Datsun 240Z­čöą - pi─Ökny youngtimer JDM | Trends

Datsun 240Z – pi─Ökny youngtimer JDM

Nissan S30, sprzedawany w Japonii jako Nissan Fairlady, a na innych rynkach jako Datsun 240Z, po raz pierwszy zaprezentowany zosta┼é w 1969 roku w Nowym Jorku. Ze wzgl─Ödu na nisk─ů cen─Ö w por├│wnaniu do innych samochod├│w sportowych sta┼é si─Ö niezwykle popularny w USA i okaza┼é si─Ö ogromnym sukcesem Nissana. 

W trakcie czterech lat produkcji 240Z sprzedano w liczbie 156.076 sztuk. Auta te jednak szybko znikn─Ö┼éy z ameryka┼äskich dr├│g ze wzgl─Ödu na s┼éabe zabezpieczenie antykorozyjne, kt├│re by┼éo s┼éabo┼Ťci─ů japo┼äskich samochod├│w z tamtych lat. Ciekawostk─ů wart─ů odnotowania jest to, ┼╝e w 2004 roku magazyn ÔÇ×Sports Car InternationalÔÇŁ umie┼Ťci┼é model Fairlady na drugiej pozycji listy najlepszych samochod├│w sportowych lat 70.

Ka┼╝da z wersji 240Z mia┼éa rzadkie w tamtych czasach niezale┼╝ne zawieszenie wszystkich k├│┼é sk┼éadaj─ůce si─Ö z kolumny MacPhersona z przodu i wahacza Chapmana z ty┼éu. Na przedniej osi znajdowa┼éy si─Ö hamulce tarczowe, z ty┼éu za┼Ť b─Öbny. Silnik 240Z zasilany by┼é podw├│jnymi ga┼║nikami podci┼Ťnieniowymi Hitachi HJG 46W 1,75 w (44 mm) SU-typ. Do sportu u┼╝ywane by┼éy trzy podw├│jne ga┼║niki Weber (55 mm) lub Solex (50 mm).

Pod koniec stycznia 1970 roku zesp├│┼é BRE (Brock Racing Enterprises), startuj─ůcy w wy┼Ťcigach SCCA w klasie samochod├│w produkcyjnych, otrzyma┼é pierwsz─ů parti─Ö Datsun├│w prosto z inauguracyjnego transportu do Stan├│w Zjednoczonych. Koszt budowy wy┼Ťcigowego Datsuna w 1970 roku wynosi┼é oko┼éo 11.500 dolar├│w. Fabryczne Porsche 911 kosztowa┼éo oko┼éo 10.500 dolar├│w, jego przygotowanie za┼Ť prawie 40.000 dolar├│w, czyli niemal cztery razy dro┼╝ej ni┼╝ Datsuna. Pocz─ůtkowo  moc silnik├│w 240Z BRE wynosi┼éa 240 KM. W klasie aut produkcyjnych kierowcy Datsun├│w wygrywali cztery lata z rz─Ödu, pocz─ůwszy od 1970 roku. W latach 70. dobre wyniki w sporcie przek┼éada┼éy si─Ö bezpo┼Ťrednio na rezultaty sprzeda┼╝y, dlatego te┼╝ zarz─ůd Nissana podj─ů┼é decyzj─Ö o starcie Datsun├│w w rajdach europejskich, maj─ůcych promowa─ç mark─Ö w Europie. Niestety, sukcesy sportowe nie prze┼éo┼╝y┼éy si─Ö popularno┼Ť─ç i dobr─ů sprzeda┼╝ w Europie.

Prezentowany egzemplarz Datsuna 240Z zosta┼é zakupiony w marcu 1971 roku w Kalifornii i tam u┼╝ytkowany. Tamtejszy suchy klimat uchroni┼é go od korozji. Ciekawostk─ů jest, ┼╝e w┼éa┼Ťciciel nowego Datsuna podczas trwania gwarancji zobowi─ůzany by┼é do przegl─ůdu auta i wymiany oleju co 3000 mil, czyli niespe┼éna 5000 km. Samoch├│d do Polski zosta┼é sprowadzony dziewi─Ö─ç lat temu. Wymaga┼é jedynie naprawy drzwi i od┼Ťwie┼╝enia lakieru. Pomimo sportowego charakteru auta przygotowanie go do sportu wymaga┼éo wielu zmian. Datsuna zaprojektowano jako sportow─ů bulwar├│wk─Ö i dla przeci─Ötnego Amerykanina, przyzwyczajonego do kanapowych kr─ů┼╝ownik├│w szos, by┼é sztywny i twardy oraz, co r├│wnie┼╝ odbiega┼éo od ameryka┼äskich standard├│w, bardzo oszcz─Ödny, ┼Ťrednie spalanie wynosi┼éo oko┼éo 11 l/100 km.

