Fantazyjne VW Polo III Harlekin i nowe Polo - które zwróci większą uwagę - Trends Magazines

Fantazyjne VW Polo III Harlekin i nowe Polo – które zwróci większą uwagę

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Volkswagen Polo to aktualnie jedno z bardziej popularnych aut segmentu B. Miejski samochód z Wolfsburga swoją pozycję zbudował dzięki prostej konstrukcji, praktycznemu wnętrzu oraz wielu przemyślanym, sprawdzonym rozwiązaniom. Najnowsze dostępne w sprzedaży nowe Polo jest bardzo dopracowane, ale nie wzbudza większych emocji. Co innego jego starszy brat w wersji Harlekin, który pokazuje, że kiedyś Niemcy naprawdę mieli fantazję.

 

Miejskie Polo debiutowało w 1975 roku. Co ciekawe, było nieco gorzej wyposażonym i uboższym o stylowe detale klonem Audi 50. Historia pokazała, że taka zagrywka producenta z Wolfsburga była strzałem w dziesiątkę. Audi 50 szybko zniknęło z rynku, a popularna Polówka produkowana jest do dziś. Auto, które właśnie dostępne jest w sprzedaży, to szósta już generacja tego modelu, debiutująca w 2017 roku. Wróćmy jednak do roku 1994…

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Idzie nowe

W 1994 roku zadebiutowała trzecia generacja miejskiego Polo. Z kilku względów auto było wyjątkowe. Co prawda jego konstrukcja oraz charakter pozostały niezmienne (miało być proste, praktyczne, idealne do miasta), jednak kilka jego wersji [nadwoziowych] było dostępnych po raz pierwszy.

Polo Mk III dostępne było nie tylko jako trzydrzwiowy hatchback, ale także jako pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi (Variant) z taką samą liczbą drzwi. Po raz pierwszy w historii Volkswagen zdecydował się także na wprowadzenie do oferty usportowionej wersji GTI. Pod maską takiego małego zawadiaki pracował benzynowy silnik 1.6 16V o mocy 120 lub 125 KM. Taki motor pozwalał na osiągnięcie pierwszych 100 km/h poniżej 9 s. W połowie lat 90. był to niezgorszy wynik. Jednak to nie GTI było najbardziej wyróżniającą się odmianą Polo trzeciej generacji.

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Wyjątkowe Polo Harlekin

Harlekin, szczególnie w Polsce, wielu osobom z nieco starszym numerem PESEL kojarzy się z niezbyt ambitnymi książkami o miłości. Właścicielom Polo Harlekin zaś z limitowaną wersją niemieckiego mieszczucha, obok której nie da się przejść obojętnie.

VW Polo 3 Harlekin kokpit

Złośliwi twierdzą, że po polskich drogach jeździ wiele „Harlekinów”. Są to samochody różnych marek z wielokolorowymi nadwoziami. Jednak w przypadku auta widocznego na zdjęciach nie wynika to z bogatej historii wypadkowej. Wbrew temu co sądzi wielu, Polo Harlekin właśnie z tak fantazyjnym kolorowym nadwoziem opuszczało bramy fabryki.

VW Polo 3 Harlekin logo z nazwą Harlekin

Każdy element karoserii polakierowany został na jeden z czterech kolorów: granatowy, czerwony, zielony i żółty. Całość wygląda bardzo radośnie i zaskakująco. Samochód przyciąga wzrok i budzi spore zainteresowanie.

VW Polo 3 Harlekin pokrętła wentylacji

Równie kolorowo jest we wnętrzu. Specjalna tapicerka ma ciekawe wstawki. Tylko deska rozdzielcza jest czarna. Kolorowe elementy w prezentowanym egzemplarzu są inwencją twórczą Konrada, właściciela samochodu.

VW Polo 3 Harlekin kierownica

Chociaż granatowa kierownica to wyposażenie seryjne. Seryjny jest także lewarek manualnej pięciobiegowej przekładni z napisem „Harlekin”. Takie samo oznaczenie znalazło się też na klapie bagażnika i są to dwie jedyne wskazówki zdradzające nazwę tej kolorowej wersji.

VW Polo 3 Harlekin kolorystyka foteli

Polo Harlekin nie było łączone z jakimiś mocnymi silnikami. Pod maską wielu egzemplarzy pracował dobrze znany silnik 1.4 o mocy 60 KM. Ta odmiana nie miała być szybka. Miała rzucać się w oczy i bez wątpienia to się udało.

VW Polo 3 Harlekin dźwignia zmiany biegów

Początkowo Volkswagen planował wyprodukowanie 1.000 sztuk Harlekina. Jednak duże zainteresowanie autem sprawiło, że Niemcy postanowili zwiększyć produkcję do 3.800 sztuk. Polo Mk III było pierwszą i ostatnią zarazem wersją Harelkina w ofercie miejskiego Volkswagena.

VW Polo 3 Harlekin tylna lampa

Potem nastała już tylko dopracowana do granic możliwości poprawność…

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

Polo 8 – dopracowany ideał?

