Golf 3 R32 - ciekawy projekt z silnikiem VR6 - Trends Magazines

Golf 3 R32 – ciekawy projekt z silnikiem VR6

Tuning VW Golf 3 R32 widok z przodu

W sierpniu 1991 roku Volkswagen rozpoczął nową erę dzięki trzeciej generacji Golfa. Fanom VW kojarzy się z tym, że po raz pierwszy w nadwoziu tego typu znalazł się sześciocylindrowy silnik VR6. Przed nami Golf R32 Irka znanego jako „Bongo”.

W 1997 roku trzecia generacja została wycofana po wyprodukowaniu 4,83 miliona pojazdów. Tak dużo egzemplarzy w różnych wersjach sprawia, że nawet ponad dwie dekady później trójka jest popularną bazą dla projektów tuningowych. Irek „Bongo” wybrał pięciodrzwiowego hatchbacka z 90-konnym silnikiem 1.8, ale zdecydował, że zbuduje samochód, który będzie spadkobiercą najmocniejszych wspomnianych wersji VR6.

Tuning VW Golf 3 R32 pół klatka bezpieczeństwa

Mocarne serce R32

Pod maską prezentowanego Golfa znalazł się silnik, który w prostej linii wywodzi się z jednostek 2.8 i 2.9, montowanych seryjnie w trójkach. Jest to mocniejsza i młodsza, wersja R32 o pojemności 3,2 litra, oznaczeniu BMJ i mocy 250 KM. Jednostki napędowe w układzie VR (wąskie V) słyną ze świetnego dźwięku silnika.

Tuning VW Golf 3 R32 silnik

Nie inaczej jest w tym przypadku, szczególnie że brzmienie sześciocylindrowca jest dużo głośniejsze niż seryjne za sprawą przelotowego układu wydechowego z dwoma tłumikami. Środkowy został wykonany na specjalne zamówienie, a końcowy to produkt marki RM MOTORS.

Tuning VW Golf 3 R32 zegary VR6

Wizyta na hamowni wykazała, że ten konkretny silnik generuje 242 KM, które napędzają przednią oś za pośrednictwem skrzyni biegów, przeznaczonej fabrycznie do silników 2.3 V5. Przy okazji swapu komorę silnika oczyszczonoa ze zbędnych akcesoriów i ponownie pomalowana farbą z dodatkiem holograficznym, a akumulator przeniesiono do bagażnika.

Nisko lub wysoko dzięki Viair

W kufrze obecnie mieści się również butla sprężonego powietrza Air Lift o pojemności 15 l i dwa kompresory Viair, a to oznacza tylko jedno – ten Golf jest wyposażony w air ride.

Tuning VW Golf 3 R32 sterowanie zawieszeniem pneumatycznym

System jest oparty na trzybałwanowych poduszkach Rubena, do których powietrze dostarczane jest przez 10-milimetrowe przewody Tekalan. Dzięki temu ta trójka potrafi obniżyć się na postoju nieprawdopodobnie nisko. Wtedy mamy szansę podziwiać wykonane na zamówienie felgi.

Tuning VW Golf 3 R32 widok z boku

Jako baza posłużyły 14-calowe Pirelli – takie same, jak w limitowanej edycji Golfa 1 GTI Pirelli. Zostały poddane konwersji do 17-cali dzięki dodaniu rantów i bębnów z felg marki RH. Rotory są teraz w kolorze, który Irek określa jako Shadow Gray. Gotowe koła mają szerokość 8,5 cala z przodu i 8,75 cala z tyłu – wszystko zaprojektowano w celu uzyskania jak najlepszego stance, czyli spasowania z nadkolami.

Tuning VW Golf 3 R32 butla kompresora

Pełna konstrukcja obręczy Pirelli sprawia, że na pierwszy rzut oka nie są przez nie widoczne nowe hamulce, a są to pomalowane na żółto zaciski z Golfa G60 z tarczami o rozmiarze 280 mm z przodu i 235 mm z tyłu.

Stylistyka Golfa 3 R32

Chcąc wyróżnić auto na tle innych projektów na bazie Golfa trzeciej generacji, Irek dokonał szeregu zmian stylistycznych. Pas przedni, grill, reflektory błotniki i maska pochodzą z bliźniaczej konstrukcji – sedana Vento. Przednie logo VW jest teraz czarne, a w prawym dolnym rogu głównego wlotu powietrza pojawiło się czerwone oznaczenie VR6.

Tuning VW Golf 3 R32 widok z przodu

Oprócz tego tylna klapa, zderzaki i wszystkie listwy pochodzą z Golfa 3 na rynek USA. Dzięki temu ta trójka ma światła obrysowe w przednim zderzaku oraz wąskie miejsce na tablicę rejestracyjną w klapie bagażnika. We wnętrzu od razu uwagę przykuwają dwa elementy: odpinana kierownica HP Raid z nabą snap-off SPARCO i żółta półklatka z BENSON PRO, na stałe przyspawana do nadwozia.

Tuning VW Golf 3 R32 mocowanie kierownicy

Ciekawe wnętrze Golfa R32

Gdy zacząłem się bliżej przyglądać wnętrzu tego Golfa, okazało się, że zmieniono wiele detali. Zegary zostały wykonane na zamówienie i mają unikatową szatę graficzną z logo VR6.

