BMW E46 Compact w stylu Stance/Hellaflush - Trends Magazines

BMW E46 Compact w stylu Stance/Hellaflush

Seria 3 w wersji Compact bywa nazywana dwoma trzecimi lub trzema czwartymi BMW. Drugi z tych przydomków przywołany m.in. przez „Pako320td” z forum BMW Sport skojarzyć można z włoskim słowem „trequartista”, oznaczającym piłkarza oddalonego od własnej bramki o ¾ boiska.

Gra na takiej pozycji oraz modyfikowanie charakterystycznego modelu auta wymagają pomysłowości. Takiej, jaką wykazał się Łukasz znany jako „Lukas” – właściciel prezentowanego samochodu.

„Lukas” trzydrzwiowe E46 ma od maja 2011 roku, a jego przygotowaniem zajął się niedługo po zakupie. Początkiem prac była „odnowa biologiczna”, polegająca na wymianie wahaczy, tulei w zawieszeniu, poduszek silnika, separatora odmy oraz turbosprężarki.

Później przyszedł czas na pierwszy prawdziwy tuning, w którego skład wchodziły oklejenie nerek czarną folią, założenie pochodzących z E31 felg z lekkich stopów oraz montaż gwintowanego zawieszenia TA-Technix. Łukasz postanowił też przerobić przednie światła drogowe oraz halogeny na wzór Yellow Hella.

Aby bardziej narażone na wstrząsy nadwozie zyskało większą sztywność, zastosował rozpórkę kielichów wyprodukowaną przez polską firmę Staffa. Wymienił również tłumik końcowy na przelotowy RM6 firmy RM Motors.

W czerwcu 2012 roku postanowił założyć poszerzone stalowe obręcze o średnicy 17 cali. Szerokość kół wyniosła 9 cali. Łukasz pokrył je „budyniowym” lakierem, którym pomalował także część pokrywy silnika. Barwę napisu „BMW” w komorze silnika zmienił ręcznie na czarną.

Po Raceism Event 3 dokonał kolejnych zmian w oświetleniu, malując wnętrza przednich lamp na matowoczarny kolor. Choć planował podobną operację przy kierunkowskazach, ostatecznie okleił jepomarańczową folią.Z tylnej szyby zdjął wycieraczkę, a po pewnym czasie zaspawał pozostały po niej otwór, po czym miejsce to pomalował.

Z pokrywy bagażnika usunął oznaczenia. Pod koniec lipca przerobił jeszcze tylne lampy na all red, a w sierpniu założył poszerzone do 10 cali tylne felgi. Zmiana ta spowodowała, że dla zmieszczenia kół w błotnikach potrzebne są regulowane wahacze – camber arms. Pochylenie kół z przodu ustawiane jest dzięki płytom regulacyjnym, czyli camber plates.

Kolejnym zabiegiem, dokonanym po zlocie Cultstyle.pl, był montaż zderzaka przedniego z zestawu aerodynamicznego firmy Zender. Lukas zastanawiał się, czy połączyć go z żółtymi halogenami, czy też założyć lampy z wnętrzem pomalowanym na czarno. Ostatecznie zdecydował się na drugi z tych wariantów, uzyskując halogeny czarne, lecz świecące na żółto. Zajął się też wygładzaniem przedniego zderzaka i przygotowaniem gładkiej listwy, która jest zaadaptowanym elementem zderzaka tylnego. „Raadmanowi” powierzył zaś detaling lakieru.

Po obniżeniu auta zmierzył kąt pochylenia kół. Negatyw wyniósł 5,5 stopnia z przodu i 6,5 stopnia z tyłu. Tak przygotowanym samochodem wybrał się na zlot MAPET Tuning Show THE BEST of TRENDS.

Niedługo potem założył czarną podsufitkę, zainstalował automatyczną klimatyzację oraz zmienił tylne opony Nexen o rozmiarach 205/40R17 na zaproponowane przez kolegę „K_urczaka” Toyo T1R 215/40R17.

Od „Spleshera” kupił bagażnik dachowy wraz z uważaną za rarytas owiewką Yakima. Elementy pokazujemy w naszym piśmie po raz drugi, gdyż na finał Wojny Północ – Południe zostały pożyczone „Raadmanowi” i ozdobiły prezentowanego w BMW TRENDS 6/2012 sedana.

