BMW E46 M3 CSL­čöą - wszystko, co musisz wiedzie─ç | BMW Trends

Co ma do zaoferowania BMW E46 M3 CSL?

BMW M3 CSL brzmi jak nic innego na ┼Ťwiecie. Barytonowy ryk rozpoczyna si─Ö od ogromnego karbonowego wlotu powietrza, przechodzi przez silnik, potem ciebie i na ko┼äcu z hukiem jest wyrzucany z poczw├│rnego wydechu. G─Ösia sk├│rka gwarantowana za ka┼╝dym razem.

Zdj─Öcie srebrnego BMW E46 M3 CSL jad─ůcego przez las na drodze asfaltowej

Opr├│cz tego CSL ma bardzo wiele do zaoferowania. Wprawne oko od razu zauwa┼╝y specjalnie zaprojektowane 19-calowe felgi czy delikatny spojler typu ducktail. BMW E46 M3 CSL ma podkr─Öcony do 360 KM silnik, inne prze┼éo┼╝enie uk┼éadu kierowniczego, sztywniejsze zawieszenie i wi─Öksze hamulce. Poza tym przeszed┼é kuracj─Ö odchudzaj─ůc─ů ÔÇô wa┼╝y 110 kg mniej wzgl─Ödem ÔÇ×normalnejÔÇŁ M3. Ale czy te wszystkie cechy wystarcz─ů, ┼╝eby usprawiedliwi─ç obecn─ů warto┼Ť─ç rynkow─ů si─Ögaj─ůc─ů 100.000 euro? Tego w┼éa┼Ťnie pr├│bowa┼éem si─Ö dowiedzie─ç.

Zdj─Öcie silnika BMW E46 M3 CSL

Silnik w BMW E46 M3 CSL

Otulone karbonowym kolektorem dolotowym wzd┼éu┼╝nie u┼éo┼╝one R6 ma pojemno┼Ť─ç 3,2 litra i jest po prostu wyj─ůtkowe. Jego moc zosta┼éa podniesiona z 343 do 360 KM przy zawrotnych 7900 obr./min. 370 Nm momentu obrotowego dost─Öpne jest przy 4900 obr./min. Wszystko to oznacza, ┼╝e silnik ten nale┼╝y kr─Öci─ç wysoko, by m├│g┼é pokaza─ç pazur.

Szczeg├│┼éowe zdj─Öcie dotycz─ůce zawarto┼Ťci silnika BMW E46 M3 CSL

Przy┼Ťpieszenie? 4,8 sekundy do setki. Nawet dzi┼Ť ta warto┼Ť─ç robi wra┼╝enie, a wszystko za spraw─ů m.in. p├│┼éautomatycznej skrzyni bieg├│w SMG. Ostro┼Ť─ç zmian prze┼éo┼╝e┼ä kontroluje si─Ö przyciskiem obok lewarka, a biegi ┼éopatkami przy kierownicy. No wi─Öc jakie jest to ÔÇ×uber-M3ÔÇŁ?

Jak wygl─ůda wn─Ötrze BMW E46 M3 CSL?

Zdj─Öcie przedstawiaj─ůce kierownice i wn─Ötrze BMW E46 M3 CSL

Paradoksalnie mo┼╝na by powiedzie─ç, ┼╝e E46 M3 CSL jest najbardziej cywilizowanym samochodem wy┼Ťcigowym. O ile oczywi┼Ťcie wyposa┼╝y si─Ö go w opcjonaln─ů klimatyzacj─Ö i radio. Auto ma przecie┼╝ tylne siedzenia i du┼╝y baga┼╝nik (410 l). Co prawda karbonowe kube┼ékowe fotele pokryte alcantar─ů nie zach─Öcaj─ů do wsiadania do ty┼éu, ale umo┼╝liwiaj─ů zabranie pasa┼╝er├│w. Mimo wszystko nie jest to auto do jazdy na co dzie┼ä.

