Fantazyjne VW Polo III Harlekin i nowe Polo - które zwróci większą uwagę - Trends Magazines

Fantazyjne VW Polo III Harlekin i nowe Polo – które zwróci większą uwagę

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Volkswagen Polo to aktualnie jedno z bardziej popularnych aut segmentu B. Miejski samochód z Wolfsburga swoją pozycję zbudował dzięki prostej konstrukcji, praktycznemu wnętrzu oraz wielu przemyślanym, sprawdzonym rozwiązaniom. Najnowsze dostępne w sprzedaży nowe Polo jest bardzo dopracowane, ale nie wzbudza większych emocji. Co innego jego starszy brat w wersji Harlekin, który pokazuje, że kiedyś Niemcy naprawdę mieli fantazję.

 

Miejskie Polo debiutowało w 1975 roku. Co ciekawe, było nieco gorzej wyposażonym i uboższym o stylowe detale klonem Audi 50. Historia pokazała, że taka zagrywka producenta z Wolfsburga była strzałem w dziesiątkę. Audi 50 szybko zniknęło z rynku, a popularna Polówka produkowana jest do dziś. Auto, które właśnie dostępne jest w sprzedaży, to szósta już generacja tego modelu, debiutująca w 2017 roku. Wróćmy jednak do roku 1994…

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Idzie nowe

W 1994 roku zadebiutowała trzecia generacja miejskiego Polo. Z kilku względów auto było wyjątkowe. Co prawda jego konstrukcja oraz charakter pozostały niezmienne (miało być proste, praktyczne, idealne do miasta), jednak kilka jego wersji [nadwoziowych] było dostępnych po raz pierwszy.

Polo Mk III dostępne było nie tylko jako trzydrzwiowy hatchback, ale także jako pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi (Variant) z taką samą liczbą drzwi. Po raz pierwszy w historii Volkswagen zdecydował się także na wprowadzenie do oferty usportowionej wersji GTI. Pod maską takiego małego zawadiaki pracował benzynowy silnik 1.6 16V o mocy 120 lub 125 KM. Taki motor pozwalał na osiągnięcie pierwszych 100 km/h poniżej 9 s. W połowie lat 90. był to niezgorszy wynik. Jednak to nie GTI było najbardziej wyróżniającą się odmianą Polo trzeciej generacji.

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Wyjątkowe Polo Harlekin

Harlekin, szczególnie w Polsce, wielu osobom z nieco starszym numerem PESEL kojarzy się z niezbyt ambitnymi książkami o miłości. Właścicielom Polo Harlekin zaś z limitowaną wersją niemieckiego mieszczucha, obok której nie da się przejść obojętnie.

VW Polo 3 Harlekin kokpit

Złośliwi twierdzą, że po polskich drogach jeździ wiele „Harlekinów”. Są to samochody różnych marek z wielokolorowymi nadwoziami. Jednak w przypadku auta widocznego na zdjęciach nie wynika to z bogatej historii wypadkowej. Wbrew temu co sądzi wielu, Polo Harlekin właśnie z tak fantazyjnym kolorowym nadwoziem opuszczało bramy fabryki.

VW Polo 3 Harlekin logo z nazwą Harlekin

Każdy element karoserii polakierowany został na jeden z czterech kolorów: granatowy, czerwony, zielony i żółty. Całość wygląda bardzo radośnie i zaskakująco. Samochód przyciąga wzrok i budzi spore zainteresowanie.

VW Polo 3 Harlekin pokrętła wentylacji

Równie kolorowo jest we wnętrzu. Specjalna tapicerka ma ciekawe wstawki. Tylko deska rozdzielcza jest czarna. Kolorowe elementy w prezentowanym egzemplarzu są inwencją twórczą Konrada, właściciela samochodu.

VW Polo 3 Harlekin kierownica

Chociaż granatowa kierownica to wyposażenie seryjne. Seryjny jest także lewarek manualnej pięciobiegowej przekładni z napisem „Harlekin”. Takie samo oznaczenie znalazło się też na klapie bagażnika i są to dwie jedyne wskazówki zdradzające nazwę tej kolorowej wersji.

VW Polo 3 Harlekin kolorystyka foteli

Polo Harlekin nie było łączone z jakimiś mocnymi silnikami. Pod maską wielu egzemplarzy pracował dobrze znany silnik 1.4 o mocy 60 KM. Ta odmiana nie miała być szybka. Miała rzucać się w oczy i bez wątpienia to się udało.

VW Polo 3 Harlekin dźwignia zmiany biegów

Początkowo Volkswagen planował wyprodukowanie 1.000 sztuk Harlekina. Jednak duże zainteresowanie autem sprawiło, że Niemcy postanowili zwiększyć produkcję do 3.800 sztuk. Polo Mk III było pierwszą i ostatnią zarazem wersją Harelkina w ofercie miejskiego Volkswagena.

VW Polo 3 Harlekin tylna lampa

Potem nastała już tylko dopracowana do granic możliwości poprawność…

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Polo 8 – dopracowany ideał?

