Możemy śmiało powiedzieć, że Formentor był modelem, który „dźwignął” markę Cupra. Cupra Formentor to najlepiej sprzedający się model hiszpańskiej marki, w ubiegłym roku sprzedano ponad 120 tys. sztuk. Teraz auto przeszło gruntowny facelifting, który chyba nie do końca się udał. Zobaczmy.
Najwięcej zmian zaszło z przodu auta. Według Hiszpanów, Cupra Formentor po liftingu przypomina teraz morskiego żarłacza. Trudno się z nimi nie zgodzić, przód Formentora jest pełen ostrych i zadziornych kształtów, ale nie jest już tak elegancki jak u poprzednika. Wygląd to oczywiście kwestia gustu, ale jednak zestawienie obydwu aut pokazuje, że lifting nie do końca wyszedł na dobre.
Co zyskała Cupra Formentor po liftingu?
Skupmy się jednak na faktach. Zmienił się grill, przedni zderzak, a reflektory Matrix LED zyskały teraz trzy świecące trójkąty. Ten nowy, charakterystyczny element tego modelu może zwiastować kierunek stylistyczny, w którym będzie szła Cupra pokazując kolejne nowości. Wzór powtarza się także z tyłu. Zagościł tam też świecący znaczek. Boczny profil auta pozostał bez zmian. Możemy spodziewać się za to nowych wzorów felg (do wyboru aż osiem różnych obręczy) o rozmiarze 18 lub 19 cali. Gamę kolorów ubogacą dwa nowe lakiery – Century Bronze Matt oraz Enceladus Grey Matt.
Wewnątrz nadal większość funkcji obsługujemy na ekranie dotykowym, ale na szczęście producent zamontował podświetlenie panelu od klimatyzacji, na co skarżyliśmy się podczas testu Formentora. Oprócz tego, poprawiono jakość systemu multimedialnego i podobno już się nie zacina, na co również skarżyło się wielu klientów, a i nam zdarzyła się taka sytuacja. Dodatkowo, ekran Formentora urósł i ma teraz przekątną 12,9 cala. Pojawiła się też ładowarka indukcyjna, która wyposażona jest we wloty chłodzące telefon.
Zastosowano nowe, ekologiczne materiały wykończeniowe. Przykładowo, mikrofibra używana do obicia foteli może być wykonana w 73 proc. z tworzyw pochodzących z recyklingu.
Poprawiono też dźwięk
Do tej pory opcjonalny system audio marki Beats nie porażał jakością dźwięku, ale Cupra Formentor po liftingu ma to zmienić. Za nowy system audio odpowiada teraz Sennheiser, producent znany z tworzenia dobrej jakości słuchawek. 12-głośnikowy zestaw o mocy 390 W zyskał również nowe „specjalne oprogramowanie”, które ma poprawić brzmienie poszczególnych fragmentów utworów.
Cupra Formentor zyskała nowe silniki
W kwestii silników mamy sporo zmian, wzrosły moce jednostek napędowych i uwaga – w ofercie pozostał diesel. Zacznijmy od jednostek beznowych, bazowy silnik 1.5 TSI pozostał bez zmian i można go mieć z manualną skrzynią biegów. Jeśli zdecydujemy się jednak na DSG, wówczas otrzymamy miękką hybrydę eTSI, z układem 48V wspomagającym ruszanie i obniżającym zużycie paliwa i emisję CO2.
Kolejne jednostki w katalogu to motory 2.0 TSI o różnych wariantach mocy. Najsłabszy ma teraz 204 KM, mocniejszy 265 KM, a wersja VZ rozwija 333 KM. Dwa pierwsze mogą mieć napęd na przód, najmocniejsza ma w standardzie napęd na cztery koła. Co ciekawe, tam pojawił się również system rozdzielania momentu obrotowego oraz opcjonalne hamulce Akebono.
Dodatkowo, nowy układ napędu 4Drive potrafi kierować do 100 proc. momentu obrotowego na wybrane koło tylnej osi. Miłośników zabawy za kierownicą z pewnością ucieszy obecność trybu Drift. To nowość w tym modelu. Podobne rozwiązanie otrzymało np. najnowsze Audi S3.
Jeśli chodzi o silniki TDI, podstawowy wariant 150 KM pozostał bez zmian. Nowością są za to hybrydy plug-in, które mogą mieć 204 lub 272 KM. Oba są wyposażone w nowy silnik 1.5 TSI, silnik elektryczny i większy zestaw akumulatorów o mocy 19,7 kWh (netto). Dzięki temu nowa Cupra Formentor może dostarczyć pasjonującą przyjemność z myślą o środowisku z zasięgiem w trybie elektrycznym przekraczającym 100 km. Teraz akumulator można szybko naładować z mocą do 50 kW (ładowanie prądem stałym) podczas jazdy lub w domu za pomocą stacji Wallbox o mocy 11 kW (poprzednio 3,6 kW).
Cupra Formentor VZ e-HYBRID (200kW/272KM) może być wyposażona w hamulce Brembo. Czterotłoczkowe zaciski hamulcowe łączą się z większymi perforowanymi tarczami hamulcowymi w porównaniu do standardowych opcji (370×32 mm), co przekłada się na zwiększoną skuteczność hamowania.
Kiedy Cupra Formentor po faceliftingu pojawi się w salonach?
Odświeżona Cupra Formentor została zaprojektowana, opracowana i będzie produkowana w Barcelonie, w siedzibie marki w Martorell. Na rynek zostanie wprowadzona w trzecim kwartale 2024 roku. Możemy spodziewać się, że ceny auta wzrosną, tak to niestety bywa z każdym nowym modelem. Obecnie ceny Formentora startują od 139.000 zł.