Ile kosztuje ładowarka do auta elektrycznego? Co trzeba zrobić? - Trends Magazines

Ile kosztuje ładowarka do auta elektrycznego? Co trzeba zrobić?

Tylko 3 proc. Polaków wie, jak na prywatnej posesji zamontować stację ładowania pojazdów elektrycznych. Na szczęście nie jest to proces skomplikowany.

Z badań InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że 48 proc. Polaków chciałoby mieć stację ładowania auta elektrycznego w garażu, ale jednocześnie tylko 3 proc. wie, co trzeba zrobić, aby ją zamontować. 14 proc. respondentów twierdzi, że raczej się orientuje. Z tego samego badania można się dowiedzieć, że blisko ¾ Polaków mylnie uważa, że auta elektrycznego nie można ładować ze zwykłego gniazdka, tak jak innych domowych urządzeń.

Z przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych „Barometru nowej mobilności 2019/20” można się dowiedzieć, że aż 99 proc. budynków jednorodzinnych i 69 proc. wielorodzinnych spełnia wymagania techniczne niezbędne do zainstalowania ładowarki samochodu elektrycznego. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów Volkswagen rozpoczął sprzedaż wallboksów ID. Charger. Urządzenia te umożliwiają sprawne ładowanie aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Najtańsza wersja jest oferowana za 1.729 złotych.

Co warto wiedzieć o wallboksie, czyli domowej stacji ładowania?


Ładowarki ID.Charger można zamówić w sklepie internetowym Volkswagena lub u dealerów marki – w salonach będzie można zobaczyć ładowarkę ID.Charger na żywo i zasięgnąć porady.ładowanie bmw kabel ładowarka

Kto może zainstalować wallboksa?

Osoby mające dom z licznikiem prądu, garaż lub miejsce postojowe najczęściej spełniają zasadnicze warunki do montażu ładowarki. Ale instalacja możliwa jest również, gdy kierowca wynajmuje mieszkanie i ma własne miejsce postojowe. Najlepiej zasięgnąć porady w tym zakresie. Można to zrobić np. wysyłając maila do Volkswagena, dzwoniąc na infolinię lub prosząc o pomoc dealera. Warto pamiętać, że w przypadku domów wielorodzinnych prawo wymaga zgody wszystkich właścicieli budynku – i musi być ona wyrażona jednogłośnie. To spore utrudnienie. Jeżeli np. podczas corocznego zgromadzenia właścicieli odbędzie się głosowanie nad pomysłem klienta, musi on pisemnie zwrócić się do nieobecnych współwłaścicieli i uzyskać ich podpis.

 

Jak ustalić, czy ładowarkę uda się zamontować we wskazanym miejscu?

Zainteresowany zakupem ID.Chargera już u dealera Volkswagena zostanie wstępnie poinformowany, czy spełnia podstawowe kluczowe warunki. W przypadku zakupu w sklepie internetowym można bezpłatnie wykonać wstępny przegląd online – wystarczy odpowiedzieć na kilka krótkich pytań dotyczących warunków mieszkaniowych. Kolejna weryfikacja jest dokonywana podczas wizji lokalnej. Dzięki niej można dokładnie powiedzieć, czy standardowy pakiet instalacyjny będzie dopasowany do potrzeb klienta. Jeśli nie, zostanie przygotowana zindywidualizowana oferta dodatkowa. Klient może zdecydować, czy odpowiada mu propozycja VW.

Jak przebiega instalacja wallboksa?

Rola nabywcy ogranicza się do umówienia terminu instalacji oraz wskazania miejsca przytwierdzenia urządzenia. Resztę, z zakupem wszelkich niezbędnych materiałów (np. wyłączników bezpieczeństwa czy kabli), bierze na siebie ekipa montażowa. Standardowy pakiet instalacyjny obejmuje koszty pracy, transport i drobne części (śruby, trzpienie itp.), montaż ładowarki, instalację ochrony przed prądem różnicowym i ochrony przewodów, kanały kablowe, okablowanie o długości do 15 m oraz (w razie konieczności) do dwóch przebić przez ściany. Instalatorzy przeprowadzą także testy działania oraz inspekcję zgodnie z lokalnymi przepisami, jak również uprzątną miejsce pracy. Ładowarkę można także zainstalować samodzielnie lub zlecić to dowolnej firmie. Usterki powstałe podczas korzystania z ładowarki ID.Charger (niepowstałe z winy klienta) zostaną usunięte bezpłatnie. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy wynikają one z nieprawidłowej instalacji. Bezpieczniej jest zatem wybrać fachowy serwis instalacji.

