Garbus w stylu rat i z pneumatyką - Trends Magazines

Garbus w stylu rat i z pneumatyką

VW Garbus w stylu rat widok od tyłu

Volkswagen Garbus to bez wątpienia jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut w historii motoryzacji. Dziś pierwsze Garbusy nieczęsto widuje się na naszych drogach. Można je za to podziwiać na zlotach fanów niemieckiej marki. Cenione są zarówno w pełni seryjne modele, jak i takie, które poddano gruntownym i gustownym modyfikacjom. Bartek, właściciel opisywanego Garba, postanowił połączyć dwa style. Co z tego wyszło? Zobaczcie sami.

 

Na spotkanie z Bartkiem i jego Garbusem udałem się w słoneczny majowy weekend. Po krótkiej pogawędce oraz przejażdżce ulicami Warszawy zdałem sobie sprawę, z jak wyjątkowym samochodem mam do czynienia. To auto zwraca na siebie uwagę nie tylko mocno „zmęczonym” nadwoziem, ale też tym, że nagle może zmienić swoją wysokość.

Historia, jakich wiele?

Jak doszło do tego, że opisywany samochód, wyprodukowany w 1964 roku, stał się własnością Bartka? Otóż na pewnej imprezie podczas dyskusji na temat klasycznych modeli z Wolfsburga wydało się, że jeden z uczestników chce odsprzedać Garbusa. Wystarczyła chwila rozmowy i Garb trafił do Bartka.

VW Garbus w stylu rat widok z przodu

W chwili zakupu nadwozie auta prawie nie różniło się od tego, co widać na zdjęciach. Karoseria pokryła się patyną, gdzieniegdzie pojawiła się rdza, a przednia maska miała inny kolor niż reszta nadwozia. Samochód stał na podstawowych stalowych felgach i nie miał przednich i tylnych lamp. Brakowało również tylnego zderzaka, a przedni był w opłakanym stanie. Progi? Ich także nie było.

VW Garbus w stylu rat zbiornik paliwa

Wnętrze było bardzo wysłużone. Przednie fotele i tylna kanapa pochodziły z innego modelu. Seryjne i w pełni oryginalne były natomiast kierownica oraz wszystkie szyby (z wyjątkiem przedniej), które są w aucie do dziś.

VW Garbus w stylu rat silnik

O podwoziu nie można było powiedzieć niczego dobrego. Czy auto odpalało? Nie! Ba, nie miało nawet silnika. To znaczy nie miało silnika w komorze, ponieważ oryginalna jednostka napędowa została wyjęta z samochodu.

Nic nie wróżyło sukcesu. Bartek nie zamierzał jednak narzekać, tylko wziął się ostro do pracy.

Jest plan!

Już przy oględzinach Garbusa Bartek zaczął tworzyć plan jego odbudowy. W samochodzie stare miało się łączyć z nowym. Gruntowne zmiany stylistyczne nie wchodziły w grę. Podobnie jak odświeżenie nadwozia. Garb miał być typowym „szczurem” z pneumatycznym zawieszeniem oraz nowymi efektownymi customowymi felgami.

VW Garbus w stylu rat bagażnik

By podkreślić, jak poważny remont przeszedł Garb Bartka, warto wspomnieć, że w pewnym momencie nadwozie auta znajdowało się u jednego specjalisty, a podwozie u drugiego.

Najpierw prawie od nowa zbudowano podłogę. Od razu dokonano też niezbędnej przeróbki, umożliwiającej montaż pneumatycznego zawieszenia. By można było zamontować nowe felgi, o 2,5 cm zwężono przednie rurowisko.

VW Garbus w stylu rat osłona na klapie

Wyremontowano silnik, wykorzystując do tego nowe podzespoły, skrzynię biegów oraz hamulce. Warto zaznaczyć, że wszystkie te elementy pozostały w seryjnych wersjach.

Gdy podwozie zostało wyremontowane oraz wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, przystąpiono do zamontowania nadwozia. Garb nareszcie jeździł i wyglądał, tak jak wymarzył sobie Bartek. To jednak nie był koniec zmian. Nadszedł czas kompletowania tak zwanej galanterii.

