Driftująca "babcia" E28 - Trends Magazines

Driftująca „babcia” E28

BMW E28 528i do driftingu

Z samochodem można związać się na lata, szczególnie gdy jest niezawodny i za każdym razem daje tyle samo frajdy z jazdy. Wiele osób traktuje go nie tylko jako środek transportu, ale widzi w nim przyjaciela czy wręcz członka rodziny. Oto historia BMW E28 Damiana.

BMW E28 528i do driftingu

Jego sentyment do tej generacji piątki ma początek w odległej przeszłości. Damian na serio zainteresował się driftingiem po przejechaniu się 520i kolegi. Co ciekawe, „Babcia” nie jest jego pierwszym E28 – zaszczytne miejsce zajmuje identyczne BMW co wyżej wspomniana dwulitrówka. Nie zagrzała jednak długo miejsca w garażu, po pół roku została sprzedana. Niedługo później, w 2009 roku, Damian zakupił tę jedyną, wyszukaną i wymarzoną 528i, którą do dziś jeździ na driftingowe eventy.

BMW E28 528i do driftingu

Początek zmian

Piątka Damiana fabryki wyjechała z silnikiem M30B28, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Ponieważ została kupiona jako auto do driftingu, szybko przeprowadzono konwersję na manualną przekładnię i zmieniono sprężyny na obniżające, a także, co konieczne w tym wypadku, zaspawano mechanizm różnicowy, by poprawić prowadzenie samochodu w poślizgu. Jak się okazało, był to początek długiej listy modyfikacji, prowadzących do stworzenia niemal perfekcyjnie słuchającego kierowcy.

BMW E28 528i do driftingu

Kombinacje z silnikiem

Pierwszą jednostką napędową zastępującą fabryczne 2,8 l, było generujące 218 KM V8 z oznaczeniem M60B30. W tym samym czasie zamontowano adaptery większego skrętu. Po trzech latach silnik zmieniono na mocniejszy – również widlasty, przerobiony M62B44. Tak powstała hybryda 4.4 i 3.0, czyli czterolitrowe M62 z kompletnym rozrządem na podwójnym łańcuchu i wałkami rozrządu z mniejszej jednostki. W połączeniu z przerobionymi kolektorami wydechowymi z BMW X5, customowym x-pipem, a także spawanym na zamówienie wydechem i po korekcie mapy piątka wykazała na hamowni satysfakcjonujące 286 KM i ponad 440 Nm. Moc jest przekazywana na tylną oś przez przerobiony wał, współpracujący z bardziej wytrzymałą skrzynią z silnika wysokoprężnego – M57D30.

BMW E28 528i do driftingu

Usprawnianie układu kierowniczego i… nie tylko

Ponieważ dla Damiana w samochodzie liczy się nie tylko moc, ale także precyzyjne prowadzenie, układ jezdny również został poddany szeregowi usprawnień. Cały przód, wraz z maglownicą, przełożono z modelu E36. Znajdziemy tam też dłuższe wahacze oraz przerobione zwrotnice. Jak się później okazało, zastosowanie adapterów skrętu, również z E36, sprawdziło się idealnie. Samochód ma gwintowane zawieszenie firmy ISC, podkładki do regulacji kąta pochylenia kół z przodu oraz przerobione na tak zwane fasolki otwory śrub w belce, umożliwiające zabieg z tyłu. Hamulce przednie były przełożone z E46 330i, natomiast tylne pozostały seryjne. Wymieniono na nowe przewody hamulcowe i dodano hydrauliczny ręczny „hydrołapę,” nadzwyczaj pomocny w driftingu.

BMW E28 528i do driftingu

Powyższe przeróbki pozwoliły znacznie obniżyć samochód. Jednocześnie przespawano wyżej kielichy i wykonano od nowa nadkola, których linia jest teraz podniesiona o około 10 cm! Przedni spojler firmy Zender wraz z dokładkami – tylną i progowymi od StolarWorks – bardzo dobrze zgrywają się z lotką M-Technic z modelu 535i. „Babcia” w fabrycznym kolorze bronzit beige metallic bardzo pięknie prezentuje się na torze, pędząc bokiem na 17-calowych felgach Borbet A.

