Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu - Trends Magazines

Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu

WORD-y zbankrutują?

Ostatnimi czasy sytuacja finansowa ośrodków ruchu drogowego jest coraz trudniejsza. Związek Województw RP po raz kolejny zwrócił się do rządu o pomoc. Czy WORD-y faktycznie zbankrutują? 

W połowie poprzedniego miesiąca, 17 marca 2022 roku odbyło się spotkanie zwołane z inicjatywy Związku Województw RP, na którym omówione zostały problemy, z jakimi obecnie zmagają się wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Wnioski nie napawały optymizmem. Kilka dni temu pojawiła się oficjalna odpowiedź. 

Podwyżki cen dotyczą wszystkich – również ośrodków 

Ostatnimi czasy wszyscy odczuwamy wyraźne uderzenia po naszych kieszeniach, a ośrodki egzaminacyjne nie są pod tym względem wyjątkiem. W równym stopniu są obarczone rosnącymi cenami towarów, paliw, gazu i energii elektrycznej, co osoby prywatne czy firmy. Kosztem było również dostosowanie jednostek do wymogów związanych z pandemią koronawirusa i wyposażeniem obiektów w środki niezbędne do przeprowadzania egzaminów. 

Kolejnym czynnikiem niesprzyjającym zachowaniu płynności finansowej WORD-ów jest utrzymujący się niż demograficzny, który dotyczy grupy wiekowej osób najczęściej zapisujących się na egzamin. Mniej kandydatów na kierowców oznacza mniejsze wpływy do budżetu. 

WORD traci na każdym egzaminie? 

Dla niektórych z pewnością jest to wręcz nieprawdopodobna informacja, ale z danych opublikowanych przez Zarząd ZWRP wynika, że dokładnie tak się dzieje. Wszystko za sprawą dysproporcji pomiędzy kosztami a wpływami, które odnotowują WORD-y.
Obecna wysokość opłaty za egzamin państwowy nie zmieniła się od 2013 roku. Wówczas kwota ta była adekwatna do ponoszonych wydatków, jednak w zestawieniu z dzisiejszymi kosztami życia, wydaje się być przestarzała. Dodając do tego fakt, że osób egzaminowanych jest coraz mniej, a w związku z tym mniej egzaminów niż przed blisko dziesięcioma laty, mamy już pełną genezę porażki.

zarobki egzaminatora


Przypominamy, że obecnie za egzamin teoretyczny najpopularniejszej kategorii B musimy zapłacić 30 zł, a praktyczny 140 zł. Tak niskie ceny sprawiają, że kandydaci na kierowców często nie uczą się na egzamin teoretyczny, bo ewentualna porażka nie zaboli ich po kieszeni

Koszt przeprowadzenia egzaminu kategorii B w poszczególnych miastach

Według danych opublikowanych przez ZWRP, tak wyglądał koszt przeprowadzenia pojedynczego egzaminu w 2021 roku w podanych miastach:

WORD Chełm
Teoretyczny: 29,04 zł
Praktyczny: 135,54 zł

WORD Warszawa
Teoretyczny: 33,02 zł
Praktyczny: 140,07 zł 

WORD Poznań
Teoretyczny: 36,63 zł
Praktyczny: 171 zł

WORD Opole
Teoretyczny: 37,62 zł
Praktyczny: 175,56 zł 

WORD Przemyśl
Teoretyczny: 38,92 zł
Praktyczny: 181,7 zł

WORD-y zbankrutują?

Odpowiedź zdecydowana. WORD-y zbankrutują?

Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na apel 29 Marca 2022 roku, jednak nie pozostawia ona żadnych złudzeń dla Ośrodków Egzaminacyjnych oraz egzaminatorów.

Resort infrastruktury informuje, że „aktualnie nie prowadzi prac oraz nie planuje ich prowadzenia zarówno w zakresie podwyższenia opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy”. Niestety, póki co również egzaminatorzy będą musieli obejść się bez podwyżek za swoją pracę. 

O pensji egzaminatorów możecie przeczytać w naszym poprzednim artykule. 

Źródła:

  1. Sprawozdanie ze spotkania ZWRP
  2. Stanowisko Zarządu ZWRP w sprawie sytuacji finansowej WORD 
  3. Prawodrogowe.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Szerokie BMW E30 – galeria zdjęć

Czerwone samochody są najszybsze! Na pewno słyszeliście to powiedzenie. Czy widoczne na zdjęciach BMW E30 faktycznie jest szybkie? Tak, ale dobre osiągi to nie jedyne plusy prezentowanego egzemplarza. Czerwone nadwozie zostało bardzo poszerzone. Ta E30 jest szersza od seryjnej M3 E30! Lubimy to!

Silnik BMW X6 40d (E71)

BMW nie chce rezygnować z silników spalinowych. Popieramy!

Marka BMW wciąż opiera się przymusowej elektryfikacji i broni silników spalinowych. Niemcy uważają, że całkowite przejście na jednostki elektryczne wcale nie jest dobrą drogą. Ciężko się z nimi nie zgodzić.  Do wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi pozostało zaledwie 11 lat i 10 dni. W świecie motoryzacji to może wydawać się sporo, ale…