Zdj─Öcie przedstawiaj─ůce tablic─Ö rozdzielcz─ů BMW E46 M3 CSL

E46 M3 CSL – zawieszenie i jazda w mie┼Ťcie

Zawieszenie jest bardzo twarde, bardziej przypomina wy┼Ťcig├│wk─Ö ni┼╝ seryjn─ů odmian─Ö M3. Znikome wyg┼éuszenie wn─Ötrza sprawia, ┼╝e uszy ca┼éy czas atakuj─ů d┼║wi─Öki silnika, opon, zawieszenia, a nawet wiatru. Jazda w mie┼Ťcie potrafi by─ç m─Öcz─ůca, poniewa┼╝ skrzynia SMG dobrze czuje si─Ö jedynie na otwartej drodze pod pe┼énym obci─ů┼╝eniem. To pojazd do zada┼ä specjalnych. Trzeba powiedzie─ç otwarcie: to BMW nie nadaje si─Ö do wo┼╝enia dzieci do szko┼éy.

Skrzynia bieg├│w w czarnym E46 M3 CSL

Jak prowadzi si─Ö BMW E46 M3 CSL – nasza opinia

Gdy jednak E46 M3 CSL znajdzie si─Ö w odpowiednich warunkach, jest po prostu niesamowite. Wolnoss─ůcy motor natychmiast reaguje na gaz, a skrzynia bieg├│w brutalnie wbija kolejne prze┼éo┼╝enia nawet przy 8000 obr./min. To jednak prowadzenie jest znakiem szczeg├│lnym tej wersji. Auto ma bardzo precyzyjny uk┼éad kierowniczy, a uk┼éad kontroli trakcji pozwala na u┼Ťlizg tylnej osi i kontrolowanie wozu w zakr─Öcie za pomoc─ů peda┼éu gazu. Idealnym miejscem do poznania tej bestii jest tor. Zasiadaj─ůc w wyj─ůtkowym fotelu obszytym alcantar─ů i trzymaj─ůc w r─Ökach grub─ů kierownic─Ö wyposa┼╝on─ů w ┼éopatki z g├│ry wiadomo, ┼╝e b─Ödzie si─Ö dzia┼éo.

Zakup BMW E46 M3 CSL – cena i dost─Öpno┼Ť─ç

Podejrzewam jednak, ┼╝e niewiele os├│b b─Ödzie mia┼éo okazj─Ö to zrobi─ç, poniewa┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç CSL-i ÔÇ×nabiera warto┼ŤciÔÇŁ w klimatyzowanych gara┼╝ach.

Opinie o je┼║dzie i prowadzeniu E46 M3 CSL

Czy faktycznie jej nabiera? Oczywi┼Ťcie. W 2017 roku ceny CSL wzros┼éy o oko┼éo 20 proc., a obecnie ┼Ťwietnie utrzymany egzemplarz kosztuje wspomniane wcze┼Ťniej 100 tys. euro. Produkcja CSL by┼éa limitowana do 1.400 egzemplarzy, co jeszcze bardziej podnosi jego warto┼Ť─ç.

422 sztuki maj─ů kierownic─Ö po prawej stronie, co sprawia, ┼╝e liczba egzemplarzy LHD wynosi nieca┼éy tysi─ůc.

Dostępne były jedynie dwa kolory E46 M3 CSL:

  • black sapphire metallic
  • silver grey metallic

Czarne auta s─ů rzadziej spotykane i dlatego ich cena jest nieznacznie wy┼╝sza. Najwa┼╝niejsza jest historia serwisowa. ┼╣le utrzymane CSL mo┼╝e okaza─ç si─Ö prawdziw─ů studni─ů bez dna, a przywr├│cenie go do ┼Ťwietnej kondycji mo┼╝e kosztowa─ç ma┼é─ů fortun─Ö.

Zdj─Öcie przedstawiaj─ůce tylni emblemat E46 M3 CSL

Usterki i awarie w M3 CSL

Problemy? E46 M3 CSL nie jest niestety pozbawione wad. Typowe dla E46 M3 jest p─Ökanie pod┼éogi baga┼╝nika. Je┼╝eli problem nie zostanie wystarczaj─ůco wcze┼Ťnie rozwi─ůzany, mo┼╝e sko┼äczy─ç si─Ö na wspawaniu nowego elementu. To mo┼╝e znacznie wp┼éyn─ů─ç na warto┼Ť─ç naszego BMW CSL, bo najbardziej ceniona jest oryginalno┼Ť─ç. Na szcz─Ö┼Ťcie wi─Ökszo┼Ť─ç cz─Ö┼Ťci jest jeszcze dost─Öpna, ale przeznaczone dla CSL s─ů przera┼╝aj─ůco drogie. Karbonowy dach czy przedni zderzak ze specjalnym wlotem powietrza kosztuj─ů maj─ůtek.

