Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda - Trends Magazines

Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda

ilustracja zapołonu silnika

To nie oksymoron. Naprawdę powstała taka konstrukcja. Stworzyła ją marka znana z dość nietypowych rozwiązań technologicznych. 

Konstrukcje dwusuwowe w motoryzacji praktycznie nie istnieją. Można je spotkać czasami w skuterach lub ewentualnie w kosiarkach, ale samochody z tym napędem pożegnaliśmy dobre trzy dekady temu. Teraz jednak powrócił pomysł, aby tę konstrukcję wprowadzić na nowo. I to rewolucyjną konstrukcję!

Specjaliści z Mazdy wymyślili, że połączą pracę jednostki dwusuwowej (suw sprężania i suw pracy) z technologią silników czterosuwowych. Mamy więc klasyczne zawory. Z drugiej strony dwusuwowy charakter uzyskano dzięki odpowiedniemu zestrojeniu zaworów.

Co jest nietypowe to to, że przy niskim obciążeniu jednostka działa jak diesel – mieszanka paliwa z powietrzem samoczynnie ulega zapłonowi. Jest uboga, a to dzięki pompowaniu powietrza przez mały kompresor. Z kolei pod obciążeniem do pracy dołącza klasyczna świeca z iskrą.

Sprężarka mechaniczna ma też inną rolę. Ponieważ zawór dolotowy jest długo otwarty, mógłby spowodować cofnięcie się spalin do kolektora dolotowego. Dlatego zadaniem kompresora jest wydmuchiwanie ich dalej. 

Mazda przedstawia taki system na razie na jednym cylindrze, ale wydaje się być bezproblemowe wykorzystanie go jednostce 4- lub nawet 6-cylindrowej.  ale nie ma przeszkód by połączyć je w porządny, duży silnik. Na razie nie wiadomo do czego taki silnik miałby być wykorzystywany.

fot. greencarcongress.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Manhart VW Golf GTI 290 – prawie jak R-ka

Najnowsza, ósma generacja Golfa trafiła na warsztat do niemieckiego tunera - Manharta. Ten wycisnął z 2-litrowego silnika 290 KM i dodał kilka pikantnych dodatków. Wyszło rasowo i ze smakiem.  Na łamach Trends pokazywaliśmy już kilka projektów Manharta. Niemiecki tuner głównie gustuje w BMW, ale zdarzyła się też Alfa Romeo, a nawet Tesla. Teraz Manhart postanowił…

BMW 2002 Inka Orange

BMW mówi, żeby nie kupować nowych aut, ale dbać o te starsze

Podpisujemy się pod tym rękami i nogami! Dość kontrowersyjnej wypowiedzi dopuściła się szefowa BMW ds. zrównoważonego rozwoju - Monika Dernai.  BMW już w kilku oświadczeniach przedstawiło swój punkt widzenia na przyszłość motoryzacji. Najpierw dość sceptycznie określili decyzję UE o zakazie sprzedaży aut spalinowych w 2035 roku, potem oświadczyli, że nie zrezygnują z silników spalinowych tak…