VW Garbus w stylu rat front auta

Efektowne zmiany

Zamontowano progi oraz chromowane nakładki tylnych nadkoli. Na nadwoziu pojawiło się sporo innych chromowanych elementów. Z tyłu założono pokaźny bagażnik, a na przedniej masce wirbulator. To niewielka plastikowa osłonka, która służy do przekierowywania strumienia powietrza w celu ochrony przedniej szyby przed osadzaniem się na niej owadów. Skuteczność tego rozwiązania jest dyskusyjna, podobnie jak niewielkich seryjnych wycieraczek.

VW Garbus w stylu rat koło

Uwagę przyciągają felgi. To autorski pomysł Bartka – standardowe stalowe felgi Garbusa przerobiono na trzyczęściowe skręcane alusy. Całość jest o tyle nietypowa, że większość podobnych kół ma duże dekle. Tutaj jest on mały, a dzięki zastosowaniu specjalnego pierścienia zasłania też czarne bębny hamulcowe.

VW Garbus w stylu rat zegary

Na koniec przystąpiono do odnowy wnętrza. Bartek zakupił pakiet elementów wyposażenia, zawierający m.in. przednie fotele i tylną kanapę. Jak się jednak okazało, oba te elementy były z innego rocznika i nie pasowały do Garbusa z 1964 roku. Co prawda przednie fotele udało się odpowiednio zamontować, ale tylną kanapę po prostu wrzucono do środka. Boczki drzwi są oryginalne – takie z jakimi auto opuściło fabrykę. Dołożono koszyk na środku, dwa zegary od sterowania air ride oraz pilot w kształcie Garbusa, służący do obsługi pneumatyki.

VW Garbus w stylu rat sterowanie pneumatyką

Czy podczas prac pojawiły się jakieś przeszkody? Nie! Nawet montowanie pneumatycznego zawieszenia, prawie na oko, skończyło się pełnym sukcesem. Tak, takie rzeczy naprawdę się zdarzają!

Należący do Bartka Garbus jest projektem kompletnym. Zmiany? Nie są planowane, a jeśli takowe nastąpią, będą dotyczyły galanterii. Czy połączenie starego z nowym wyszło dobrze? Moim zdaniem jest bardzo ciekawie, efektownie i z gustem. A co wy sądzicie?

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Garbus w stylu rat widok z boku

VW Garbus, 1964 rok 

SILNIK/ NAPĘD
1,2; B4, moc maksymalna około 30 KM i 75 Nm, napęd na tylną oś, skrzynia mechaniczna czterobiegowa; V maks. – 112 km/h
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie pneumatyczne z płynną regulacją, seryjne hamulce
KOŁA/ OPONY
Felgi wykonane według własnego pomysłu: 5,5 cala z przodu, 8,5 cala z tyłu; opony 165/40/R17 z przodu, 165/40/R17 z tyłu
NADWOZIE
Oryginalny lakier nadgryziony zębem czasu, tylny bagażnik dachowy, wirbulator, dużo chromowanych elementów
WNĘTRZE
Seryjne; dołożone zegary oraz pilot do sterowania pneumatycznym zawieszeniem, koszyk z epoki
AUDIO
Brak
STYL
Rat/ szczur
WŁAŚCICIEL
Bartek

(VW TRENDS 2/2022)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Scirocco 1.4 TSI auto od frontu

Kosmetyczna metamorfoza VW Scirocco 1.4 TSI

Mając do dyspozycji budżet w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych z powodzeniem można rozglądać się za stosunkowo młodymi samochodami. Do takich z pewnością należy Scirocco, którego historia sięga wczesnych lat 70. Historia Scirocco Wówczas znany już włoski projektant Giorgetto Giugiaro zaprojektował dla Volkswagena nadwozie pierwszej generacji kultowego dzisiaj coupé. Auto zadebiutowało na targach w Genewie w…

Tuning VW Corrado G60 front auta

Wyjątkowe Corrado G60

Corrado to sportowy kompakt, który Volkswagen produkował przez siedem lat. Było dostępne w wielu wersjach silnikowych. Najsłabsza 2.0 miała 115 KM, najmocniejsza 2.9 VR6 – już 190 KM. Model ten mógł też być napędzany przez silnik o oznaczeniu G60.   Wojtek jak każdy chłopak pragnął wyjątkowego samochodu. Wzorem były dla niego auta z gry Need for Speed Underground. Zawsze podobały mu…