auta studyjne spełniają też szereg ważnych funkcji; niektóre prezentują potencjał stylistyczny marki, inne pomagają opracować i zaimplementować nowe technologie lub stworzyć ostateczny…

VW Golf 1 GTI Pirelli widok z przodu

Golf i GTI Pirelli z silnikiem Corrado

Dziś w Europie Środkowej i Zachodniej ten kultowy prekursor klasy kompaktowej wywołuje tylko pobłażliwy uśmiech na twarzy fanów motoryzacji. Czasy jego chwały minęły bezpowrotnie, został wyparty przez nowocześniejszych następców. Wprawdzie jego zmodyfikowana w niewielkim stopniu odmiana CitiGolf wciąż jest produkowana w Republice Południowej Afryki, jednak niewielu o tym wie. Przed nami Golf 1 GTI Pirelli.…