BMW V12?, czyli limuzyny z wyjątkowymi i najlepszymi silnikami

BMW V12. Limuzyny z najlepszymi silnikami

30 lat temu BMW pokazało serię 7 z silnikiem V12. Od tej pory już nic nie było takie samo. Przyznajmy, że serce V12 BMW pozostaje w cieniu innych silników tej marki – mniejszych, choć wciąż wyjątkowych.

BMW V12, zdjęcie silnika samochodu

W czasach, gdy liczy się niskie spalanie i los misiów polarnych, 12 cylindrów pod maską luksusowej limuzyny jest czymś nieprzyzwoitym, wręcz niemoralnym. Teraz większe wrażenie robią na nas małe jednostki, szokująco oszczędne, a przy tym wystarczająco mocne. To wszystko prawda, ale to, że w Europie troszczymy się o spalanie i emisję dwutlenku węgla wcale nie oznacza, że w innych częściach świata jest tak samo. Rosja, Chiny i rynki dalekiego wschodu to inna rzeczywistość. Rzeczywistość, gdzie szejkowie i oligarchowie trzymają poziom i za jedyny słuszny silnik w aucie z wyższej półki uważają, no cóż, silnik z wyższej półki. Tylko 12 cylindrów, kilka litrów pojemności i kilkaset koni mechanicznych spełniają ich wyśrubowane kryteria. BMW o tym pamięta, dlatego od trzech dekad produkuje serię siedem V12.

Jak powstało BMW V12 ?

Wszystko zaczęło się w 1987 roku, choć w sumie nie do końca. Testy modeli z V12 trwały już na początku lat 70. Powstały wtedy dwa prototypy takich jednostek, ale były za ciężkie i za słabe, co częściowo wynikało z tego, że były to de facto dwa połączone silniki R6. Przełom w badaniach nastąpił w latach 80. i właśnie w 1987 roku zadebiutowała druga generacja serii 7 z pierwszym V12 skonstruowanym w Niemczech po drugiej wojnie światowej. I cóż to był za silnik! Weźmy na przykład jego konstrukcję – wszystkie kluczowe podzespoły (m.in. komputer sterujący czy sonda lambda) były zduplikowane. Po co? Jeżeli, czysto teoretycznie, połowa cylindrów odmówiłaby posłuszeństwa, kierowca wciąż miał do swojej dyspozycji 6 sprawnych cylindrów i wystarczającą moc, by rozpędzić się do 200 km/h.

Jeśli ktoś kupuje flagowy model BMW z najmocniejszym silnikiem, może czegoś takiego wymagać. Ba, plotka głosi, że konstruktorzy nie chcieli podawać danych fabrycznych wyrażonych w liczbach, ale opisanych za pomocą słów, tak bardzo wierzyli w niesamowite możliwości swojego nowego dzieła, których według nich nie dało się opisać bezdusznymi cyframi. Podobno nawet zgłosili się do odpowiednich urzędów, by mogli coś takiego zrobić. Czy to z tego powodu, jeszcze przed oficjalnym debiutem, ponad 3 tys. klientów zamówiło w ciemno nowe BMW? Kto wie!BMW V12, zdjęcie jadącego samochodu z przodu

 

BMW V12 – jakie osiągi samochodu ?

Niemcy to jednak porządny, ceniący procedury kraj, więc ostatecznie zapisane cyframi dane fabryczne trafiły do publicznej wiadomości. Jak szybki był więc model 750i? Silnik miał 12 cylindrów, 5 litrów pojemności i oferował moc 300 KM, które rozpędzały auto do setki w 7,4 s i maksymalnie do elektronicznie ograniczonych 250 km/h (choć możliwości jednostki kończyły się przy 270 km/h). Pierwsza 12-cylindrowa seria 7 zapisała się w historii motoryzacji również tym, że miała adaptacyjne zawieszenie (ustawienie sportowe lub komfortowe), natomiast z zewnątrz można było ją rozpoznać przede wszystkim po szerszych, charakterystycznych dla tej marki „nerkach” na atrapie chłodnicy.

BMW V12, zdjęcie samochodu od tyłuDruga generacja serii 7 V12 z 1994 roku też nazywała się 750i, ale tym razem miała serce o pojemności 5,4 l i mocy 326 KM. Mimo większych możliwości, była o 13% oszczędniejsza od poprzedniczki.

BMW V12 zdjęcie jadącego samochodu z tyłu

 

Powstanie BMW modelu 760i

W 2001 roku na drogi wyjechała trzecia generacja flagowej wersji serii 7, tym razem pod nazwą 760i. Inna nazwa oznaczała inny, jeszcze większy silnik (6,0 l o mocy 445 KM). Kolejne F01 (2009-2015) otrzymało 6.0 V12 z podwójnym turbodoładowaniem – zapewniło ono wysoką moc (544 KM) i nieskończoną falę momentu obrotowego (750 Nm w zakresie 1500–5000 obr./min)

BMW V12 zdjęcie jadącego samochodu z boku

Crème de la crème w palecie najnowszej serii 7 jest produkowana od końca ubiegłego roku odmiana M760i.Otrzymała stosowany wcześniej przez Rolls-Royce’a podwójnie doładowany silnik N74B66, który z 6,6 litra rozwija 610 KM i 800 Nm w zakresie 1550–5000 obr./min. Na przyspieszenie do setki potężna limuzyna potrzebuje zaledwie 3,7 s, a prędkość maksymalna sięga 305 km/h. Czy musimy dodawać, że to najmocniejsze, najszybsze i najdroższe seryjnie produkowane BMW w historii?

Model 750i (E32) 750i (E38) 760i (E66) 760i (F01) M760i (G11)
Pojemność (ccm) 4988 5379 5972 5972 6592
Moc (KM) 300 325 445 544 610
0-100 km/h (s) 7,4 6,7 5,5 4,6 3,7 s
V maks. (km/h) 250 250 250 250 250/305

Filip Otto, fot. BMW

Podobne

Tuning-BMW-M8-Gran-Coupe-3dDesign-widok z tyłu

Japońskie uderzenie w BMW M8 od 3Ddesign

Miłośnicy tuningu najnowszych luksusowych samochodów nie mają powodów do narzekania. Spory wkład w tę dziedzinę ma 3DDesign. Japońska firma przygotowała masę szlachetnych dodatków do nowości BMW. Po niedawno zaprezentowanych pakietach dla M2, X3, X4 oraz Z4 przyszedł czas na akcesoria dla topowego BMW M8 Gran Coupé. Zgodnie ze swoją renomą 3DDesing kierował się maksymą, że mniej znaczy…

BMW F30 widok z przodu

Kupujemy używane BMW serii 3 (F30) – wady, zalety, ceny

Wielu kierowców marzy o debiutującym w 2011 roku BMW F30. Ta efektowna i produkowana do ubiegłego roku generacja trójki była jednak dość droga. Sytuacja zaczyna ulegać jednak zmianie. Od dekad seria 3 jest jednym z filarów koncernu BMW. Z generacji na generację to auto klasy średniej staje się coraz większe, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i lepiej wyposażone. Z technicznego punktu widzenia seria 3 F30 jest…