Tuning VW Golf 3 R32 gałka zmiany biegów

Gałka zmiany biegów to model „piłeczka do golfa” z logo GTI, a w miejscu fabrycznego radioodtwarzacza są dwa manometry do obsługi zawieszenia (pojedynczy do butli i podwójny do zwieszenia przodu i tyłu). Pasy bezpieczeństwa są czerwone i pochodzą z wersji GTI.

Tuning VW Golf 3 R32 fotel kierowcy

Siedzenia z przodu to sportowe skórzane siedziska z Audi TT, w których zostały przerobione szyny. Tylna kanapa z pochodzi z Golfa w wersji Colour Concept. Z wyposażenia fabrycznego zostały tylko elektryczne szyby i szyberdach.

 

Golf R32 nie tylko dobrze wygląda

Popularność Golfa jest dla tunerów ogromną zaletą i jednocześnie wadą. Z jednej strony, stosunkowo łatwo znaleźć interesujące części z różnych wersji i rynków (USADM, JDM).

Tuning VW Golf 3 R32 widok z tyłu

Z drugiej, trudno wyróżnić się spośród projektów tego typu. Irek zbudował auto w stylu stance, zdecydował się na montaż silnika, który ma nie tylko świetny dźwięk, ale jest też bardzo mocny. Dzięki temu ten Golf jest kompletny – dobrze wygląda i szybko jeździ. Czekamy na rozwój projektu „Bongo”, bo zapowiedzi zmian, o których mówił, są bardzo obiecujące!

 

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

 

Volkswagen Golf 3 R32

SILNIK/ NAPĘD

Fabryczny: 1.8 GT, 90 KM; nowy 3.2 R32 BMJ, 250 KM; przelotowy 2,5-calowy wydech na dwóch tłumikach; środkowy – customowy, a końcowy RM MOTORS z szerszymi końcówkami; skrzynia biegów z silnika 2.3 V5

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Air ride: amortyzatory MTS na trzybałwankowych poduszkach Rubena, dwa kompresory Viair, przewody Tekalan 10 mm, zawory z przodu 2 x 0,5 cala, z tyłu 1 x 0,5, butla Air Lift 15 l pomalowana na żółto; regulacja kątów camber z tyłu 3-cale

Układ hamulcowy: tarcze 280 mm z przodu i 235 mm z tyłu, zaciski z Golfa 1.8 G60 pomalowane na żółto

KOŁA/ OPONY

Felgi custom Pirelli – konwersja z 14 na 17 cali; pomalowane na Shadow Gray, ranty z felg RH, szerokość z przodu 8,5 cala, z tyłu 8,75 cala; opony NANKANG 185/35/17 z przodu i tyłu

NADWOZIE

Pakiet zderzaków, listew i tylna klapa z wersji USDM; front (maska, pas przedni, lampy, grill) z VW Vento

WNĘTRZE

Clean look pod maską, komora pomalowana na kolor bazowy z dodatkiem prismatic effect, akumulator przeniesiony do bagażnika; kierownica HP Raid z nabą snap-off SPARCO; dodatkowe wskaźniki: manometry air ride – pojedynczy od butli i podwójny od zwieszenia przodu i tyłu,; pasy bezpieczeństwa czerwone z wersji GTI; siedzenia z przodu skórzane z Audi TT z przerobionymi szynami do Golfa 3, tylna kanapa z wersji Colour Concept; żółta półklatka BENSON PRO przyspawana na stałe, bagażnik przerobiony pod air ride, rurki aluminiowe biegnące od kompresora do butli; wyposażenie fabryczne – elektryczne szyby i szyberdach

STYL

Stance

WŁAŚCICIEL

Irek Sowiak „Bongo”

PODZIĘKOWANIA

Dla żony, która wspiera mój projekt, Michała Rz. (dziadka) i Gumia, którzy zawsze pomogą w kryzysowych sytuacjach, oraz całej ekipy VAG SYSTEM

(VW TRENDS 3/2020)

Podobne

Nowe Audi S8 – drogowy odpowiednik pociągu TGV – PREZENTACJA

Nowe Audi S8 łączy w sobie luksus z dynamicznym wizerunkiem samochodu sportowego. Ośmiocylindrowa jednostka napędowa 4.0 TFSI biturbo wytwarza 420 kW (571 KM) mocy i aż 800 Nm momentu obrotowego. Predyktywne aktywne zawieszenie, dynamiczny układ czterech kół skrętnych i napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym dostępne już w wersji podstawowej, zapewniają sportową…

Volkswagen up! GTI. Następca legendy

Zwarty, lekki i mocny. Najnowszych up! GTI został stworzony według sprawdzonej receptury. Z miejsca został okrzyknięty następcą pierwszego Golfa GTI. Takiego porównania nie unika nawet Volkswagen. Wprowadzony na rynek w 1976 r. Golf GTI zmienił zasady gry. Udowodnił, że sportowe auto może być praktyczne i oszczędne, a cenowo pozostawać w zasięgu nieco lepiej sytuowanego Kowalskiego.…