BMW M3 CSL brzmi jak nic innego na świecie. Barytonowy ryk rozpoczyna się od ogromnego karbonowego wlotu powietrza, przechodzi przez silnik, potem ciebie i na końcu z hukiem jest wyrzucany z poczwórnego wydechu. Gęsia skórka gwarantowana za każdym razem.
Oprócz tego CSL ma bardzo wiele do zaoferowania. Wprawne oko od razu zauważy specjalnie zaprojektowane 19-calowe felgi czy delikatny spojler typu ducktail. BMW E46 M3 CSL ma podkręcony do 360 KM silnik, inne przełożenie układu kierowniczego, sztywniejsze zawieszenie i większe hamulce. Poza tym przeszedł kurację odchudzającą – waży 110 kg mniej względem „normalnej” M3. Ale czy te wszystkie cechy wystarczą, żeby usprawiedliwić obecną wartość rynkową sięgającą 100.000 euro? Tego właśnie próbowałem się dowiedzieć.
Silnik w BMW E46 M3 CSL
Otulone karbonowym kolektorem dolotowym wzdłużnie ułożone R6 ma pojemność 3,2 litra i jest po prostu wyjątkowe. Jego moc została podniesiona z 343 do 360 KM przy zawrotnych 7900 obr./min. 370 Nm momentu obrotowego dostępne jest przy 4900 obr./min. Wszystko to oznacza, że silnik ten należy kręcić wysoko, by mógł pokazać pazur.
Przyśpieszenie? 4,8 sekundy do setki. Nawet dziś ta wartość robi wrażenie, a wszystko za sprawą m.in. półautomatycznej skrzyni biegów SMG. Ostrość zmian przełożeń kontroluje się przyciskiem obok lewarka, a biegi łopatkami przy kierownicy. No więc jakie jest to „uber-M3”?
Jak wygląda wnętrze BMW E46 M3 CSL?
Paradoksalnie można by powiedzieć, że E46 M3 CSL jest najbardziej cywilizowanym samochodem wyścigowym. O ile oczywiście wyposaży się go w opcjonalną klimatyzację i radio. Auto ma przecież tylne siedzenia i duży bagażnik (410 l). Co prawda karbonowe kubełkowe fotele pokryte alcantarą nie zachęcają do wsiadania do tyłu, ale umożliwiają zabranie pasażerów. Mimo wszystko nie jest to auto do jazdy na co dzień.
E46 M3 CSL – zawieszenie i jazda w mieście
Zawieszenie jest bardzo twarde, bardziej przypomina wyścigówkę niż seryjną odmianę M3. Znikome wygłuszenie wnętrza sprawia, że uszy cały czas atakują dźwięki silnika, opon, zawieszenia, a nawet wiatru. Jazda w mieście potrafi być męcząca, ponieważ skrzynia SMG dobrze czuje się jedynie na otwartej drodze pod pełnym obciążeniem. To pojazd do zadań specjalnych. Trzeba powiedzieć otwarcie: to BMW nie nadaje się do wożenia dzieci do szkoły.
Jak prowadzi się BMW E46 M3 CSL – nasza opinia
Gdy jednak E46 M3 CSL znajdzie się w odpowiednich warunkach, jest po prostu niesamowite. Wolnossący motor natychmiast reaguje na gaz, a skrzynia biegów brutalnie wbija kolejne przełożenia nawet przy 8000 obr./min. To jednak prowadzenie jest znakiem szczególnym tej wersji. Auto ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy, a układ kontroli trakcji pozwala na uślizg tylnej osi i kontrolowanie wozu w zakręcie za pomocą pedału gazu. Idealnym miejscem do poznania tej bestii jest tor. Zasiadając w wyjątkowym fotelu obszytym alcantarą i trzymając w rękach grubą kierownicę wyposażoną w łopatki z góry wiadomo, że będzie się działo.
Zakup BMW E46 M3 CSL – cena i dostępność
Podejrzewam jednak, że niewiele osób będzie miało okazję to zrobić, ponieważ większość CSL-i „nabiera wartości” w klimatyzowanych garażach.