W celu przygotowania Datsuna do start├│w w historycznych wy┼Ťcigach konieczne by┼éo usztywnienie nadwozia. Przede wszystkim z przodu ÔÇô ze wzgl─Ödu na d┼éug─ů i ci─Ö┼╝k─ů sze┼Ťciocylindrow─ů jednostk─Ö nap─Ödow─ů. W komorze silnika wykonano wzmocnienia, za┼Ť w kabinie zainstalowano klatk─Ö bezpiecze┼ästwa, kt├│ra zostanie jeszcze rozbudowana. W zawieszeniu u┼╝yto kr├│tszych i sztywniejszych spr─Ö┼╝yn oraz amortyzator├│w, gumowe tuleje zmieniono na poliuretanowe, zamontowano r├│wnie┼╝ grubsze stabilizatory. Ze wzgl─Ödu na to, i┼╝ fabryczny Datsun przy┼Ťpiesza┼é do 99,7 km/h w 8 sekund i rozwija┼é pr─Ödko┼Ť─ç 200 km/h, seryjne hamulce okaza┼éy si─Ö wystarczaj─ůce.

Silnik przygotowany zosta┼é zgodnie z historycznymi danymi przez firm─Ö JDM z Wroc┼éawia. Zasilanie zmieniono na trzy podw├│jne ga┼║niki Webera o ┼Ťrednicy 55 mm ka┼╝dy oraz pomp─Ö paliwa na elektryczn─ů Holley. Komory spalania, zawory, kana┼éy dolotowe i wylotowe oraz rozrz─ůd wykonano dok┼éadnie tak jak w latach 70. w Datsunach z zespo┼éu BRE. Uk┼éad wydechowy wymieniono na 2,5-calowy. Moc silnika zosta┼éa jednak ograniczona do 190 KM ze wzgl─Ödu na zachowanie trwa┼éo┼Ťci jednostki i innych podzespo┼é├│w. Pocz─ůtkowo samoch├│d zosta┼é przygotowany jako replika Datsuna Monte Carlo. St─ůd kolor Monte Carlo Red z czarn─ů mask─ů, klatk─ů bezpiecze┼ästwa tylko w tylnej cz─Ö┼Ťci nadwozia oraz niebieskie pasy. Starty w wy┼Ťcigach wymusi┼éy jednak zmiany typowe dla aut torowych, czyli wi─Öksze usztywnienie nadwozia, brak zderzak├│w, spojlery oraz zawieszenie o innej charakterystyce.

A┼╝ ci┼Ťnie si─Ö na usta stwierdzenie: stary, ale jary! Pi─Ökna bry┼éa Datsuna zachwyca nawet prawie pi─Ö─çdziesi─ůt lat po zaprezentowaniu go ┼Ťwiatu. Gdy przypomn─Ö sobie, jakie samochody je┼║dzi┼éy po naszych drogach w tamtym czasie, a jakimi cudami je┼║dzili Amerykanie, to a┼╝ ciarki mi przechodz─ů po plecach. W┼éa┼Ťcicielowi Fairlady nale┼╝─ů si─Ö ogromne brawa za to, jak dopie┼Ťci┼é sw├│j zabytkowy bolid.

Tekst: Piotr Dankiewicz
Fot. Mikołaj Urbański

 

DANE TECHNICZNE:

SILNIK/NAP─śD: 2.4 l, 6-cylindrowy, trzy podw├│jne ga┼║niki Webera, pompa paliwa Holley, filtry powietrza ITG, 2,5ÔÇŁ uk┼éad wydechowy, obr├│bka g┼éowicy, Podniesiony stopie┼ä spr─Ö┼╝ania do 10, moc 190 KM

ZAWIESZENIE: Kr├│tsze i sztywniejsze spr─Ö┼╝yny oraz amortyzatory Tokkico, rozp├│rki przedniego i tylnego zawieszenia

WN─śTRZE: klatka bezpiecze┼ästwa, kube┼ékowe fotele i pasy Sparco

 

Podobne

BMW 750i G11 kokpit

Na razie nie kupisz BMW z ekranem dotykowym

Ze wzgl─Ödu na braki p├│┼éprzewodnik├│w i komponent├│w elektronicznych BMW ogranicza dost─Öpne opcje w nowych samochodach. Wszystko po to, aby utrzyma─ç poziom produkcyjny.  Problemy z dostawami surowc├│w, p├│┼éprzewodnik├│w, czy komponent├│w daj─ů si─Ö mocno we znaki producentom samochod├│w. Na razie nie wida─ç za┼éamania na rynku, ale prognozy niestety nie s─ů optymistyczne. Problemy z dost─Öpno┼Ťci─ů samochod├│w lub dodatkowymi…

VW Golf 1 GTI Pirelli widok z przodu

Golf i GTI Pirelli z silnikiem Corrado

Dzi┼Ť w Europie ┼Ürodkowej i Zachodniej ten kultowy prekursor klasy kompaktowej wywo┼éuje tylko pob┼éa┼╝liwy u┼Ťmiech na twarzy fan├│w motoryzacji. Czasy jego chwa┼éy min─Ö┼éy bezpowrotnie, zosta┼é wyparty przez nowocze┼Ťniejszych nast─Öpc├│w. Wprawdzie jego zmodyfikowana w niewielkim stopniu odmiana CitiGolf wci─ů┼╝ jest produkowana w Republice Po┼éudniowej Afryki, jednak niewielu o tym wie. Przed nami Golf 1 GTI Pirelli.…