Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda - Trends Magazines

Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda

ilustracja zapołonu silnika

To nie oksymoron. Naprawdę powstała taka konstrukcja. Stworzyła ją marka znana z dość nietypowych rozwiązań technologicznych. 

Konstrukcje dwusuwowe w motoryzacji praktycznie nie istnieją. Można je spotkać czasami w skuterach lub ewentualnie w kosiarkach, ale samochody z tym napędem pożegnaliśmy dobre trzy dekady temu. Teraz jednak powrócił pomysł, aby tę konstrukcję wprowadzić na nowo. I to rewolucyjną konstrukcję!

Specjaliści z Mazdy wymyślili, że połączą pracę jednostki dwusuwowej (suw sprężania i suw pracy) z technologią silników czterosuwowych. Mamy więc klasyczne zawory. Z drugiej strony dwusuwowy charakter uzyskano dzięki odpowiedniemu zestrojeniu zaworów.

Co jest nietypowe to to, że przy niskim obciążeniu jednostka działa jak diesel – mieszanka paliwa z powietrzem samoczynnie ulega zapłonowi. Jest uboga, a to dzięki pompowaniu powietrza przez mały kompresor. Z kolei pod obciążeniem do pracy dołącza klasyczna świeca z iskrą.

Sprężarka mechaniczna ma też inną rolę. Ponieważ zawór dolotowy jest długo otwarty, mógłby spowodować cofnięcie się spalin do kolektora dolotowego. Dlatego zadaniem kompresora jest wydmuchiwanie ich dalej. 

Mazda przedstawia taki system na razie na jednym cylindrze, ale wydaje się być bezproblemowe wykorzystanie go jednostce 4- lub nawet 6-cylindrowej.  ale nie ma przeszkód by połączyć je w porządny, duży silnik. Na razie nie wiadomo do czego taki silnik miałby być wykorzystywany.

fot. greencarcongress.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Scirocco 1 1978 – jak feniks z popiołów

Ten VW Scirocco 1 do Magdaleny należy od 2003 roku. Dla niej była to miłość od pierwszego wejrzenia i po prostu nie mogła mu się oprzeć. Kupując je, nie miała jednak pojęcia, co to za model! Jak wspomina, nie było na nim oznaczeń. Niestety, dowód rejestracyjny zdradzał jedynie markę. W niewiedzy żyła przez blisko rok. Pewnego…

Najszybszy mechanizm opuszczania szyb

Na tak szalony pomysł mogli wpaść tylko Rosjanie. Najszybszy mechanizm opuszczania szyb postanowili zamontować w poczciwej Ładzie. Automatyczne szyby pojawiły się w samochodach w latach 40. w USA. Zakłada się, że pierwszym seryjnie produkowanym autem z tym system był Packard 180. Dziś ten system nikogo już nie dziwi i w zasadzie większość aut jeżdżących po…