Czy faktycznie jej nabiera? Oczywiście. W 2017 roku ceny CSL wzrosły o około 20 proc., a obecnie świetnie utrzymany egzemplarz kosztuje wspomniane wcześniej 100 tys. euro. Produkcja CSL była limitowana do 1.400 egzemplarzy, co jeszcze bardziej podnosi jego wartość.
422 sztuki mają kierownicę po prawej stronie, co sprawia, że liczba egzemplarzy LHD wynosi niecały tysiąc.
Dostępne były jedynie dwa kolory E46 M3 CSL:
- black sapphire metallic
- silver grey metallic
Czarne auta są rzadziej spotykane i dlatego ich cena jest nieznacznie wyższa. Najważniejsza jest historia serwisowa. Źle utrzymane CSL może okazać się prawdziwą studnią bez dna, a przywrócenie go do świetnej kondycji może kosztować małą fortunę.
Usterki i awarie w M3 CSL
Problemy? E46 M3 CSL nie jest niestety pozbawione wad. Typowe dla E46 M3 jest pękanie podłogi bagażnika. Jeżeli problem nie zostanie wystarczająco wcześnie rozwiązany, może skończyć się na wspawaniu nowego elementu. To może znacznie wpłynąć na wartość naszego BMW CSL, bo najbardziej ceniona jest oryginalność. Na szczęście większość części jest jeszcze dostępna, ale przeznaczone dla CSL są przerażająco drogie. Karbonowy dach czy przedni zderzak ze specjalnym wlotem powietrza kosztują majątek.
Co zamiast E46 M3 CSL? Proponujemy kilka alternatyw!
Rynek specjalistycznych bolidów o wyścigowej naturze jest dość kapryśny. Najbliższy rywal CSL to Porsche 911 GT3. Oba auta reprezentują etos bolidów torowych i są wysoko ocenianymi klasykami w tak młodym wieku. Gdybyśmy jednak chcieli zainwestować więcej, ciekawym wyborem okaże się bardziej hardcore’owa wersja Porsche – 911 GT3 RS.
Inna możliwość to Mercedes CLK63 AMG Black Series, ale to bardziej młot, podczas gdy CSL to skalpel. Do tego dochodzą zawrotne koszty części zamiennych, ponieważ zawieszenie i hamulce były produkowane specjalnie do tych modeli – ich koszty są ogromne. Na szczęcie silnik jest bezawaryjny i praca przy nim nie będzie wyzwaniem dla warsztatu zajmującego się BMW sygnowanego literą M.
Prezentowany egzemplarz do Polski trafił z Japonii. Obcowanie z nim to przygoda na miarę legendarnego programu „Top Gear”. Tam Jeremy Clarkson jeździł CSL po wyspie Mann. Gdy oglądałem ten test dziesięć lat temu, M3 CSL zdawało mi się odległe niczym księżyc. Czasem jednak marzenia się spełniają, a CSL nawet w 2018 pokazuje klasę i wyjątkowość na najwyższym poziomie.
Autor tekstu: Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor
BMW E46 M3 CSL – dane techniczne
NADWOZIE
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) | 4492/ 1780/ 1365 |
Rozstaw osi (mm) | 2729 |
Pojemność bagażnika (l) | 410 |
Masa własna (kg) | 1420 |
Koła | 8,5/19 (przód)/ 9,5/19 (tył) |
SILNIK/ NAPĘD
Typ, liczba zaworów: | R6 24V |
Poj. skokowa (ccm): | 3246 |
Maks. moc (KM/przy obr./min): | 360 przy 7900 |
Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min): | 370 przy 4900 |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa SMG |
Napędzana oś: | tylna |
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s): | 4,8 |
V maks. (km/h): | 250 |
Spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/ test): | 11,9/ 24,2 |
CENA
- Testowanego modelu: ok.100.000 euro
(BMW TRENDS 4/2018)
Jeden komentarz
Comments are closed.