Doceniony po śmierci: 1969 BMW 2800 GTS by Pietro Frua - HISTORIA - Trends Magazines

Doceniony po śmierci: 1969 BMW 2800 GTS by Pietro Frua – HISTORIA

W 1969 r. BMW 2800 GTS zostało po raz pierwszy zaprezentowane na targach IAA we Frankfurcie.

Owa piękność nie znajdowała się na stoisku BMW. Samochód zdobił box projektanta nadwozi- Pietro Frua (1913–1983). Celem P.F. było nawiązanie współpracy z BMW. Dlatego właśnie zaprojektował on kilka prototypów na bazie bawarskich samochodów. W sumie mówi się, że było 19 aut dla BMW, a jednym z najbardziej znanych było właśnie zielone 2800 GTS. Niestety piękny włoski design okazał się nieskuteczny, ponieważ BMW odmówiło kontynuowania współpracy (wcześniej Frua pracował z firmą Glas, którą wykupiło BMW). Ostatecznie więc to auto nigdy nie weszło do produkcji.
To Coupé pojawiało się jeszcze  na targach motoryzacyjnych IAA w Paryżu w 1969 r. oraz w Genewie i Barcelonie w 1979 r, gdzie było prezentowane jako propozycja projektu BMW.

Prezentowany zielony samochód to jeden z trzech powstałych egzemplarzy i jedyny oparty na E9. Pozostałe dwa oparte były na „Large Sedan” (E3). Samochód jest wyposażony w rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l od BMW 2800 (170 KM / prędkość maksymalna ok. 200 km/h). 

W 2000 r. BMW 2800 GTS stało się własnością BMW „Mobile Tradition” (obecnie zwanej „BMW Classic”) po tym, jak pojawiło się na sprzedaż w Holandii. Wcześniej samochód był sprzedawany tylko raz- prywatnie w Barcelonie w 1971 r. Z danych urzędów wynika, że samochód został wycofany eksploatacji w 1980 r. i ponownie zarejestrowany w Walencji w 1985 r. W czasie swojego życia samochód otrzymał nowy czerwony kolor i silnik 3.0 CSi.

BMW po nabyciu auto rozpoczęło prace nad przywróceniem go do dawnej świetności.  Na początek BMW Classic musiało wykonać konieczne „prace detektywistyczne”, aby odtworzyć pierwotny kolor. Na szczęście pozostała niewielka plama z oryginalnej farby pod zawiasem korka wlewu paliwa, dzięki czemu kolor można było zmieszać ponownie. Co ciekawe, uzyskany odcień nie odpowiadał żadnemu z zielonych powszechnie używanych w tych czasach. Oprócz oryginalnego koloru silnik został również przywrócony do pierwotnego stanu. Na przestrzeni lat samochód został wyposażony w szyberdach, który również został usunięty. Efekt prac najlepiej przedstawiają zdjęcia.

Jesteśmy pewni, że Pietro Frua, gdyby dziś żył, to byłby wściekły. Przecież BMW pierwotnie odrzuciło jego „zaloty”, a dziś z wielką dumą wykupiło i odrestaurowało ten wyjątkowy samochód. Cóż jednak zrobić- taki jest los największych, że często są doceniani dopiero pośmiertnie. 

źródło: 7-forum.com

Podobne

tuning M2 widok od tyłu

Szwajcarskie M2 robiące wrażenie – 630 KM i 750 Nm

Gdy tylko najnowsza wersja BMW M2 (G87) wyjechała na ulice specjaliści ze szwajcarskiej firmy dAHLer Competition Line wypuścili pakiet ulepszeń dla tego sportowego coupè z Bawarii. Pakiet od dAHLera daje M2 jeszcze więcej mocy, a także jeszcze wyróżniającą się stylistykę. Podstawowym elementem jest oczywiście podniesienie mocy trzylitrowego rzędowego silnika R6 z podwójnym turbodoładowaniem. Po modyfikacjach osiąga imponujące…

Używane BMW Z4 E85 (2002-2008). Roadster z potencjałem na youngtimera

Radość z jazdy. Teoretycznie zapewnia ją każde BMW. By doświadczyć jej w pełni, trzeba przejechać się bawarskim roadsterem. Wbrew pozorom nie jest to przyjemność zarezerwowana dla najbogatszych. Używane BMW Z4 E85 można kupić za niecałe 30 tysięcy złotych, chociaż na naprawdę dobry egzemplarz trzeba przygotować przynajmniej 40-50 tys. zł. To wciąż niewiele, biorąc pod uwagę…