Jakie usługi dodatkowe są oferowane wraz z ID.Chargerem?

Dostępny dodatkowo serwis instalacyjny obejmuje indywidualny test urządzenia w warunkach domowych, zgłoszenie do operatora sieci dystrybucyjnej, wykonanie do dwóch przebić w murze, instalację i uruchomienie ładowarki. Pakiet nie obejmuje ewentualnych robót ziemnych i wykopowych czy rozbudowy skrzynki bezpiecznikowej.

 

Czym różnią się ładowarki ID.Charger?


Volkswagen oferuje wallbox ID.Charger w trzech wersjach: ID.Charger, ID.Charger Connect oraz ID.Charger Pro. Różnią się one przede wszystkim zakresem funkcji cyfrowych. Ładowarki ID.Charger Connect/Pro mogą nawiązać połączenie z Internetem poprzez sieć WiFi lub kablowe połączenie ethernet. Opcją dla obu wallboksów są moduły LTE wraz z pakietem danych. Dzięki nim wymiana danych odbywa się niezależnie od domowej sieci. Standardowy kabel ma 4,5 m, a opcjonalny 7,5 m. Dobranie kabla o odpowiedniej długości jest bardzo istotne, bo przesądzi o komforcie ładowania pojazdu. Aby zrobić to właściwie, należy uwzględnić odległość między miejscem parkowania samochodu a planowanym miejscem montażu stacji ładowania.

 

Ile kosztuje ładowarka ID.Charger?

Oferowana przez Volkswagena ładowarka wyróżnia się bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Bazowy ID.Charger został wyceniony na 1.729 zł, ID.Charger Connect jest dostępny za 2.599 zł, a topowy ID.Charger Pro kosztuje 3.669 zł.

CSS Combo

 

Jak długo trwa ładowanie akumulatora?

ID.Charger umożliwia ładowanie z mocą 7,4 kW (w przypadku prądu jednofazowego) lub 11 kW (przyłącze trójfazowe). Przy mocy ładowania 11 kW mieszczący 58 kWh akumulator Volkswagena ID.3 zostanie naładowany do poziomu 80 proc. w ciągu zaledwie 6 godzin. W przypadku prądu 7,4 kW całkowite naładowanie akumulatora zajmuje całą noc. Oznacza to, że wallbox uzupełni zapas prądu w aucie nawet osiem razy szybciej od opcjonalnej ładowarki, którą podłącza się do zwykłego gniazda 230 V.

ID.Charger

Kto może korzystać z ID.Chargera?

Zunifikowane gniazdo Type 2 sprawia, że ID. Chargera można użyć do ładowania wszystkich obecnych i przyszłych elektrycznych Volkswagenów, a także samochodów innych marek. Właściciel ID.Chargera w wersjach Connect lub Pro może zdecydować, kto będzie mógł pobrać prąd z urządzenia. Proces autoryzacji jest odbywa się przez kartę RFID lub aplikację. Co istotne, służą one nie tylko do odblokowywania wallboksa – dzięki licznikowi prądu z certyfikatem MID ID.Charger Pro pozwala na dokładną rejestrację zużycia prądu i dokonanie rozliczenia z użytkownikiem ładowanego pojazdu.

Więcej informacji na temat ładowarki ID. Charger znaleźć można na stronie internetowej: https://charging-energy.elli.eco/pl-pl/IDcharger.

Szymon Łukasik

Fot. VW

Podobne

VW Golf III 1.8 Turbo 1

VW Golf III 1.8 Turbo – bursztynowy blask

VW Golf III 1.8 Turbo jest dumą Łukasza, bo większość prac przy jego modyfikacji wykonał sam. Choć ten projekt niektórzy mogliby uznać za kompletny, jego właściciel nie zamierza spocząć na laurach. W 2005 roku roku, po otrzymaniu prawa jazdy, Łukasz postanowił kupić pierwsze własne auto. Uczył się jeździć Skodą Felicią rodziców, przyzwyczaił się do małego…

Uniknął mandatu za driftowanie. Zobaczcie kto go uratował

Chyba wszyscy znacie to powiedzenie, że "w grupie siła". Tym razem chodzi o zlotowiczów ze Stalowej Woli. Nocne "upalanie" przyciągnęło tłumy. Zobaczcie jak uratowali kolegę przed kontrolą i mandatem.   Polonez Atu driftuje?  Ślady Opon (albo jednej opony) na asfalcie zostawia właśnie driftujący Polonez Atu, gdy na miejsce przyjeżdża policja. W ogóle to szacunek dla…