BMW E28 528i do driftingu

Zestaw bezpieczeństwa

W samochodzie mamy oczywiście kompletny zestaw z zakresu bezpieczeństwa – zasiadając w kubełkowych fotelach zapinamy się czteropunktowymi pasami, od razu zauważymy też w pełni homologowaną klatkę. Aby nie było zbyt formalnie, seryjną kierownicę zastąpiono przez legendarną wręcz drewnianą Nardi Torino i dopasowano do niej gałkę zmiany biegów, co przypomina o korzeniach serii 5. Audio według Damiana nie jest potrzebne i trudno mi się z nim nie zgodzić, bowiem co może być lepszego od rasowego dźwięku prawdziwej widlastej ósemki?

BMW E28 528i do driftingu

Spotkanie z Damianem i jego BMW wzbudza chęć bliższego kontaktu z driftingiem, jak i nawiązania podobnych relacji z własnym autem. Śmiało można powiedzieć, że w tym wypadku kierujący i jego samochód stanowią swoistą jedność. Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko życzyć Daminowi kolejnych udanych i pełnych wrażeń lat z „Babcią”.

Michał Borowski

Fot. autor

BMW E28 528i do driftingu

 

BMW E28 528i, 1986 r. 

SILNIK/ NAPĘD

Fabryczny: M30B28 o pojemności skokowej 2788 ccm, maksymalnej mocy 184 KM przy 5600 obr./min, maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm przy 4200 obr./min,

obecnie: hybryda M62B44 z M60B30 o pojemności skokowej 4398 ccm, customowy układ dolotowy zakończony stożkowym filtrem powietrza, rozrząd na podwójnym łańcuchu i wałki rozrządu z M60B30, customowe kolektory wydechowe z BMW X5, customowy x-pipe, wydech na zamówienie; maksymalna moc 286 KM przy 5400 obr./min, maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 3600 obr./min; skrzynia biegów z silnika M57D30 połączona przez adapter, lekkie koło zamachowe, docisk Sachs Performance, nowy wał dopasowany do skrzyni, dyferencjał zaspawany

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Zawieszenie gwintowane firmy ISC, całe przednie zawieszenie z E36, dłuższe wahacze, przerobione zwrotnice i maglownica z E36, regulacja kątów dzięki camber plates z przodu oraz „fasolkom” na belce z tyłu; hamulce przednie z E46 330i, tylne seryjne z dołożonym oddzielnym zaciskiem na „hydrołapę”

KOŁA/ OPONY

Obręcze Borbet A o średnicy 17 cali spolerowane ręcznie, szerokość felg: 8,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu, opony niskoprofilowe 205/40 na 8,5j, oraz 215/40 na 10j

NADWOZIE

Auto znacznie obniżone, kolor bronzit beige metallic, przednia dokładka Zender, nakładki progowe i tylna dokładka StolarWorks, spojler M-Technic 535i, podniesione tylne nadkola

WNĘTRZE

Drewniana kierownica Nardi Torino, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, homologowana klatka bezpieczeństwa, kubełkowe fotele, drewniana gałka zmiany biegów

STYL

Stance, grassroots drift

WŁAŚCICIEL

Damian Sułek

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobne

BMW X5 E53 4.6 is i BMW X5 E53 4.8 is

Mocarne BMW X5 E53 spod znaku V8 – które lepsze: 4.6is czy 4.8is?

Pierwsza generacja BMW X5 weszła szturmem na rynek na przełomie wieków. Nowoczesny, wysoki i potężny samochód był na wskroś nowoczesny. Do tego silniki V8! Gabarytami przypominał wielkiego off-roadera, a jeździł jak rasowa osobówka. To uczucie, gdy siedząc wysoko nad ziemią wchodzisz w zakręt, a X5, zamiast kłaść się na bok niczym żaglówka, pewnie zmienia kierunek i niestrudzone mknie po łuku,…

VW Garbus Typ 15 1200 widok od tyłu

Garbi dla… Barbie

Popularny w Polsce Żuczek, znany szerzej jako VW Garbus, w świecie zyskał wiele więcej określeń. We Francji jest nazywany Biedronką, zaś w swojej drugiej ojczyźnie, Meksyku, popularność zdobywa jako Vocho. Wysokim uznaniem cieszy się na Kubie. Na „wyspie jak wulkan gorącej” ochrzczono go mianem Jajeczka. Miłość do Garbusów Ponad 21 milionów sprzedanych egzemplarzy na całym…