Po sesji zdjęciowej Łukasz zamontował w swym samochodzie obite czarną skórą fotele Sportsitze i kanapę oraz wykończone w taki sam sposób boczki. Zmienił też gwintowane zawieszenie na FK-automotive oraz założył spojler typu lotka z pakietu Zendera. Plany na kolejny sezon obejmowały przygotowanie kupionych już felg Breyton oraz elektroniczną modyfikację silnika.

Polskie trzydrzwiowe E46 miały do niedawna jednego niekwestionowanego króla – „Compiego” zmodyfikowanego przez „Raadmana”. Choć auto to uległo wypadkowi i zostało przeznaczone do driftu, po raz kolejny okazało się, że gdyby miała powstać reprezentacja Polski w tuningu samochodów”, w przeciwieństwie do piłkarskiej z łatwością znalazłaby kilku mocnych zawodników na każdą pozycję. Nawet na tę, w której nazwę nie na darmo wpisane jest słowo „artista”.

Andrzej Szczodrak, Fot. Piotr Mokwiński
(BMW TRENDS 1/2013)

BMW E46 Compact, 2003 r.

SILNIK/NAPĘD: M47TU20 (M47DO1) o fabrycznej mocy 148 KM przy 4000 obr./min i 330 Nm (2000 – 2500 obr./min), usunięty katalizator, końcowy tłumik przelotowy RM Motors RM6 z dwiema końcówkami o średnicach 76 mm

NADWOZIE: zderzak z pakietu aerodynamicznego Zender, założony po sesji zdjęciowej spojler Zenderna klapie bagażnika, zamontowany przez właściciela oryginalny zestaw ksenonowy, pomarańczowe kierunkowskazy przednie, przyciemnione halogeny, światła typu all red z tyłu, przyciemnione kraty wlotu powietrza, usunięta tylna wycieraczka, czarne emblematy BMW, bagażnik dachowy z owiewką Yakima,kupiona po sesji mała tylna tablica rejestracyjna

KOŁA/OPONY: w trakcie sesji 7-calowe felgi stalowe o szerokość z przodu 9 cali, z tyłu 10 cali, opony przednie Nankang 205/40, tylne Toyo T1R 215/40r17; kupione po sesji obręcze Breyton o szerokościach 9 i 9,5 cala

ZAWIESZENIE/HAMULCE: gwintowane zawieszenie firmy FK-automotive, płyty regulacyjne (camber plates) z przodu, regulowane wahacze (camber arms) z tyłu, rozpórka kielichów Staffa, dystanse o grubości 20 mm na osi przedniej

WNĘTRZE: zamontowane po sesji wykończone czarną skórą fotele Sportsitze i kanapa, czarne skórzane boczki, czarna podsufitka, zainstalowana przez właściciela automatyczna klimatyzacja, listwy przemalowane na kolor felg

AUDIO:oryginalny zestaw BMW Business, wzmacniacz JBL, subwoofer JBL, w drzwiach głośniki Pioneer typu PB (Power Bass) ze zwrotnicami, z tyłu głośniki Pioneer, kondensator Dietz

WŁAŚCICIEL: Łukasz„Lukas”

STYL:Stance/Hellaflush

PODZIĘKOWANIA: dla „Raadmana” i „Orzecha” za pomoc w powstawaniu projektu. Dla całej ekipy Raceism za wsparcie oraz dla rodziców za ogromną cierpliwość i przynoszenie obiadów do garażu.

Podobne

BMW_E28_520i_tuning

Tajemniczy rekin BMW E28 320i – TUNING

Mateuszowi od dziecka podobały się tzw. rekiny ze stajni BMW: E23, E24, E28. W kwietniu 2016 roku postanowił spełnić swoje marzenie. Pojechał na drugi koniec Polski, by kupić upragnionego klasyka – E28. Podczas oględzin okazało się, że egzemplarz jest w opłakanym stanie. Jednak Mateusz podjął wyzwanie i zdecydował się kupić wymarzone BMW. Gdy wjechał autem na lawetę, pękły…

bmw_m54_b30_engine

Zalety i wady silnika BMW M54

Benzynową jednostkę, oznaczoną kodem M54, montowano we wszystkich modelach BMW – od serii 3 poprzez flagowe 7 na Z3 czy X5 kończąc. Ma wysoką kulturę pracy i zapewnia dobre osiągi, jednak wymaga troskliwej opieki. Przez lata BMW słynęło z produkcji „pancernych” silników z sześcioma cylindrami. Do dziś żartuje się, że motory M20, M30 czy nawet…