Wprowadzenie paliwa E10 wprowadziło wiele kontrowersji i rozbudziło dyskusje na temat szkodliwości tego paliwa. Starsze samochody mogą go nie tolerować, ale pamiętajmy, że w Europie Zachodniej było ono już dostępne od lat. Czy paliwo E10 wpływa na filtr paliwa? Czy trzeba go częściej wymieniać? Rozwiewamy wątpliwości.
Wprowadzenie benzyny 95 E10, w która w stosunku do dotychczasowej E95 E5 ma większą domieszkę biokomponentów (bioetanolu) wzbudziło niepokój wśród dużej grupy kierowców. Warto jednak przypomnieć, że w myśl przepisów E10 oznacza benzynę z dodatkiem „do 10% biokomponentów”, a zatem może to być równie dobrze zarówno 4% jak i 9,99%. Nie został zatem określony precyzyjnie skład nowego paliwa, a jedynie podniesiono górną dopuszczalną granicę zawartości bioetanolu.
Paliwo E10, a filtr paliwa
Większość oferowanych filtrów bez problemu współpracuje z paliwem E10. Ich wysoka skuteczność separacji wody okazuje się w tym wypadku dodatkowym atutem. Paliwo E10 ze zwiększoną zawartością bioetanolu nie wpływa na szybsze zużycie filtrów paliwa, ani go nie uszkadza. Nie należy więc obawiać się o stan filtra.
W miarę możliwości warto wymienić stary filtr paliwa na nowy. Trudno jest przewidzieć jak nowe paliwo wpłynie na zanieczyszczenia zgromadzone w filtrze. Może być dla nich zupełnie obojętne, ale może też rozpuścić jakąś ich część i ponownie wprowadzić do układu paliwowego. Podkreślamy, że to tylko przypuszczenia, więc wymiana filtra paliwa będzie w tym kontekście działaniem profilaktycznym.
Paliwo E10 – właściwości
Ze względu na większą ilość biokomponentów nie należy zbyt długo przechowywać paliwa E10. Jeśli samochód lub motocykl będzie stał w garażu dłużej niż miesiąc – np. aż do wiosny – lepiej zatankować paliwo E98, które nadal pozostaje w klasie E5. Podkreślamy, że wspomniany miesiąc jest jedynie okresem rekomendowanym. Niektóre źródła podają, że biopaliwa zachowują swoje właściwości nawet przez pół roku.