W 1969 r. BMW 2800 GTS zostało po raz pierwszy zaprezentowane na targach IAA we Frankfurcie.
Owa piękność nie znajdowała się na stoisku BMW. Samochód zdobił box projektanta nadwozi- Pietro Frua (1913–1983). Celem P.F. było nawiązanie współpracy z BMW. Dlatego właśnie zaprojektował on kilka prototypów na bazie bawarskich samochodów. W sumie mówi się, że było 19 aut dla BMW, a jednym z najbardziej znanych było właśnie zielone 2800 GTS. Niestety piękny włoski design okazał się nieskuteczny, ponieważ BMW odmówiło kontynuowania współpracy (wcześniej Frua pracował z firmą Glas, którą wykupiło BMW). Ostatecznie więc to auto nigdy nie weszło do produkcji.
To Coupé pojawiało się jeszcze na targach motoryzacyjnych IAA w Paryżu w 1969 r. oraz w Genewie i Barcelonie w 1979 r, gdzie było prezentowane jako propozycja projektu BMW.
Prezentowany zielony samochód to jeden z trzech powstałych egzemplarzy i jedyny oparty na E9. Pozostałe dwa oparte były na „Large Sedan” (E3). Samochód jest wyposażony w rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l od BMW 2800 (170 KM / prędkość maksymalna ok. 200 km/h).
W 2000 r. BMW 2800 GTS stało się własnością BMW „Mobile Tradition” (obecnie zwanej „BMW Classic”) po tym, jak pojawiło się na sprzedaż w Holandii. Wcześniej samochód był sprzedawany tylko raz- prywatnie w Barcelonie w 1971 r. Z danych urzędów wynika, że samochód został wycofany eksploatacji w 1980 r. i ponownie zarejestrowany w Walencji w 1985 r. W czasie swojego życia samochód otrzymał nowy czerwony kolor i silnik 3.0 CSi.

Jesteśmy pewni, że Pietro Frua, gdyby dziś żył, to byłby wściekły. Przecież BMW pierwotnie odrzuciło jego „zaloty”, a dziś z wielką dumą wykupiło i odrestaurowało ten wyjątkowy samochód. Cóż jednak zrobić- taki jest los największych, że często są doceniani dopiero pośmiertnie.
źródło: 7-forum.com