Najnowszy Volkswagen Polo nie przyciąga spojrzeń jak wersja Harlekin. Niemcy już od dawna postawili na wzorową praktyczność i uniwersalność kosztem fantazji. Czy to źle? Sądząc po wynikach sprzedaży, absolutnie nie!

VW Polo 8 tylna lampa

Najnowsze Polo oferowane jest tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Ma praktyczne nadwozie oraz duży i foremny 351-litrowy bagażnik. Nie przykuwa uwagi. Nie wyróżnia się spośród innych aut, wtapia się w miejski krajobraz.

VW Polo 8 bagażnik

Praktyczne i pozbawione fantazyjnych dodatków jest także wnętrze. Chociaż trudno jest mu cokolwiek zarzucić. W bogatszych wersjach dostępne są w pełni cyfrowe zegary oraz rozbudowany system multimedialny z dużym dotykowym ekranem. Nowe Polo oferuje szereg opcji niedostępnych jeszcze kilka lat temu w segmencie B (m.in. aktywny tempomat, wspomniane wyżej wirtualne zegary czy multimedia z łącznością online). Wszystko wygląda bardzo nowocześnie i w porównaniu do starszej generacji dobitnie pokazuje, jak bardzo zmieniła się motoryzacja na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat.

VW Polo 8 kokpit

Prawdziwą rewolucję przeszły jednostki napędowe. Żadne Polo trzeciej generacji nie było oferowane z silnikiem benzynowym wspomaganym turbosprężarką. Wszystkie benzynowe jednostki były wolnossące. Teraz sytuacja jest zgoła odmienna. Próżno szukać jednostki benzynowej bez turbo. Chociaż w ofercie silnikowej nowego Polo jest jeden taki motor. To podstawowa wolnossąca jednostka 1.0 MPI o mocy 80 KM, która nie ma dobrych osiągów ani nie może pochwalić się wyjątkowo niskim spalaniem. O wiele popularniejsze jest 1.0 TSI o mocy 95 lub 110 KM.

VW Polo 8 silnik

110-konny silnik dzięki wsparciu turbosprężarki ma także 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z manualną sześciobiegową skrzynią pozwala to na osiągnięcie autu, pierwszych 100 km/h w czasie 9,9 s. Przyzwoity rezultat. W ofercie jest jeszcze 150-konna odmiana 1.5 TSI oraz wyposażona w silnik 2.0 TSI topowa 200-konna wersja GTI.

VW Polo 8 zegary

Najnowsze Polo jest bez wątpienia do bólu dopracowanym autem. Praktycznym, nowoczesnym i przyjaznym na co dzień. Jednak gdy porównamy go do Harlekina, wyraźnie widać, że przydałoby się mu nieco fantazji, wszystkim nam potrzebnej w tych trudnych czasach!

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

VW Polo III Harlekin       VW Polo VI

NADWOZIE

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       3743/ 1632/ 1418                 4053/ 1751/ 1461

Rozstaw osi (mm)                                     2407                                     2564

Pojemność bagażnika (l)                          245                                       351

Masa własna (kg)                                      985                                       1041

Koła                                                          195/ 45R15                          215/ 45R17

 

SILNIK/ NAPĘD

Oznaczenie modelowe                              1.4 8V                                  1.0 TSI

Typ, liczba zaworów                                R4 8V                                  R3 12V

Poj. skokowa (ccm)                                  1390                                     999

Maks. moc (KM/przy obr./min)               60/ 4700                               110/ 5000

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)      116/ 2800                             200/2000–3000

Skrzynia biegów                                       manualna – 5                       manualna – 6

Napędzana oś                                            przednia                               przednia

 

OSIĄGI/Z UŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                          14,9                                      9,9

V maks. (km/h)                                         160                                       195

spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test) 6,5                                        5,2/6,2

 

CENA

Podstawowa                                              od ok. 2.000 zł                     62.190 zł (1.0 MPI 80 KM)

Testowanego modelu                                ok. 4.000 zł                          od 75.090 zł (1.0 TSI 110 KM Highline)

(VW TRENDS 4/2020)

Podobne

TEST VW Arteon Shooting Brake eHybrid – czy potrzebujemy jeszcze diesli?

Diesle odchodzą do lamusa – to fakt i niewiele możemy z tym zrobić. W ubiegłym roku w Europie po raz pierwszy w historii sprzedaż aut z tymi silnikami była niższa niż aut elektrycznych i hybryd. I właśnie z VW Arteonem Shooting Brake w tej drugiej wersji przyszło nam obcować. Takie hybrydy witamy z otwartymi ramionami! To chyba jeden z najciekawszych Volkswagenów w ofercie. Już klasyczny Arteon ma bardzo…

Wilk w owczej skórze: tuning VW Golfa 2

Tym razem prezentujemy poczciwego Golfa drugiej generacji, który na pierwszy rzut oka nie budzi większych emocji. Nic bardziej mylnego. Wystarczy dłuższa chwila, by dostrzec, że to wilk w owczej skórze. Chcąc przedstawić genezę powstania tego auta, najpierw należy opowiedzieć historię o jego dwóch właścicielach – Rafale i Miśku. Poznali się w 2001 roku na spotach…