Co zamiast E46 M3 CSL? Proponujemy kilka alternatyw!

Rynek specjalistycznych bolid├│w o wy┼Ťcigowej naturze jest do┼Ť─ç kapry┼Ťny. Najbli┼╝szy rywal CSL to Porsche 911 GT3. Oba auta reprezentuj─ů etos bolid├│w torowych i s─ů wysoko ocenianymi klasykami w tak m┼éodym wieku. Gdyby┼Ťmy jednak chcieli zainwestowa─ç wi─Öcej, ciekawym wyborem oka┼╝e si─Ö bardziej hardcoreÔÇÖowa wersja Porsche ÔÇô 911 GT3 RS.

Inna mo┼╝liwo┼Ť─ç to Mercedes CLK63 AMG Black Series, ale to bardziej m┼éot, podczas gdy CSL to skalpel. Do tego dochodz─ů zawrotne koszty cz─Ö┼Ťci zamiennych, poniewa┼╝ zawieszenie i hamulce by┼éy produkowane specjalnie do tych modeli ÔÇô ich koszty s─ů ogromne. Na szcz─Öcie silnik jest bezawaryjny i praca przy nim nie b─Ödzie wyzwaniem dla warsztatu zajmuj─ůcego si─Ö BMW sygnowanego liter─ů M.

Prezentowany egzemplarz do Polski trafi┼é z Japonii. Obcowanie z nim to przygoda na miar─Ö legendarnego programu ÔÇ×Top GearÔÇŁ. Tam Jeremy Clarkson je┼║dzi┼é CSL po wyspie Mann. Gdy ogl─ůda┼éem ten test dziesi─Ö─ç lat temu, M3 CSL zdawa┼éo mi si─Ö odleg┼ée niczym ksi─Ö┼╝yc. Czasem jednak marzenia si─Ö spe┼éniaj─ů, a CSL nawet w 2018 pokazuje klas─Ö i wyj─ůtkowo┼Ť─ç na najwy┼╝szym poziomie.

Autor tekstu: Krzysztof Ka┼║mierczak

Fot. autor

BMW E46 M3 CSL – dane techniczne

NADWOZIE

D┼éugo┼Ť─ç/ szeroko┼Ť─ç/ wysoko┼Ť─ç (mm) 4492/ 1780/ 1365
Rozstaw osi (mm) 2729
Pojemno┼Ť─ç baga┼╝nika (l) 410
Masa własna (kg) 1420
Koła 8,5/19 (przód)/ 9,5/19 (tył)

SILNIK/ NAP─śD

Typ, liczba zawor├│w:  R6 24V
Poj. skokowa (ccm): 3246
Maks. moc (KM/przy obr./min):  360 przy 7900
Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min): 370 przy 4900
Skrzynia bieg├│w: 6-biegowa SMG
Nap─Ödzana o┼Ť: tylna

OSI─äGI/ ZU┼╗YCIE PALIWA

0ÔÇô100 km/h (s): 4,8
V maks. (km/h):  250
Spalanie (l/100 km) ┼Ťr. katalogowe/ test): 11,9/ 24,2

CENA

  • Testowanego modelu: ok.100.000 euro

(BMW TRENDS 4/2018)

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

schmiedmann

Schmiedmann rozszerza dzia┼éalno┼Ť─ç

Du┼äska firma Schmiedmann, oferuj─ůca cz─Ö┼Ťci tuningowe do BMW i Mini rozszerza dzia┼éalno┼Ť─ç i rekrutuje nowe dzia┼éy.  Przez lata w firmie Schmiedmann przewin─Ö┼éo si─Ö wielu specjalist├│w, kt├│rzy kszta┼écili si─Ö w trakcie studi├│w in┼╝ynierskich i zostali w firmie na d┼éu┼╝ej. Opr├│cz tego firma oferuje zwiedzanie obiektu dla student├│w z UCL (University College Lillebaelt). Dzi─Öki temu absolwenci mog─ů…