Najnowszy Volkswagen Polo nie przyciąga spojrzeń jak wersja Harlekin. Niemcy już od dawna postawili na wzorową praktyczność i uniwersalność kosztem fantazji. Czy to źle? Sądząc po wynikach sprzedaży, absolutnie nie!

VW Polo 8 tylna lampa

Najnowsze Polo oferowane jest tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Ma praktyczne nadwozie oraz duży i foremny 351-litrowy bagażnik. Nie przykuwa uwagi. Nie wyróżnia się spośród innych aut, wtapia się w miejski krajobraz.

VW Polo 8 bagażnik

Praktyczne i pozbawione fantazyjnych dodatków jest także wnętrze. Chociaż trudno jest mu cokolwiek zarzucić. W bogatszych wersjach dostępne są w pełni cyfrowe zegary oraz rozbudowany system multimedialny z dużym dotykowym ekranem. Nowe Polo oferuje szereg opcji niedostępnych jeszcze kilka lat temu w segmencie B (m.in. aktywny tempomat, wspomniane wyżej wirtualne zegary czy multimedia z łącznością online). Wszystko wygląda bardzo nowocześnie i w porównaniu do starszej generacji dobitnie pokazuje, jak bardzo zmieniła się motoryzacja na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat.

VW Polo 8 kokpit

Prawdziwą rewolucję przeszły jednostki napędowe. Żadne Polo trzeciej generacji nie było oferowane z silnikiem benzynowym wspomaganym turbosprężarką. Wszystkie benzynowe jednostki były wolnossące. Teraz sytuacja jest zgoła odmienna. Próżno szukać jednostki benzynowej bez turbo. Chociaż w ofercie silnikowej nowego Polo jest jeden taki motor. To podstawowa wolnossąca jednostka 1.0 MPI o mocy 80 KM, która nie ma dobrych osiągów ani nie może pochwalić się wyjątkowo niskim spalaniem. O wiele popularniejsze jest 1.0 TSI o mocy 95 lub 110 KM.

VW Polo 8 silnik

110-konny silnik dzięki wsparciu turbosprężarki ma także 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z manualną sześciobiegową skrzynią pozwala to na osiągnięcie autu, pierwszych 100 km/h w czasie 9,9 s. Przyzwoity rezultat. W ofercie jest jeszcze 150-konna odmiana 1.5 TSI oraz wyposażona w silnik 2.0 TSI topowa 200-konna wersja GTI.

VW Polo 8 zegary

Najnowsze Polo jest bez wątpienia do bólu dopracowanym autem. Praktycznym, nowoczesnym i przyjaznym na co dzień. Jednak gdy porównamy go do Harlekina, wyraźnie widać, że przydałoby się mu nieco fantazji, wszystkim nam potrzebnej w tych trudnych czasach!

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Polo 8 i Polo 3 Harlekin

VW Polo III Harlekin       VW Polo VI

NADWOZIE

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       3743/ 1632/ 1418                 4053/ 1751/ 1461

Rozstaw osi (mm)                                     2407                                     2564

Pojemność bagażnika (l)                          245                                       351

Masa własna (kg)                                      985                                       1041

Koła                                                          195/ 45R15                          215/ 45R17

 

SILNIK/ NAPĘD

Oznaczenie modelowe                              1.4 8V                                  1.0 TSI

Typ, liczba zaworów                                R4 8V                                  R3 12V

Poj. skokowa (ccm)                                  1390                                     999

Maks. moc (KM/przy obr./min)               60/ 4700                               110/ 5000

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)      116/ 2800                             200/2000–3000

Skrzynia biegów                                       manualna – 5                       manualna – 6

Napędzana oś                                            przednia                               przednia

 

OSIĄGI/Z UŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                          14,9                                      9,9

V maks. (km/h)                                         160                                       195

spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test) 6,5                                        5,2/6,2

 

CENA

Podstawowa                                              od ok. 2.000 zł                     62.190 zł (1.0 MPI 80 KM)

Testowanego modelu                                ok. 4.000 zł                          od 75.090 zł (1.0 TSI 110 KM Highline)

(VW TRENDS 4/2020)

Podobne

VW ID.4 Pro Performance 7

TEST VW ID.4 Pro Performance – elektroodyseja rodzinna

Koniec aut spalinowych jest już wyraźnie widoczny na horyzoncie, a samochody zero-emisyjne już niedługo staną się jedyną alternatywą dla europejskich rodzin. Czy elektryk odnajdzie się w roli rodzinnego auta? Oto test VW ID.4 Pro Performance. Niełatwo być samochodem rodzinnym. W końcu ilu członków rodziny, tyle różnorakich potrzeb, które czasami trudno zaspokoić. Do tej pory najłatwiejszym…

Tuning-VW-Caddy-1-R32-widok z przodu

VW Caddy mk1 z mocarnym silnikiem R32

Wśród silników produkowanych w fabryce w Wolfsburgu jest wiele jednostek napędowych, które przeszły do historii: z mechaniczną sprężarką G, TDI, uwielbiany przez tunerów 1.8T czy legendarny VR6. Na samym szczycie plasuje się prawdziwy mocarz R32. Caddy mk1 to już unikat Prezentowane auto to pod wieloma względami unikat. VW Caddy pierwszej generacji to model niezwykle rzadko…